Театральна культура України ХІХ ст.

Содержание

Слайд 2

З 40-х рр. XIX ст. театральна справа в Україні набуває більшої

З 40-х рр. XIX ст. театральна справа в Україні набуває більшої

систематичності.
Якщо в першій половині XIX ст. Україна висувала лише окремих талановитих митців, які в складі російських труп, театрів зрідка виступали й українською мовою (М. Щепкін, К. Соленик, С. Гулак-Артемовський та ін.), то з кінця 50-х років почали складатися спочатку аматорські, а потім професійні театральні гуртки й трупи, засновниками яких були П. Ніщинський, М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський, П. Маркович, а в Галичині - О. Бочинський, А. Моленицький та ін.

Розвиток театру

Слайд 3

портрети

портрети

Слайд 4

Протягом цього періоду український репертуар збагачується різножанровими творами Т. Шевченка, Я.

Протягом цього періоду український репертуар збагачується різножанровими творами Т. Шевченка, Я.

Кухаренка, С. Писарев-ського, Л. Глібова, О. Стороженка, М. Стеценка, С. Гулака-Артемовського, Р. Моха, І. Гушака, П. Свєнціцького, К. Устинови-ча, О. Огоновського, Ф . Царевича та ін.

Репертуар

Слайд 5

Українська драматургія другої половини XIX ст. уславилася цілою низкою імен як

Українська драматургія другої половини XIX ст. уславилася цілою низкою імен як

драматургів, так і акторів, чий талант підніс українську культуру, сприяв розвитку національної свідомості та національно-духовному відродженню українського народу. Серед них Іван Нечуй-Левицький ("Маруся Богуславка"), Марко Кропивницький (1841-1910, "Дай серцю волю, заведе в неволю"), Михайло Старицький ("За двома зайцями", "Сорочинський ярмарок", "Різдвяна ніч"), Іван Карпенко-Карий, "Наймичка", "Безталанна", "Сто тисяч", "Мартин Боруля"). Значним був драматургійний доробок П.Мирного ("Лимерівна", "Повія"), І. Франка ("Украдене щастя", "Учитель", "Кам'яна душа"), Б. Грінченка ("Степовий гість", "Ясні зорі"), Л.Українки ("Лісова пісня", "Бояриня").

Творчість

Слайд 6

Портрети

Портрети

Слайд 7

Біля витоків українського професійного театру стояли видатні українські актори М. Кропивницький,

Біля витоків українського професійного театру стояли видатні українські актори М. Кропивницький,

М. Садовський, І. Тобілевич, Л. Квітка, М. Заньковецька, М. Старицький, П. Саксаганський. Завданнями українського театру були: боротьба проти русифікаторства; формування шанобливого ставлення до українського народу та його культури; порушення соціально значущих питань тощо.

«Батьки » українського театру

Слайд 8

Портрети

Портрети

Слайд 9

У 1864 р. у Львові було засновано український театр "Руська бесіда", який очолив О.Бачинський. "Руська бесіда"

У 1864 р. у Львові було засновано український театр "Руська бесіда",

який очолив О.Бачинський.

"Руська бесіда"

Слайд 10

Академік М. Грушевський так оцінив значення українського театру на межі століть:

Академік М. Грушевський так оцінив значення українського театру на межі століть:

"Для широкої публіки при нестачі книжок український театр мав велике значення. Українські трупи почалися з одної, але з часом множилися, ставали все розповсюдженим явищем і, не вважаючи на убогість репертуару і на високі прикмети більшості п'єс (цензура театральна була надзвичайно сувора), вони підтримували пам'ять народного слова і любов до нього винародовленої міської людності".

Значення театру для розвитку України

Слайд 11

Розвиток художньої культури - образотворчого мистецтва та архітектури - тісно вплітався

Розвиток художньої культури - образотворчого мистецтва та архітектури - тісно вплітався

у загальнокультурний розвиток України. Від середини XIX ст. міське будівництво житлового та громадського призначення у зв'язку з пануючим у Європі утилітаризмом переймається еклектикою - поєднанням різних історичних стилів в одному архітектурному ансамблі. Серед її напрямів особливо поширюється віденський ренесанс. 3агальне архітектурне обличчя українських міст приймає віденську моду. Зокрема, найхарактернішим зразком цього стилю є оперні театри Одеси, Львова та Києва.

Українське мистецтво останньої чверті XIX ст.