Особливості слов`янського фентезі, як жанру сучасної фантастичної літератури

Содержание

Слайд 2

Мета дослідження - аналіз жанрової своєрідності слов’янського фентезі як окремого різновиду

Мета дослідження - аналіз жанрової своєрідності слов’янського фентезі як окремого різновиду

фентезійної літератури
Актуальність дослідження
Фентезі – жанр фантастики, який все ще продовжує формуватися і вивчення його особливостей в жодному разі не можна вважати завершеним, особливо дослідження жанрових ознак його різновидів, зокрема такого як слов’янське фентезі
Слайд 3

Завдання дослідження: виявити витоки та прослідкувати історію розвитку слов’янського фентезі; проаналізувати

Завдання дослідження:

виявити витоки та прослідкувати історію розвитку слов’янського фентезі;
проаналізувати прийоми і

засоби відтворення дійсності у даному жанрі, зокрема, відображення слов’янських вірувань, звичаїв та традицій у реалізації ідеї творів;
описати жанрову природу даного різновиду фентезі: герої, конфлікти, сюжети, модель світу та ін.;
визначити найважливіші особливості слов’янського фентезі та специфічні їх прояви у романах М.Семенової, Ю.Нікітіна, Є.Дворецької, Є Красницького, братів Капранових
Слайд 4

ФАНТАСТИЧНА ЛІТЕРАТУРА НАУКОВА ФАНТАСТИКА ФЕНТЕЗІ

ФАНТАСТИЧНА ЛІТЕРАТУРА

НАУКОВА ФАНТАСТИКА

ФЕНТЕЗІ

Слайд 5

ДЖЕРЕЛА ЛІТЕРАТУРИ ФЕНТЕЗІ

ДЖЕРЕЛА ЛІТЕРАТУРИ ФЕНТЕЗІ

Слайд 6

ЖАНРОВІ ОЗНАКИ ФЕНТЕЗІ світ, якого не існує; магія та фольклорні персонажі;

ЖАНРОВІ ОЗНАКИ ФЕНТЕЗІ

світ, якого не існує;
магія та фольклорні персонажі;
авантюрний сюжет (квест,

війна, мандри);
зазвичай середньовічний антураж;
протиставлення технології і чарів на користь останніх;
наявність потойбічного світу та його проявів;
протистояння добра і зла як основний сюжетотворчий стрижень;
повна свобода автора
Слайд 7

Слов’янське фентезі - твори, де не тільки події відбуваються в слов’янських

Слов’янське фентезі - твори, де не тільки події відбуваються в

слов’янських країнах, а й сама фантастика побудована на фольклорі та міфології слов’ян
Слайд 8

СПЕЦИФІКА РЕАЛІЗАЦІЇ ФАНТАСТИЧНОГО СЮЖЕТУ У ТВОРАХ СЛОВ`ЯНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ М.Семенова, “Вовкодав” Є.Дворецька,

СПЕЦИФІКА РЕАЛІЗАЦІЇ ФАНТАСТИЧНОГО СЮЖЕТУ У ТВОРАХ СЛОВ`ЯНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ

М.Семенова, “Вовкодав”
Є.Дворецька, “Огнеяр”
Ю.Нікітін, “Троє

з лісу”
Є.Красницький, “Отрок”
Брати Капранови, “Кобзар 2000”
Лада Лузіна, “Київські відьми”
Слайд 9

Витоки жанру та особливості слов`янського фентезі як різновиду фантастичної літератури Ознаки

Витоки жанру та особливості слов`янського фентезі як різновиду фантастичної літератури

Ознаки слов'янського

фентезі зустрічаються у творах письменників ХІХ – ХХ ст.: О.Островський (“Снігуронька”, О.Пушкін (“Руслан і Людмила”), Леся Українка (“Лісова пісня”)
Особливості жанру:
Специфічна реалізація фантастичного сюжету (герої, ідеї, конфлікти, модель світу);
Квазіісторизм творів та відображення у них звичаїв та побуту давніх слов'ян;
Унікальна міфопоетика та інтерпретація слов'янських язичницьких вірувань давніх слов'ян
Слайд 10

М.Семенова, “Вовкодав” Автор створила на сторінках роману цілісний образ світу, який

М.Семенова, “Вовкодав”

Автор створила на сторінках роману цілісний образ світу, який квазіісторично

відтворює світ Київської Русі, інтерпретуючи вірування, звичаї, традиції народів, які її населяли, його існування не потребує доказів;
Головний герой – втілення якостей ідеального чоловіка – захисника, суворого воїна, людини зі складним внутрішнім світом, яка тонко відчуває переживання інших людей, багато розмірковує про світ, про своє місце в ньому;
Головний герой вважає своїм тотемом, першопредком свого роду, Сірого Пса; подібного звичаю, як і матріархату, дотримується весь його народ – венни, у якому автор втілила дещо архаїзованих слов'ян;
Особливістю роману є відсутність негативних жіночих образів (за винятком Морани-Смерті та її жриці), а також толерантне ставлення героя до представників інших народів та релігій.
Слайд 11

Є.Дворецька, “Князі лісу” Темою циклу романів є боротьба між давньослов'янськими богами

Є.Дворецька, “Князі лісу”

Темою циклу романів є боротьба між давньослов'янськими богами Сварогом

і Хорсом, втілених в образах їхніх синів, наділених надзвичайними здібностями;
Для динаміки сюжету та увиразнення образів персонажів автор широко використовує слов'янський фольклор;
Головний герой - перевертень Огнеяр – навіть у звіриній іпостасі зберігає людяність і милосердя;
Сюжет твору відображує вірування давніх слов'ян та підкреслює ієрархію у пантеоні слов'янських язичницьких богів
Слайд 12

Є.Красницький, “Отрок” Автор використовує оригінальний спосіб зав'язки твору – головний герой

Є.Красницький, “Отрок”

Автор використовує оригінальний спосіб зав'язки твору – головний герой потрапляє

у часи Київської Русі, але дух і свідомість його перебувають у тілі хлопчика – підлітка, отрока;
Цикл романів “Отрок” і “Внук сотника” крізь призму поглядів людини ХХ ст. доносять до читача відомості про життя слов'ян у період зародження християнства на Русі та спротив йому язичництва, зокрема, про боротьбу слов'янських богів Перуна, Лади і Мокоші за владу над людьми;
Особливістю творів циклу є надзвичайна психологічність та детальні описи побуту і звичаїв давніх слов'ян.
Слайд 13

Брати Капранови, “Кобзар 2000” Збірка новел братів Капранових - творча інтерпретація

Брати Капранови, “Кобзар 2000”

Збірка новел братів Капранових - творча інтерпретація “Кобзаря”

: за назвами творів Т.Г.Шевченка криються несподівані сюжети, побудовані на традиційній слов'янській міфології та містиці (“Сон”, “Розрита могила”, “Дівочії ночі”, “Причинна” тощо);
На сторінках збірки українських авторів знайшли відображення такі традиційні для язичницької міфології слов'ян образи як мавки, русалки, лісовики, упирі, навіть древні боги, які сплять у курганах.
Слайд 14

Лада Лузіна (Владислава Кучерова), “Київські відьми” Цикл творів, в основі якого

Лада Лузіна (Владислава Кучерова), “Київські відьми”

Цикл творів, в основі якого давні легенди

про захисниць Києва з часів Київської Русі – відьом-києвиць;
Події романів відбуваються у наш час, проте іноді - в різних вимірах;
Центральним стрижнем творів є любов персонажів до Києва і готовність захищати його від зазіхань як потойбічних сил так і сучасної “нечистої сили”;