Характеристика світового культурного простору ХХ-ХХІ ст

Содержание

Слайд 2

План: Загальні риси культурного розвитку ХХ-ХХІ ст. Науково-технічна революція як чинник

План:

Загальні риси культурного розвитку ХХ-ХХІ ст. Науково-технічна революція як чинник розвитку

сучасної культури.
Інформаційне суспільство та його протиріччя.
Поняття масової культури та елітарної культури як її антипода.
Національні культури в умовах глобалізації.
Плюралізм світоглядних настанов у культурі ХХ ст.: модернізм та постмодернізм.
Слайд 3

Розвиток світової культури ХХ ст. обумовлювався значною кількістю соціальних потрясінь, спричинених

Розвиток світової культури ХХ ст. обумовлювався значною кількістю соціальних потрясінь, спричинених

жорстокими світовими та локальними війнами, революціями, національно-визвольними рухами.
Слайд 4

Наслідками цього процесу стали: Витіснення загальнолюдських духовних цінностей на другий план;

Наслідками цього процесу стали:

Витіснення загальнолюдських духовних цінностей на другий план;
Поширення антигуманних

ідей;
Посилення утилітарних спрямувань життя;
Затвердження тотального руйнування “старого” як “застарілого”.
Слайд 5

Основні особливості світової культури ХХ ст.: Світову культуру ХХ ст. характеризують

Основні особливості світової культури ХХ ст.:

Світову культуру ХХ ст. характеризують взаємодія

і взаємозбагачення її численних типів та поглиблення суперечностей між ними.
Світова культура ХХ ст. вирізняється як етноцентризмом, так і поширенням космополітизму.
ХХ ст. відзначено культурним плюралізмом – співіснуванням різних цінностей, ідеалів, точок зору в межах єдиної культури.
Слайд 6

ХХ ст. відзначено відчуженням людини від культури – різні форми людської

ХХ ст. відзначено відчуженням людини від культури – різні форми людської

діяльності та їхні результати перетворилися на ворожу, відокремлену від людини силу, яка панує над нею.
Демократизація культури ХХ ст. зумовила залучення широких верств населення (порівняно з попередніми епохами) до активного культурного буття.
Слайд 7

Суттєвою ознакою культури Новітнього часу вважається іррелігійність. Однією з особливостей сучасної

Суттєвою ознакою культури Новітнього часу вважається іррелігійність.
Однією з особливостей сучасної культури

є тенденція до заміни знання інформацією, перетворення інформації на визначальну силу.
Безумовною особливістю культурного життя сучасності є його інтенсивність і динамізм.
Слайд 8

Науково-технічна революція - Це бурхливий розвиток науки і техніки за певний

Науково-технічна революція -

Це бурхливий розвиток науки і техніки за певний проміжок

часу, що істотно змінює суспільство, впливає на його економічний, політичний і культурний рівень.
Початок НТР припадає на середину ХХ століття.
Слайд 9

Важливі риси НТР: 1) універсальність, бо ця революція охоплює майже всі

Важливі риси НТР:

1) універсальність, бо ця революція охоплює майже всі сфери

господарства і загалом усі сфери людської діяльності;
2) зміна ролі людини в процесі виробництва – збільшується вимога до рівня кваліфікації у зв’язку із зростанням питомої ваги розумової праці.
Слайд 10

Характерні риси інформаційного суспільства: Збільшення ролі інформації і знань у житті

Характерні риси інформаційного суспільства:

Збільшення ролі інформації і знань у житті суспільства;
Зростання

кількості людей, зайнятих інформаційними технологіями, комунікаціями і виробництвом інформаційних продуктів і послуг;
Створення глобального інформаційного простору, який забезпечує ефективну інформаційну взаємодію людей, їх доступ до світових інформаційних ресурсів.
Слайд 11

Історичний розвиток ЗМІ пережив два якісних стрибка: 1) перехід від усного

Історичний розвиток ЗМІ пережив два якісних стрибка:

1) перехід від усного висловлювання

думки до її письмової фіксації;
2) перехід від друкованого тексту до аудіовізуального виразу художнього образу.
Втіленням такого перевороту стало телебачення.
Слайд 12

Виникають нові типи культури: - електронна культура; - інтернет-культура; - кіберкультура; - електронне мистецтво.

Виникають нові типи культури:

- електронна культура;
- інтернет-культура;
- кіберкультура;
- електронне мистецтво.

Слайд 13

Масова культура – це особливий тип виробництва і споживання культурних цінностей,

Масова культура – це особливий тип виробництва і споживання культурних цінностей,

що створюється і поширюється на маси людей, керуючись комерційними уявленнями.
Поняття “масова культура” вперше було використано у 1941 р. німецьким філософом Максом Хоркхаймером.
Слайд 14

Основні характеристики сучасної масової культури: - масова культура розрахована на середньостатистичного

Основні характеристики сучасної масової культури:

- масова культура розрахована на середньостатистичного масового

споживача – це культура, що має бути доступною та зрозумілою для всіх;
- не відрізняється високим інтелектуальним рівнем, має спрощену мову та смисли;
- важливою якістю є динамічність, адже вона має реагувати на запити ринку;
- носить комерційний характер, її продукти є товаром;
- пов’язана з засобами масової інформації та глобальним характером інформаційного обміну;
- виникає поняття “культурної індустрії”.
Слайд 15

Крайньою формою масової культури є кітч (у перекладі з нім. –

Крайньою формою масової культури є кітч (у перекладі з нім. –

несмак, дешева продукція) – це псевдомистецтво, в якому основна увага приділяється не внутрішній наповненості твору, а екстравагантності зовнішнього вигляду та крикливості його елементів.
Слайд 16

Слайд 17

Слайд 18

Слайд 19

Як протилежна до масової трактується елітарна культура (у перекладі з фр.

Як протилежна до масової трактується елітарна культура (у перекладі з фр.

– elit – краще, обране).
Елітарна культура концентрує духовність, інтелектуалізм, художній досвід поколінь.
Слайд 20

Елітарне мистецтво Приклади: - музика Баха, Моцарта, Стравінського; - живопис С.

Елітарне мистецтво

Приклади:
- музика Баха, Моцарта, Стравінського;
- живопис С. Далі;
- фільми Ф.

Фелліні

Ознаки:
- розраховане на вузьке коло споживачів;
- не має комерційної складової;
- тяжіння до самовираження

Слайд 21

Искушение святого Антония

Искушение святого Антония

Слайд 22

Загадка Гитлера

Загадка Гитлера

Слайд 23

Портрет Пикассо

Портрет Пикассо

Слайд 24

Модерн Перша половина ХХ ст. стала часом панування у світі модерністського

Модерн

Перша половина ХХ ст. стала часом панування у світі модерністського світогляду.

Його основна ідея: віра у можливість людського розуму пізнати світ як єдине ціле.
Слайд 25

Загалом модерністські погляди характеризують: - відмова від минулого як неактуального; -

Загалом модерністські погляди характеризують:

- відмова від минулого як неактуального;
- прагнення створити

універсальний світ, в якому все зводиться до єдиних основ;
- переконання у тому, що людському розуму доступні абсолютні знання про ці основи світу;
- прагнення використання цього знання в практичній діяльності та віра в те, що це забезпечить людству досягнення щастя;
- упевненість у пріоритеті сьогодення над минулим, а майбутнього – над сьогоденням.
Слайд 26

Модернізм виявляє себе в мистецтві в таких явищах, як символізм, футуризм,

Модернізм виявляє себе в мистецтві в таких явищах, як символізм, футуризм,

дадаїзм, експресіонизм, сюрреалізм, екзистенціалізм, кубізм, абстракціонізм.
Слайд 27

У середині ХХ ст. модерністські світоглядні орієнтири поступаються місцем постмодернізму.

У середині ХХ ст. модерністські світоглядні орієнтири поступаються місцем постмодернізму.

Слайд 28

Основні риси постмодернізму: - переважання в структурі економіки сфери послуг над

Основні риси постмодернізму:

- переважання в структурі економіки сфери послуг над виробництвом;
-

підвищення значущості інтелектуальної праці;
- якісне збільшення обсягу та значення наукового знання і перетворення його на інформацію;
- нечуваний вплив на життя суспільства та окремої людини новітніх електронних технологій.
Слайд 29

У культурі постмодернізму головною цінністю визнається свобода в усьому. Постмодернізм є

У культурі постмодернізму головною цінністю визнається свобода в усьому.
Постмодернізм є породженням

розчарування у можливостях людства і людини змінити світ, природу, власне людину.
Слайд 30

Основні риси постмодерністського мистецтва - втрата наслідування художніх традицій; - залежність

Основні риси постмодерністського мистецтва

- втрата наслідування художніх традицій;
- залежність від техніки

та комп’ютерізації;
- знищення кордонів між мистецтвом та іншими сферами життя;
- використання готових форм – як утилітарних предметів з побуту, так і шедеврів світового мистецтва.