Книжкова мініатюра в Київській Русі

Содержание

Слайд 2

Особливим видом мистецтва Київської Русі була книжкова мініатюра. Книгу на Русі

Особливим видом мистецтва Київської Русі була книжкова мініатюра. Книгу на Русі

любили й шанували. Рукописні книги були дуже дорогими, їх переплітали в міцні оправи з металевими замками, прикрашали численними ініціалами, заставками, мініатюрами. Якщо ікони можна було привозити з Візантії, то книги треба було або перекладати, або писати місцевою мовою
Слайд 3

. Книжкова мініатюра (хоч вона часто мала перед собою візантійський оригінал)

. Книжкова мініатюра (хоч вона часто мала перед собою візантійський оригінал)

виконувалася й ілюструвалася руськими писцями і художниками. До наших днів збереглося кілька рукописних книг XI—XII століть, переписаних та оздоблених київськими майстрами. Найдавніша з них — "Остромирове Євангеліє", написане у 1056—1057 pp. "Виконував" цю книгу диякон Григорій. Це урочистий, великий фоліант, написаний на пергаменті гарним урочистим шрифтом — так званим уставом.
Слайд 4

Зміст книги — євангельські щоденні читання. Переписано її з болгарського оригіналу,

Зміст книги — євангельські щоденні читання. Переписано її з болгарського оригіналу,

як і більшість давньоруських церковних книг того часу, прикрашено численними ініціалами, заставками та трьома великими, на весь аркуш, мініатюрами з зображенням євангелістів Іоанна, Марка та Луки. Колористична гама зображень яскрава, насичена і водночас вишукана.
Слайд 5

Барвисті орнаменти довкола зображень подібні до орнаментів Софійського собору і, очевидно,

Барвисті орнаменти довкола зображень подібні до орнаментів Софійського собору і, очевидно,

мають спільним джерелом орнаменти візантійських та болгарських рукописних книг. Проте, як відзначають дослідники, особливістю мініатюр "Остромирового Євангелія" є їхня близькість до славетних київських перегородчастих емалей. Це підкреслюється ще й тим, що лінії в зображеннях виконано золотом.
Слайд 6

Друга книга — "Ізборник Святослава", витворена дияконом Іоанном у 1073 p.,

Друга книга — "Ізборник Святослава", витворена дияконом Іоанном у 1073 p.,

цікава зображенням сім'ї Святослава Ярославовича, а також заставками і малюнками на полях.
Слайд 7

Особливо слід відзначити мініатюри Радзивіллівського літопису, який дійшов до нас в

Особливо слід відзначити мініатюри Радзивіллівського літопису, який дійшов до нас в

копії XV ст. з оригінала лицевого, тобто ілюстрованого зводу 1205 року. Мініатюри відображають основні події історії Київської Русі. Вони доносять безцінні відомості і про архітектурні споруди Київської Русі, одяг та зброю, речі домашнього вжитку, є "вікнами" у світ, що давно зник
Слайд 8

Стародавньої Русі характерна площинність, графічна манера письма. Часто зустрічалися стилізовані силуети

Стародавньої Русі характерна площинність, графічна манера письма. Часто зустрічалися стилізовані силуети

храмів, геометричний і стилізований рослинний орнамент. Орнамент також пов'язаний з мотивами ювелірного та декоративно-ужиткового мистецтва. Заставки оточені численними зображеннями людей, тварин, птахів.
Слайд 9

Інший ілюстрований рукопис цього періоду - "Бесіди св. Григорія Двоєслова на

Інший ілюстрований рукопис цього періоду - "Бесіди св. Григорія Двоєслова на

Євангеліє" другої половини XIII ст. Кодекс прикрашає вихідна мініатюра "Спас зі св. Григорієм Двоесловом, Евстахием і двома ангелами". Побудована за схемою "Благання", композиція з фронтальним фігурою Христа і двома меншими, підпорядкованими йому, простертими на площині фігурами має иэратичний характер.
Слайд 10

Найбільш відома пам'ятка української мініатюри розглядуваного періоду - Київська псалтир 1397

Найбільш відома пам'ятка української мініатюри розглядуваного періоду - Київська псалтир 1397

р. Вона належить порівняно невеликій групі багатоілюстрованих псалтирів візантійської традиції, а для художньої спадщини українських земель є унікальною пам'яткою.
Слайд 11

Її прикрашають сторінки сотні тісно пов'язаних з текстом мініатюр, які слідують

Її прикрашають сторінки сотні тісно пов'язаних з текстом мініатюр, які слідують

оригіналу константинопольського імператорського скрипторія XI ст. Така орієнтація свідчить не тільки про смаки замовників,але й про орієнтири українського мистецтва княжої доби.