Leonardo da Vinci

Слайд 2

Leonardo di ser Piero da Vinci ( April 15, 1452 –

Leonardo di ser Piero da Vinci ( April 15, 1452 –

May 2, 1519) was an Italian Renaissance polymath: painter, sculptor, architect, musician, mathematician, engineer, inventor, anatomist, geologist, cartographer, botanist, and writer.

Леонардо да Вінчі (15 квітня, 1452, – 2 травня, 1519) був ерудитом Італійського Ренесансу: живописець, скульптор, архітектор, музикант, математик, інженер, винахідник, анатом, геолог, картограф, ботанік, і письменник.

Слайд 3

His life Leonardo was born on April 15, 1452 in the

His life

Leonardo was born on April 15, 1452 in the Tuscan

town of Vinci. Leonardo had no surname in the modern sense, "da Vinci" simply meaning "of Vinci": his full birth name was "Lionardo di ser Piero da Vinci", meaning "Leonardo, (son) of (Mes)ser Piero from Vinci".The inclusion of the title "ser" indicated that Leonardo's father was a gentleman.

Леонардо народився 15 квітня 1452 в тосканському місті Вінчі. Леонардо не мав прізвища в сучасному розумінні; «да Вінчі» означає просто «(родом) з містечка Вінчі». Повне його ім'я — італ. Leonardo di ser Piero da Vinci, тобто «Леонардо, син пана П'єро з Вінчі» включення назви "СЕР" зазначає, що батько Леонардо був джентльменом.

Слайд 4

Little is known about Leonardo's early life. He spent his first

Little is known about Leonardo's early life. He spent his first

five years in the hamlet of Anchiano in the home of his mother, then from 1457 he lived in the household of his father, grandparents and uncle,, in the small town of Vinci.
Leonardo received an informal education in Latin, geometry and mathematics.

Мало що відомо про ранній період життя Леонардо. Він провів свої перші п'ять років у селищі Анкіано в будинку своєї матері, то з 1457 він жив у будинку свого батька, бабусі й дідусі і дядька, в невеликому містечку Вінчі.
Леонардо отримав неформальну освіту латинською мовою, геометрії і математики.

Leonardo's childhood home in Anchiano

Дитячий будинок Леонардо в Анкіано

Слайд 5

Leonardo was employed on many different projects including designs for a

Leonardo was employed on many different projects including designs for a

dome for Milan Cathedral and a model for a huge equestrian monument to Francesco Sforza. Seventy tons of bronze were set aside for casting it. The monument remained unfinished for several years, which was not unusual for Leonardo. In 1492 the clay model of the horse was completed.

Вивчення коня з журналів Леонардо
Леонардо працював в різних проектах , включаючи проекти для купола в Міланський собор і модель для величезного кінного пам'ятника Франческо Сфорца . Сімдесят тонн бронзи були відкладені для відлиття його . Пам'ятник залишався незавершеним протягом декількох років , що не було нічим незвичайним для Леонардо. У 1492 глиняна модель коня була завершена.

Study of horse from Leonardo's journals

Слайд 6

Despite the awareness of Leonardo as a scientist and inventor, for

Despite the awareness of Leonardo as a scientist and inventor, for

the better part of four hundred years his fame rested on his achievements as a painter.
Among the qualities that make Leonardo's work unique are the innovative techniques which he used in laying on the paint, his detailed knowledge of anatomy, light, botany and geology, his interest in physiognomy and the way in which humans register emotion in expression and gesture, his innovative use of the human form in figurative composition, and his use of the subtle gradation of tone. All these qualities come together in his most famous painted works, the Mona Lisa, the Last Supper and the Virgin of the Rocks.

Незважаючи на обізнаність про Леонардо як вченого і винахідника, для більшої частини останніх чотирьох століть його слава базувалася на його досягненнях в якості художника.
  Серед якостей, які роблять роботу Леонардо унікальною є інноваційні методи, які він використовував у створенні фарби, його докладні знання анатомії, світла, ботаніки та геології, його інтерес в фізіономії і спосіб, в який люди зафіксовували емоції в словах і жестах, його новаторське використання людської форми в фігурній композиції, і його використання тонких градацій тону. Всі ці якості поєднуються в його найвідоміших живописних творах, Мона Ліза, Таємна вечеря і Мадонна в  Скелях.

Слайд 7

«The Last Supper” The Last Supper is a late 15th-century mural

«The Last Supper”

The Last Supper is a late 15th-century mural painting

by Leonardo da Vinci in the refectory of the Convent of Santa Maria della Grazie, Milan.The painting represents the scene of The Last Supper of Jesus with his disciples. Leonardo has depicted the consternation that occurred among the Twelve Disciples when Jesus announced that one of them would betray him.

Таємна вечеря є кінця 15 століття настінним живописом Леонардо да Вінчі в їдальні монастиря Санта-Марія делла Граціє, Мілан. Картина представляє сцену Таємної Вечері Ісуса з учнями. Леонардо зобразив переляк, що стався серед дванадцяти учнів Ісуса, коли оголосили, що один з них зрадить його.

Слайд 8

The painting A study for The Last Supper from Leonardo's notebooks

The painting

A study for The Last Supper from Leonardo's notebooks showing

nine apostles identified by names written above their heads
The Last Supper specifically portrays the reaction given by each apostle when Jesus said one of them would betray him. All twelve apostles have different reactions to the news, with various degrees of anger and shock. From left to right, according to the apostles' heads:
Bartholomew, James, son of Alphaeus and Andrew form a group of three, all are surprised.
Judas Iscariot, Peter and John form another group of three. Judas is wearing green and blue and is in shadow, looking rather withdrawn and taken aback by the sudden revelation of his plan. . Peter looks angry and is holding a knife pointed away from Christ, perhaps foreshadowing his violent reaction in Gethsemane during Jesus' arrest. The youngest apostle, John, appears to swoon.
Apostle Thomas, James the Greater and Philip are the next group of three. Thomas is clearly upset; the raised index finger foreshadows his Incredulity of the Resurrection. James the Greater looks stunned, with his arms in the air. Meanwhile, Philip appears to be requesting some explanation.
Matthew, Jude Thaddeus and Simon the Zealot are the final group of three. Both Jude Thaddeus and Matthew are turned toward Simon, perhaps to find out if he has any answer to their initial questions.
The painting contains several references to the number 3, which represents the Christian belief in the Holy Trinity. The Apostles are seated in groupings of three; there are three windows behind Jesus; and the shape of Jesus' figure resembles a triangle. There may have been other references that have since been lost as the painting deteriorated.

Етюд до Тайної Вечері із записників Леонардо показує дев'ять апостолів визначені імена , написані над їх головами
Таємна вечеря спеціально зображує реакцію , видану кожним апостолом , коли Ісус сказав, що один з них зрадить його. Усі дванадцять апостолів мають різні реакції на новину , з різним ступенем гнів і шок. Зліва направо , за словами глави Апостолів ;
Варфоломія , Яким , син Алфея і Андрій утворюють групу з трьох осіб , всі вони дивуються.
Юда Іскаріот , Петро та Іван утворюють іншу групу з трьох чоловік. Юда одягнутий в зелений і синій і перебуває в тіні , виглядає досить вилученим та спантеличені раптовим одкровенням свого плану . Петрор виглядає сердитим і тримає ніж націлена у бік від Христа , можливо , віщуючи його бурхливу реакцію в Гефсиманському саду під час арешту Ісуса . Наймолодший апостол , Іоанн , здається , непритомніє..
Апостоли Фома, Яків Старший і Пилип є наступною групою трьох. Фома явно засмучений ;піднятий вказівний палець віщує його маловірність в Воскресіння. , Яків Сиарший виглядає приголомшеним , з руками в повітрі. Тим часом , Пилип , здається , запитує деякі пояснення .
Матвій, Юуда Таддей і Симон Зілот є останньою групиоюз трьох. І Юда Тадей і Матвій звернені до Симона , можливо , щоб з'ясувати , чи є у нього відповідь на їхні першочергові питання .
Картина містить кілька посилань на число 3, яке представляє християнську віру у Святу Трійцю. Апостоли сидять по -троє в групі є три вікна , за Ісусом, і форма фігури Ісуса нагадує трикутник . Там , можливо , були й інші посилання , які з тих пір були втрачені , так як картина постаріла.