Го Сі – «Осінь у долині річки»

Слайд 2

Відомості про автора Го Сі (1023-1085) — найбільш значний китайський художник

Відомості про автора

Го Сі (1023-1085) — найбільш значний китайський художник часів династії Північна Сун. Народився у

повіті Веньсянь, сучасна провінція Хенань. Про батьків немає відомостей. Спочатку навчався живопису у відомого на той час майстра Лі Чена. Згодом зумів перевершити останнього. Він переїздить до столиці Кайфен, де починає свою кар'єру за імператора Жень-цзуна. Його було зараховано до імператорської Академії живопису. Го Сі розписував храми, зали і палацові ширми. Ці розписи представляли собою перехід між станковим і монументальним малярством: виконувалися на підрамнику, столі або поверхні ширми, вони наближалися до монументального живопису по масштабу (панелі ширм перевищували зріст людини) і декоративно-прикладної функції. Збереглися відомості про розпис Го Сі у 1068 році центральної частини тристулкової ширми для палацу Сяодянь із зображенням композицій на тему імператорських діянь. На честь здачі його сином Го Си іспиту на вчену ступінь Го Сі у 1080-х роках розписав стіни храму Конфуція чотирма монументальними за форматом і величними за задумом пейзажними композиціями. У 1078–1085 роках він для одного зі столичних святилищ створив 12 монументальних пейзажів заввишки близько 7 м.
Слайд 3

Ознаки творчості автора Він широко використовував діагональну композицію, стилізував образи «кострубатих»

Ознаки творчості автора

Він широко використовував діагональну композицію, стилізував образи «кострубатих» дерев,

але більш усвідомлено, ніж його попередники, вводить поєднання високої, середньої та близької перспективи, передає погляди з різних точок зору.
Вперше творча самобутність Го Сі чітко проявляється у картині «Рання весна», інша назва «Початок весни в горах». У ній простежується нове ставлення до простору і важливі композиційно-стилістичні новації. Композиція побудована на повторенні і поступовому наростанні форм каменів. Порожній простір, залишений праворуч і ліворуч, дозволяє художнику здійснити «прорив далечінь», щоб ще сильніше підкреслити потенційну динамічність статичних кам'яних форм. Го Сі сміливо зіставляє великі фрагменти зображення, забарвлені у світлі та темні тони, що, разом з напруженістю форм, створює очевидний драматичний ефект.
Залишаючись панорамно-монументальним по суті, гірський ландшафт у творчості Го Сі знаходить не тільки видимість руху і мінливості, а й відчутне емоційне звучання.
Слайд 4

Свідченням подальших творчіх пошуків Го Сі виступає сувій «Осінь в долині

Свідченням подальших творчіх пошуків Го Сі виступає сувій «Осінь в долині

ріки», визнаний кращим твором цього художника. Простір у Го Сі не має чітко окреслених меж: форми ніби виникають з небуття і пропадають за наміченою тушшю лінією горизонту. Окремі добре прописані камені і дерева, видозмінюючись, наростаючи і збільшуючись у розмірах. Передній план, утворений окремими нагромадженнями брил, стовбурами сосен, заростями чагарнику, зображений у самого краю свитка, не передбачає якогось вільного простору. Середній план практично відсутній у центрі, тому що в нього активно «всовуються» наростаючі гірські форми, але присутній у лівій частині, де йому відведено майже весь фон. В результаті простір середнього плану виявляється максимально розкритим вшир і вглиб, за законами зворотної перспективи. Динамічність ритмів підкреслюється мінливістю атмосферного середовища, в якій марево, що переходить в серпанок, раптово розсіюється над річкою.
Слайд 5

Під ударами пензля художника народжується образ мінливої, різноманітної і неспокійної природи.

Під ударами пензля художника народжується образ мінливої, різноманітної і неспокійної природи.

Як би відновлюючи в пам'яті свою подорож, Го Сі ставить ряд за рядом ланцюги гір, сосни і хатини, що потонули у хвилях туману. Тиша і спокій огортають природу – немов основа музичного епічного звучання картини, то м'якої і повітряної, то лягаючої на шовк важкими, сильними штрихами. Ці нюанси так продумані в своєму різноманітті, що глядач сприймає чорний колір туші як багату барвисту гаму реального світу. Він відчуває вологість осіннього повітря і теплоту приглушених осінніх фарб. Сам Го Сі писав про свою картину: «Бачене проходить в грудях так, що очі не бачать шовку, руки не відчувають кисті і туші; громади каменів котяться лавиною, таємниче і безмежне - на моїй картині! »