Романтизм. Основні риси романтизму. Живопис і скульптура

Содержание

Слайд 2

Велика французька буржуазна революція завершила епоху Просвітництва. Письменники, художники, музиканти стали

   Велика французька буржуазна революція завершила епоху Просвітництва. Письменники, художники, музиканти стали

свідками грандіозних історичних подій, революційних змін, що невпізнанно змінили життя. Багато з них привітали нове та були у захваті від ідей Свободи, Рівності та Братерства. Але час спливав, і митці помічали, що новий суспільний порядок далекий від омріяного суспільства, яке сподівалися побудувати, за яке боролися. На початку століття у філософії та мистецтві прозвучали трагічні ноти сумніву щодо перетворення світу на принципах Розуму.
Наполеонівські війни та Французька буржуазна революція - це головні події , які сприяли виникненню нової системи – Романтизму.
Слайд 3

Романтизм (фр. romans) — ідейний рух у літературі й мистецтві, що

Романтизм (фр. romans) — ідейний рух у літературі й мистецтві, що виник наприкінці 18 століття у Німеччині, Великій

Британії й Франції, поширився на початку 19 століття в Російській імперії, Польщі й Австрії, а з середини 19 століття охопив інші країни Європи, а також Північної та Південної Америки.
Слайд 4

ФІЛОСОФСЬКЕ ПІДҐРУНТЯ РОМАНТИЗМУ Це філософські праці Фрідріха Вільгельма Йозефа фон Шеллінга

ФІЛОСОФСЬКЕ ПІДҐРУНТЯ РОМАНТИЗМУ

Це філософські праці Фрідріха Вільгельма Йозефа фон Шеллінга (1775-1854)

та Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля ( 1770-1831), представників німецької класичної філософії.
Головним поняттям філософії Шеллінга можна вважати ідею свободи, яку він послідовно протягом всього життя шукав у природі, у творчості , потім у природі божественного творіння. Мета мистецтва, за Шеллінгом, - не роздуми, а споглядання.
Слайд 5

Гегель висунув діалектичний метод, що пропонує вивчення навколишньої природи й людської

Гегель висунув діалектичний метод, що пропонує вивчення навколишньої природи й людської

історії у їхній динаміці й взаємному зв'язку. Філософ вважав, що свобода - фундаментальний початок духу.
Слайд 6

ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ РОМАНТИЗМУ Заперечення раціоналізму, який переважав у добу Просвітництва, культ

ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ РОМАНТИЗМУ

Заперечення раціоналізму, який переважав у добу Просвітництва, культ почуттів

людини.
Суб’єктивність мистецтва: акцент не на зображенні, а на вираженні почуттів, мрій, настроїв.
Увага до особистості, її індивідуальних рис. Людина – найвища цінність.
Увагу романтиків привертають насамперед виняткові події та вольові , героїчні, духовно прекрасні персонажі.

Жак-Луї Давід. «Вартовий художника в ув'язненні», 
1794 рік.

Слайд 7

Неприйняття буденності («романтична іронія») та звеличення “життя духу”. Людина і світ

Неприйняття буденності («романтична іронія») та звеличення “життя духу”.
Людина і світ сповнені

нерозгаданих таємниць (захоплення містикою, ірраціональним).
Провідні мотиви самотності, світової скорботи (національної туги) і романтичного бунту, нескореності.
Історизм творів і захоплення фольклором.
Утвердження високих ідеалів: гармонії з природою та людством, кохання.
Характерні художні прийоми романтизму – символіка, контраст, іронія, алегорія, гротеск, антитеза.
Яскрава, барвиста мова, що розкриває сильні пристрасті, могутні характери, драматичні конфлікти.
Слайд 8

Романтизм проголошує абсолютну свободу творчості. Поет та й взагалі митець для

Романтизм проголошує абсолютну свободу творчості. Поет та й взагалі митець для

романтиків — це людина не лише вільна, а й цілком особлива та незвичайна, він є провидцем, талант його не підкоряється ніяким законам, встановленим звичайними людьми, — він вищий за них.
В романтизмі завжди існує ідеал, що знаходить собі місце поряд з реальністю. Згідно з цим прийнято говори­ти про романтичні «два світи» — світ реальний, дійсний, та світ ідеальний, фантастичний. Романтики наголошували на первинності ідеалу, мрії.
Слайд 9

Романтизм у живописі

Романтизм у живописі

Слайд 10

В історії світового живопису романтизм склав яскраву і блискучу епоху. Вільні

В історії світового живопису романтизм склав яскраву і блискучу епоху. Вільні

від усіляких догм, доктрин і шкіл, художники підкорялися тільки покликом власної душі, приділяли особливу увагу виразному зображенню почуттів і переживань людини.
Дійсно, живопису романтизму була властива «страшна спрага творити всіма можливими способами». 
Задля передачі почуттів живописці використовували соковиті фарби, яскраві мазки та спецефекти. Представники французької школи живопису об’єднували сюжети в єдиний динамічний клубок.
Німецька школа наповнювала картини меланхолічністю, чуттєвістю у розмитих фарбах.
Англійський та американський живопис вирізнялися надуманістю пейзажних сюжетів.
У портреті головним стало зображення яскравих характерів, а в пейзажі — замилування могутністю природи.
В образотворчому мистецтві для романтизму було характерним розкріпачення від академічних канонів: ліризм, героїчна піднесеність, емоційність, прагнення до кульмінаційних, драматичних моментів
Слайд 11

Улюбленими виразними засобами романтичного живопису стали: яскравий, насичений колорит; контрастне освітлення;

Улюбленими виразними засобами романтичного живопису стали:
яскравий, насичений колорит;
контрастне освітлення;
емоційність манери мазка,

фактури.
Художники часто
вдавалися до
мови натяків і
символів,
запрошуючи
глядачів
домалювати
в уяві
все інше.
Слайд 12

ФРАНСІСКО-ХОСЕ ДЕ ГОЙЯ іспанський художник і гравер, один з перших і

ФРАНСІСКО-ХОСЕ ДЕ ГОЙЯ

іспанський художник і гравер, один з перших і найбільш

яскравих майстрів образотворчого мистецтва часів епохи романтизму.
Гойя відрізняється сміливим художнім новаторством від прихильників академізму.

1746-1828

Слайд 13

Свята Трійця «Маха на прогулянці», 1777

Свята Трійця

«Маха на прогулянці»,
1777

Слайд 14

«Третє травня 1808 року»

«Третє травня
1808 року»

Слайд 15

Сім*я Карла IV

Сім*я Карла IV

Слайд 16

Ежен Делакруа (1798-1830) французький художник-романтик . Картини Делакруа розкривають тему боротьби

Ежен Делакруа
(1798-1830) 

французький художник-романтик . Картини Делакруа розкривають тему боротьби за

свободу й показують сильну особистість у момент найвищого напруження духовних сил.
Слайд 17

Полювання на левів

Полювання на левів

Слайд 18

Е.Делакруа “Свобода” Свобода, що веде народ 1830

Е.Делакруа “Свобода”

Свобода, що веде народ
1830

Слайд 19

Гораціо на кладовищі, 1828

Гораціо на кладовищі,
1828

Слайд 20

ЖАН ЛУЇ АНДРЕ ТЕОДОР ЖЕРІКО (1791- 1824) французький живописець і графік,

ЖАН ЛУЇ АНДРЕ ТЕОДОР ЖЕРІКО (1791- 1824)

французький живописець і графік, першим

у французькому живописі висловив властиве романтизму гостре почуття конфліктності світу, прагнення до втілення драматичних явищ сучасності та сильних пристрастей.
Слайд 21

Пліт Медузи. 1818 - 1819 рр.

 Пліт Медузи. 1818 - 1819 рр.

Слайд 22

Портрет божевільної 1822

Портрет божевільної
1822

Слайд 23

Поранений кірасир 1814

Поранений кірасир
1814

Слайд 24

КАСПАР ДАВИД ФРІДРІХ (1774-1828) німецький художник, яскравий представник романтизму. Підпорядковуючи пейзажні

КАСПАР ДАВИД ФРІДРІХ (1774-1828)

німецький художник, яскравий представник романтизму. Підпорядковуючи пейзажні мотиви ефектам розсіяного,

таємничого освітлення (частіше місячного, ніж сонячного), втілював стихійну міць, грізну і майже містичну безмежність всесвіту, тонке співзвуччя сил природи рухам людської душі, почуттям прориву в невідоме.
Слайд 25

«Розбита надія» (сучасна назва «Північний Льодовитий океан»),

«Розбита надія»
(сучасна назва «Північний Льодовитий океан»),

Слайд 26

«Прогулянка в сутінках»

«Прогулянка в сутінках»

Слайд 27

«Одинак-мандрівник над морем туману»

«Одинак-мандрівник
над морем туману»

Слайд 28

Брюллов Карл Павлович (1799-1852) російський художник, професор Петербурзької академії мистецтв (з

Брюллов Карл Павлович (1799-1852) 

російський художник, професор Петербурзької академії мистецтв (з 1836). Походив з

французької родини Брюлло. Брат скульптора Олександра Брюллова.
Автор картин на історичні теми, жанрових акварелей і портретів діячів культури.
Слайд 29

Останній день Помпеї 1833

Останній день Помпеї
1833

Слайд 30

Портрет поета Василя Жуковського 1937 Вершниця 1832

Портрет поета
Василя Жуковського 
1937

Вершниця 
1832

Слайд 31

Айвазовський (Гайвазовський) Іван Константинович (1817-1900) видатний український і російський художник-мариніст та

Айвазовський (Гайвазовський) Іван Константинович (1817-1900) 

 видатний український і російський художник-мариніст та баталіст вірменського походження. Окрім морської тематики працював також

і в інших жанрах живопису: від анімалізму та портрету (автопортрету) до релігійного та міфологічного живопису.
Айвазовський є автором понад 6000 різних творів
Слайд 32

Дев'ятий вал

Дев'ятий вал

Слайд 33

Синопський бій. Ніч після бою.

Синопський бій. Ніч після бою.

Слайд 34

Весілля в Україні

Весілля в Україні

Слайд 35

Джон Констебл (1776-1837) Англійський живописець, один з найталановитіших пейзажистів Англії та

Джон Констебл (1776-1837)

Англійський живописець, один з найталановитіших пейзажистів Англії та Західної Європи. Відмовившись від

багатьох умовностей, властивих пейзажного живопису 18 століття, англійський художник звернувся до безпосереднього спостереження природи, першим з європейських майстрів став писати пейзажі повністю з натури.
Слайд 36

Детхемська долина, 1828

Детхемська долина, 1828

Слайд 37

Шлюз в Детхемі 1820

Шлюз в Детхемі 1820

Слайд 38

скульптура доби романтизму

скульптура доби романтизму

Слайд 39

Для скульптури доби романтизму характерними є емоційна напруженість, пошуки нових засобів

Для скульптури доби романтизму характерними є емоційна напруженість, пошуки нових засобів

виразності. Найбільш значного розвитку вона досягла у Франції. Поштовхом для цього були кампанія з будівництва тріумфальних і суспільно значущих споруд, бурхливий розвиток торгівлі попри війни і революції, практика всесвітніх виставок, на які зважилась буржуазія, переконана у власній могутності.
Слайд 40

ХАРАКТЕРНІ РИСИ СКУЛЬПТУРИ: ЕМОЦІЙНА НАПРУЖЕНІСТЬ ПОШУКИ НОВИХ ЗАСОБІВ ВИРАЗНОСТІ РЕАЛІСТИЧНІ КАРТИНИ.

ХАРАКТЕРНІ РИСИ СКУЛЬПТУРИ: ЕМОЦІЙНА НАПРУЖЕНІСТЬ ПОШУКИ НОВИХ ЗАСОБІВ ВИРАЗНОСТІ РЕАЛІСТИЧНІ КАРТИНИ. РІЗНОВИДИ СКУЛЬПТУРИ РОМАНТИЗМУ:

СКУЛЬПТУРНИЙ ПОРТРЕТ, СТАТУЯ (ПАМ’ЯТНИК), РЕЛЬЄФИ (БАРЕЛЬЄФ, КОНТРРЕЛЬЄФ), СКУЛЬПТУРНЕ ОФОРМЛЕННЯ БУДІВЕЛЬ ТА ЗАМКІВ.
Слайд 41

СКУЛЬПТУРА ФРАНЦІЇ 19 СТ. НОСИЛА ВІДЧУТНИЙ ЦЕНЗУРНИЙ І ПОЛІТИЧНИЙ ТИСК. НА

СКУЛЬПТУРА ФРАНЦІЇ 19 СТ. НОСИЛА ВІДЧУТНИЙ ЦЕНЗУРНИЙ І ПОЛІТИЧНИЙ ТИСК. НА

ЗЛАМІ XVIII СТ. ОСОБЛИВЕ МІСЦЕ ПОСІДАВ СКУЛЬПТОР ЖАН-АНТУАН ГУДОН, ЯКИЙ ПРАЦЮВАВ НА ЗАМОВЛЕННЯ І АРИСТОКРАТІВ, І ДЕЯКИХ ДІЯЧІВ РЕВОЛЮЦІЇ ТА НОВОЇ ВІЙСЬКОВОЇ АРИСТОКРАТІЇ НАПОЛЕОНА І. НА ПОЧАТКУ XIX СТ. В СКУЛЬПТУРІ ЗАПРОВАДЖЕНО НАПОЛЕОНІВСЬКИЙ АМПІР — ЖОРСТКИЙ, ПАФОСНИЙ І ХОЛОДНИЙ, ОФІЦІЙНИЙ І БІЛЬШ СИМВОЛІЧНИЙ СТИЛЬ. СКУЛЬПТОРИ ОТРИМУЮТЬ ЗАМОВЛЕННЯ НА СТВОРЕННЯ ТРІУМФАЛЬНИХ АРОК, БЮСТІВ ВІЙСЬКОВОЇ АРИСТОКРАТІЇ І ЧИСЛЕНИХ ОФІЦІЙНИХ ПОРТРЕТІВ ДИКТАТОРА НАПОЛЕОНА
Слайд 42

Жан-Антуан Гудон ( 1741- 1828) французький скульптор

Жан-Антуан Гудон ( 1741- 1828)  французький скульптор 

Слайд 43

Роберт Фултон, 1803 Алегорія зими або «Мерзлячка»

Роберт Фултон,
1803

Алегорія зими 
або «Мерзлячка»

Слайд 44

Антуан Дені Шоде (1763-1810) - французький скульптор.

Антуан Дені Шоде (1763-1810) - французький скульптор.

Слайд 45

«Гомер» Наполеон-законодавець

«Гомер»

Наполеон-законодавець