Ісландський та Ірландський епос

Содержание

Слайд 2

ПЛАН 1. Європейський ранньосередньовічний епос 2. Ісландська епічна традиція 2.1.Формування етнічних

ПЛАН

1. Європейський ранньосередньовічний епос
2. Ісландська епічна традиція
2.1.Формування етнічних земель Ісландії
2.2. “Старша

Едда” і “Молодша Едда“ як найяскравіші збірки епічних творів ісландської літератури
2.3. Міфологічні та героїчні ісландські саги
3. Кельтська епічна традиція (давньоірланський героїчний епос)
3.1. Історичне тло епохи
3.2.Скели улатського циклу. Поетична біографія Кухуліна
Слайд 3

Література 1. Гуревич А. Я. «Эдда и сага» – М., 1979.

Література

1. Гуревич А. Я. «Эдда и сага» – М., 1979.
2. Стеблин-Каменский

М. Мир саги. – Л., 1971.
3. Карху Э. Г. От рун – к роману. – Петрозоводск, 1978.
4. Старшая Эдда. Перевод А. Корсуна, М.Раевского. – М., 1975, 1997.
Слайд 4

Європейський ранньосередньовічний епос 2-а основні етапи в розвитку епосу: епос епохи

Європейський ранньосередньовічний епос

2-а основні етапи в розвитку епосу:
епос епохи розвитку

родового ладу (ірландський, скандинавський (ісландський), англосаксонський, давньонімецький);
епос феодальної епохи (середньо- і верхньонімецький, французький, іспанський).
Слайд 5

ІСЛАНДІЯ

ІСЛАНДІЯ

Слайд 6

Слайд 7

Слайд 8

Слайд 9

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Слайд 13

Слайд 14

Слайд 15

Слайд 16

Льодовик Ватнайокуль

Льодовик Ватнайокуль

Слайд 17

Танення льодовику

Танення льодовику

Слайд 18

Льодовик

Льодовик

Слайд 19

Печера Кверкфьєлль

Печера Кверкфьєлль

Слайд 20

Печера Кверкфьєлль

Печера Кверкфьєлль

Слайд 21

Лавові поля

Лавові поля

Слайд 22

«Старша Едда» ХІІІ ст. Сноррі Стурлусон (1179–1241) - поетична збірка «Молодша

«Старша Едда» ХІІІ ст. Сноррі Стурлусон (1179–1241) - поетична збірка «Молодша Едда»

До

збірки входять 29 анонімних пісень. За змістом їх поділяють на міфологічні, (10 текстів) та героїчні.
Слайд 23

Міфологічні саги Основне міфологічне бачення світу скандинавів – заповнення світової бездни

Міфологічні саги

Основне міфологічне бачення світу скандинавів – заповнення світової бездни інеєм.

Іній виникає внаслідок взаємодії вогню і людини. Народження перших істот – інеєві велетні.
Імір – перший інеєвий велетень, він є прабатьком усіх інших велетнів. Його нащадками постають 3 боги:
Одін
Віллі
Ве
Слайд 24

Боги, зокрема Одін, кладуть початок творенню землі і творять її з

Боги, зокрема Одін, кладуть початок творенню землі і творять її з

велетня Іміра.

Тіло Іміра – земля;
кров – океан;
кістки – гори;
череп – небо;
волосся – ліс;
повіки – боги.

Слайд 25

Мідгард («світ всередині», що обгороджений тином). Утхард («те що за огорожею,

Мідгард («світ всередині», що обгороджений тином).
Утхард («те що за огорожею, за

валом»).
Всередині свого світу боги поставили місто Асхард.
Палати Одіна Вальгалла – місце спочинку воїнів, які загинули на полі бою. Ними опікувались Валькірії (войовничі діви, дочки Одіна).
Слайд 26

Аси – головні скандинавські боги; Йотуни (титани) – їх предки велетні,

Аси – головні скандинавські боги;
Йотуни (титани) – їх предки велетні, мешканці

Утхабару;
Вани – старші від Асів, божества родючості, які згодом повністю асимілювалися з Асами;
Альви – природні духи;
Цвейге – карлики, ковалі підземних скарбів.
Слайд 27

Слайд 28

ОДІН - верховний бог скандинавів

ОДІН - верховний бог скандинавів

Слайд 29

Функції Одіна: бог війни, розбрату, чарів; священний жрець, чарівник, володар древніх

Функції Одіна:

бог війни, розбрату, чарів;
священний жрець, чарівник, володар древніх рун.
Руни –

древні записи скандинавців, таємні знаки.
Саме слово «руна» означає «знання», тому кажуть: «Пізнати руни».
Слайд 30

Мотиви як Одін пізнав руни: 1. Одін звернувся до велетня Міміру,

Мотиви як Одін пізнав руни:

1. Одін звернувся до велетня Міміру, що

охороняє джерела Уг, дає йому своє око і пізнає мед поезії. Після цього Одін стає однооким. Тут Одін постає як прапоет праскандинавів.
2. Щоб пізнати руни Одін приносить себе в жертву самому собі. Він завішує себе на священному ясені, проколовши ребра списом і провисівши так якийсь час, він пізнає руни, обривається і падає. З того часу заявились руни. Тут Одін постає як жрець.
Слайд 31

ФРІК

ФРІК

Слайд 32

БАЛЬДР загинув від руки Хеда

БАЛЬДР загинув від руки Хеда

Слайд 33

ТОР

ТОР

Слайд 34

Тор – бог грому, блискавки, бог-коваль. Син Одіна. Дружина - Сіта

Тор – бог грому, блискавки, бог-коваль. Син Одіна. Дружина - Сіта

Найважливіші

атрибути Тора:
молот - це його основний інструмент боротьби з велетнями;
пояс сили;
залізні рукавиці.
Слайд 35

Тор – рудоволосий, з рудою бородою велетень, живе на небі й

Тор – рудоволосий, з рудою бородою велетень, живе на небі й

їздить на возі запряженим цапами, що виступають джерелом постійної їжі для Тора

Мотив 1.
Щовечора Тор ріже і з’їдає своїх цапів, а потім торкається кісток молотом і цапи знову його тягнуть.
Мотив 2.
Це найпоширеніший мотив про мандрівку Тора в Утхард, де він повертає щось вкрадене (чарівне волосся дружини Сів чи свій молот).

Слайд 36

СІВ – дружина Тора

СІВ – дружина Тора

Слайд 37

ЛОККІ - бог Ас, який співдіє не лише у створенні світу,

ЛОККІ - бог Ас, який співдіє не лише у створенні світу,

але й у його руйнуванні. Дуже хитрий і часом підступний бог
Слайд 38

Боги скандинавів антропоморфні і подібні до грецьких богів, страждають на людські

Боги скандинавів антропоморфні і подібні до грецьких богів, страждають на людські

хиби, але є одна разюча відмінність – вони як і люди смертні та гинуть у поєдинку.
Слайд 39

Давньоісландські героїчні саги саги про історію Норвегії - найдавніші саги («Саги

Давньоісландські героїчні саги

саги про історію Норвегії - найдавніші саги («Саги про

давні часи» - про давніх героїв, «Сага про Вульсунгів);
саги про окремих королів («Сага про Кнютлінгів» - королівський рід);
зібрання усього масиву королівських саг.
Найдавніша з них – «Хеймскрінгла» (земне коло), що охоплює період від найдавніших часів до 1177 р.
Слайд 40

«Сага про Гіслі» – це історія людини, оголошеної прокаженим, й тому

«Сага про Гіслі» – це історія людини, оголошеної прокаженим, й тому

він у своїй країні ховався 13 років і сам боровся з різними ворогами.
«Сага про Аудуна» з Західних Фйордів. Про Аудуна ісландця, який за все своє добро придбав ведмедя і вирішив подарувати його датському конунгу.
«Сага про гренланців» і «Сага про Ейріка Рудого» – це основні джерела відомостей про відкриття Америки наприкінці Х ст.
Слайд 41

«Про Торстейна Мороза» – легенда про чудодійну силу норвезького короля Ольва

«Про Торстейна Мороза» – легенда про чудодійну силу норвезького короля Ольва

Грюпвасона, що запровадив християнство.
«Сага про Ньялу» (має близько 300 ст.) – одна із найвеличніших саг.
«Сага про ісландця-оповідача» (ісландець найнявся до конунга, але зате має розповісти саги кожному хто його попросить).
Слайд 42

ІРЛАНДІЯ

ІРЛАНДІЯ

Слайд 43

Слайд 44

Слайд 45

Слайд 46

Слайд 47

Слайд 48

Слайд 49

Історичне тло епохи Сиди – одних з найчарівніших створінь ірландського фольклору

Історичне тло епохи

Сиди – одних з найчарівніших створінь ірландського фольклору та

міфології.
Луг – бог всіх ремесел, батька Кухуліна.
Огме – бог мудрості, красномовства та писемності (від його імені походить слово «огама» – назва дохристиянського рунічного алфавіту ірландців).
Мананнан та Лер – божества моря.
Морріган – божество війни.
Фомори – темні сили.
Слайд 50

Скели – епічні твори давніх кельтів (ірландців) Чотири основних цикли текстів

Скели – епічні твори давніх кельтів (ірландців)

Чотири основних цикли текстів ірландської

міфології :
міфологічний;
улатський;
цикл Фінна (або Ойсіна);
королівський, чи історичний.
Слайд 51

Скели улатського циклу оформлюються в найпотужніший пласт давньоіранського національного епосу на

Скели улатського циклу оформлюються в найпотужніший пласт давньоіранського національного епосу на

фоні визначального для них діяння – героїчне діяння Кухуліна, захист національного скарбу Улату – бика.

Головний герой циклу первісно був король улатів Конхобар, але з часом його заступив Кухулін. Вважається, що ці герої мають своїх реальних прототипів.

Слайд 52

КУХУЛІН

КУХУЛІН

Слайд 53

Слайд 54

Портретна характеристика Специфіка творення прекрасного в образі Кухуліна: дуже гарний; умів

Портретна характеристика

Специфіка творення прекрасного в образі Кухуліна:
дуже гарний;
умів добре говорити;
мав сім

зіниць в очах;
мав по сім пальців на кожній руці;
володів даром мудрості (доки не воював);
даром подвигів та ігор;
підрахунку;
пророцтва;
проникливості.
3 недоліки:
молодість, надмірна цікавість і надмірна краса.
Слайд 55

Народження Кухуліна. Сватання до Емер. Викрадення бика з Куалнге (Куальнге). Поєдинок

Народження Кухуліна.
Сватання до Емер.
Викрадення бика з Куалнге (Куальнге).
Поєдинок з королевою Айфе.
Бій

Кухуліна з Фердіадом.
Хвороба Кухуліна.
Смерть Кухуліна.