Етика та естетика

Содержание

Слайд 2

ТЕМА ЛЕКЦІЇ ЕСТЕТИКА ПЛАН Категорія трагічного Категорії піднесеного і героїчного Категорії

ТЕМА ЛЕКЦІЇ
ЕСТЕТИКА

ПЛАН

Категорія трагічного

Категорії піднесеного і героїчного

Категорії прекрасного та

потворного

Категорія комічного

Поняття естетики. Естетичне: поняття та властивості

Слайд 3

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА Блощинська В.А. Етика. Практикум.-К.,2005. Ботавина Р.Н. Этика деловых отношений.-М.,2003.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Блощинська В.А. Етика. Практикум.-К.,2005.
Ботавина Р.Н. Этика деловых отношений.-М.,2003.
Радевич-Винницький Я. Етикет

і культура спілкування. – Львів,2001.
Соловьев Э.Я. Современный этикет.-М.,1998.
Эмили Пост Этикет. – М.,2002.
Слайд 4

ЕСТЕТИКА – НАУКА ПРО ПРЕКРАСНЕ

ЕСТЕТИКА – НАУКА ПРО ПРЕКРАСНЕ

Слайд 5

Поняття «естетика» ввів в науковий обіг в середині 18 ст. німецький філософ-просвітитель Олександр Готліб Баумгартен

Поняття «естетика»
ввів в науковий обіг
в середині 18 ст.
німецький

філософ-просвітитель
Олександр Готліб Баумгартен


Слайд 6

ЕСТЕТИКА (від. грец. aisthetikos - чуттєвий, здатний відчувати) наука про загальні

ЕСТЕТИКА

(від. грец. aisthetikos - чуттєвий, здатний відчувати) наука про загальні закони

художнього освоєння та пізнання дійсності, закони розвитку мистецтва, його роль в житті суспільства.
Слайд 7

Концепції краси Об'єктивно-ідеалістична концепція (Платон, Тертуліан, Х.Аквінський, Гегель): прекрасне є втілення

Концепції краси

Об'єктивно-ідеалістична концепція
(Платон, Тертуліан, Х.Аквінський, Гегель): прекрасне є втілення

абсолютної ідеї (бога) в конкретних речах і явищах
Слайд 8

Концепції краси Суб'єктивно-ідеалістична концепція (Юм, Мейман, Н.Гартман): прекрасне існує виключно у

Концепції краси

Суб'єктивно-ідеалістична концепція
(Юм, Мейман, Н.Гартман):
прекрасне існує виключно у

душі людини, результат «проектування» духовного багатства людини на естетично нейтральну дійсність.
Слайд 9

КОНЦЕПЦІЇ КРАСИ Матеріалістична концепція (Піфагор, Демокрит, Геракліт): краса — якість природи

КОНЦЕПЦІЇ КРАСИ

Матеріалістична концепція

(Піфагор, Демокрит, Геракліт):
краса — якість природи

(симетрія, пропорція, порядок, гармонія, міра)

(Сократ, Аристотель, Н.Р.Чернишевський): прекрасне є результат співвідношення властивостей життя з людиною як мірою краси з її практичними потребами, ідеалами і уявленнями про прекрасне

Слайд 10

Естетичні властивості Естетична міра це системний, інтеграційний вираз цілісності предмету, взятого

Естетичні властивості

Естетична міра
це системний, інтеграційний вираз цілісності предмету, взятого в

єдності всіх його протилежних сторін
Слайд 11

Естетичні властивості Гармонія — відображає особливий характер організації предметів, процесів їх

Естетичні властивості

Гармонія —
відображає особливий характер організації предметів, процесів їх розвитку,

специфічне вирішення протиріч між різними сторонами предмету. (впорядкованість, пропорційність, відповідність, симетрію, повторюваність, узгодженість )
Слайд 12

Естетичні властивості Досконалість - об'єктивна основа краси — це вищий ступінь

Естетичні властивості

Досконалість
- об'єктивна основа краси — це вищий ступінь її

розвитку, оптимальність її стану, що виражається в якнайповнішій відповідності суті і явища, в гармонійній єдності і відповідності всіх її сторін.
Критерієм досконалості виступає міра
Слайд 13

« Все прекрасное превосходно в своем роде. Но не все превосходное в своем роде прекрасно...» Н.Р.Чернышевский

« Все прекрасное превосходно в своем роде.
Но не все превосходное

в своем роде прекрасно...»
Н.Р.Чернышевский
Слайд 14

Естетична потреба — це потреба людини в самореалізації себе як цілісної,

Естетична потреба —
це потреба людини в самореалізації себе як цілісної, універсальної,

творчої особи, гармонізації відносин між природою, суспільством і людиною.
Слайд 15

потреба в творчому перетворенні навколишнього світу, створенні естетичних цінностей Форми естетичної потреби

потреба в творчому перетворенні навколишнього світу, створенні естетичних цінностей

Форми естетичної

потреби
Слайд 16

Форми естетичної потреби потреба в сприйнятті, оцінці, переживанні і насолоді естетично

Форми естетичної потреби

потреба в сприйнятті, оцінці, переживанні і насолоді естетично

значущими явищами природній і соціальній дійсності
Слайд 17

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ Категорії прекрасного та потворного

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ

Категорії прекрасного
та потворного

Слайд 18

КАТЕГОРІЯ ПРЕКРАСНОГО ХАРАКТЕРИЗУЄ ЯВИЩА З ТОЧКИ ЗОРУ ДОСКОНАЛОСТІ, МАЄ ВИЩУ ЕСТЕТИЧНУ ЦІННІСТЬ

КАТЕГОРІЯ ПРЕКРАСНОГО ХАРАКТЕРИЗУЄ ЯВИЩА З ТОЧКИ ЗОРУ ДОСКОНАЛОСТІ, МАЄ ВИЩУ ЕСТЕТИЧНУ ЦІННІСТЬ


Слайд 19

Прекрасне в природі пов'язано із закономірністю і доцільністю природних явищ в

Прекрасне в природі
пов'язано із закономірністю і доцільністю природних явищ в

їх співвідношенні з потребами розвитку суспільства і людини.
Слайд 20

Естетичне ставлення людини до природи — продукт багатовікового історичного розвитку.

Естетичне ставлення
людини до природи —
продукт багатовікового історичного розвитку.

Слайд 21

Естетичне сприйняття природи має двосторонній характер: безпосереднє милування красою, витонченістю, величчю самих природних явищ

Естетичне сприйняття природи має
двосторонній характер:

безпосереднє милування красою, витонченістю, величчю

самих природних явищ
Слайд 22

Естетичне сприйняття природи має двосторонній характер: сприйняття природи як символу соціального

Естетичне сприйняття природи має
двосторонній характер:

сприйняття природи як символу соціального

життя людини, її етичних ідеалів, має асоціативний характер
Слайд 23

ПРЕКРАСНЕ ТА ПОТВОРНЕ В СУСПІЛЬСТВІ Прекрасне в суспільстві суспільні відносини, засновані

ПРЕКРАСНЕ ТА ПОТВОРНЕ В СУСПІЛЬСТВІ

Прекрасне в суспільстві
суспільні відносини, засновані

на соціальній рівності, справедливості, гуманізмі, гармонії особистих і суспільних інтересів.
Слайд 24

Потворне в суспільстві пов'язано з несправедливістю, поневоленням людини, її відчуженням у

Потворне в суспільстві
пов'язано з несправедливістю, поневоленням людини, її відчуженням у

сфері праці, політичної, етичної і духовної діяльності.
Слайд 25

Прекрасне в людині. Людина — вища етична і естетична цінність. «Прекрасна

Прекрасне в людині.
Людина — вища етична і естетична цінність.

«Прекрасна

людина»

«Красива людина»

«Ідеальна людина»

«Ідеал людини»

«Кумир людини»

Слайд 26

КАТЕГОРІЯ ПОТВОРНОГО негативна естетична цінність, утілює ціннісні характеристики природних і суспільних

КАТЕГОРІЯ ПОТВОРНОГО

негативна естетична цінність,
утілює ціннісні характеристики природних і суспільних явищ,


які мають суспільно-особові домінанти,
не представляють серйозної «загрози»,
зрозуміли, освоєні, підпорядковані людиною.
Слайд 27

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ Піднесене Низовинне Героїчне

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ

Піднесене
Низовинне
Героїчне

Слайд 28

Піднесене – виражає сферу цінностей, які мають велику позитивну суспільну значущість,

Піднесене –
виражає сферу цінностей, які мають велику позитивну суспільну значущість,

але через свою колосальну потужність і масштаби не можуть бути відразу освоєні людиною і суспільством. Віддзеркаленням піднесеного в мистецтві є грандіозність, монументальність, загальна значущість художнього образу.
Слайд 29

піднесене, що пригнічує людину; піднесене, що звеличує її потужність і силу Типи піднесеного:

піднесене,
що пригнічує людину;

піднесене,
що звеличує її потужність і силу


Типи піднесеного:

Слайд 30

Низовинне – це крайній ступінь потворного, надзвичайно негативна, протилежна піднесеному цінність

Низовинне –
це крайній ступінь потворного, надзвичайно негативна, протилежна піднесеному цінність

- це негативні, руйнівні сили, які таять в собі загрозу для людей, оскільки ще повністю не підпорядковані їх волі.
Слайд 31

Героїчний – яскравий, здійснений на межі людських сил і можливостей індивідуальний

Героїчний –
яскравий, здійснений на межі людських сил і можливостей індивідуальний

вчинок, який має виключно велике реально-практичне і емоційно-надихаюче значення.
Слайд 32

Подвиг – це важливе за своїм суспільним значенням діяння, що здійснюється

Подвиг –
це важливе за своїм суспільним значенням діяння, що здійснюється

у важких, частіше небезпечних умовах, самовідданий вчинок, здійснити який можливо лише при найвищій напрузі етичних, духовних і фізичних сил суб'єкта.
Слайд 33

Подвиг героя – розширення меж можливого у свідомості багатьох людей (героїчний приклад).

Подвиг героя –
розширення меж можливого у свідомості багатьох людей
(героїчний

приклад).
Слайд 34

ГЕРОЇЗМ ПРАЦІВНИКІВ МІЛІЦІЇ «Просто служба их очень нужна. Просто будни у

ГЕРОЇЗМ ПРАЦІВНИКІВ МІЛІЦІЇ

«Просто служба их очень нужна.
Просто будни у них

— грозовые.
В час,— когда не слышна война,
Получают они ордена и ранения пулевые.
Сквозь немыслимо долгие стажи,
От начала службы и впредь —
Их профессия: быть на страже.
Их закон: себя не жалеть».
Р. Рождественский
Слайд 35

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ Трагічне Жахливе

КАТЕГОРІЇ ЕСТЕТИКИ

Трагічне
Жахливе

Слайд 36

Трагічне – категорія естетики, визначення суті нещадної, глибоко принципової боротьби нового

Трагічне –
категорія естетики,
визначення суті нещадної,
глибоко принципової боротьби
нового

із старим, особи і суспільства,
яка виражає гострі і нерозв'язні суперечності
часто закінчується смертю героя,
але веде до торжества тієї ідеї, за яку він боровся.
Слайд 37

Відчуття трагічного — це горе, страждання, високе душевне переживання втрати дуже

Відчуття трагічного —
це горе, страждання, високе душевне переживання втрати дуже

дорогого і улюбленого.

Ступінь трагедійності
і в житті і в мистецтві визначається суспільним значенням загибелі людини, суспільними силами тих подій, які привели до цієї загибелі.

Слайд 38

Жахливе – близька трагічному, але не тотожна категорія, асоціюється з лихами,

Жахливе –
близька трагічному, але не тотожна категорія,
асоціюється з лихами,

страшними подіями, загибеллю прекрасного, знищенням доброго, не містить в собі нічого, що прояснює, не залишає ніяких надій на звільнення від нещасть.
Слайд 39

Зображення жахливого - надзвичайно сильний «шоковий» прийом в мистецтві.

Зображення жахливого - надзвичайно сильний «шоковий» прийом в мистецтві.

Слайд 40

Комічне – оголення соціального зла, висміювання старого, того, що вже пережило

Комічне –
оголення соціального зла, висміювання старого, того, що вже пережило

себе, але ще тримається в житті і навіть здається страшним.
Слайд 41

Соціальна сутність комічного – висміювання соціального зла, сприяння затвердженню нового, прогресивного

Соціальна сутність комічного –
висміювання соціального зла, сприяння затвердженню нового, прогресивного

в розвитку суспільства.

Джерело комічного —
підміна змісту, значення, порушення міри, створення ілюзії.

Слайд 42

Сміх необхідний елемент комічного сприяє розв'язанню самої колізії, душевній розрядці глядача,

Сміх

необхідний елемент комічного

сприяє розв'язанню самої колізії, душевній розрядці глядача, слухача, читача

від напруги співпереживання.

супроводжує викриття нікчемності, що претендує на якусь значущість, сміх зміцнює гідність людини.

Слайд 43

Форми комічного: Гумор (використання дотепності та гри слів) Сатира (критика недоліків,

Форми комічного:

Гумор
(використання дотепності та гри слів)

Сатира
(критика недоліків, суперечностей)

Іронія
(прихований

сміх, замаскований серйозною формою)

Сарказм
(“зла іронія”, має руйнівну силу)

Гротеск
(не допускає ні буквального розуміння, ні однозначної розшифровки)

Слайд 44

Гумор – це м'яка, доброзичлива форма сміху, специфічне переживання суперечливості об'єкта,

Гумор –
це м'яка, доброзичлива форма сміху, специфічне переживання суперечливості об'єкта,

в естетичній оцінці якого поєднуються серйозне і смішне.
Слайд 45

Сатира – гостра форма комічного, специфічний засіб художнього відтворення дійсності, що

Сатира –
гостра форма комічного, специфічний засіб художнього відтворення дійсності, що

розкриває її як щось невідповідне, за допомогою перебільшення, загострення.
Слайд 46

Іронічний сміх називають інтелектуальним. Іронія заснована на контрасті вже побаченого і

Іронічний сміх
називають інтелектуальним.
Іронія заснована на контрасті вже побаченого і

прихованого, коли за формально позитивною оцінкою стоять доступні лише небагатьом заперечення і глузування.
Слайд 47

Сарказм – це жорстка насмішка, яка може розпочинатися позитивною думкою, але

Сарказм –
це жорстка насмішка, яка може розпочинатися позитивною думкою, але

в цілому завжди містить негативне забарвлення і вказує на недолік людини, предмету або явища, тобто того, відносно чого відбувається.
Слайд 48

Гротеск – тип художньої образності (образ, стиль, жанр), заснований на фантастиці,

Гротеск –
тип художньої образності (образ, стиль, жанр), заснований на фантастиці,

сміху, гіперболі, химерному поєднанні і контрасті фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, правдоподібності і карикатури.