Украинское бароко

Содержание

Слайд 2

ПЛАН ЛЕКЦІЇ: Західноєвропейське бароко. Естетичні принципи. Українське бароко. Архітектура. Скульптура. Образотворче мистецтво. Іконопис.

ПЛАН ЛЕКЦІЇ:
Західноєвропейське бароко. Естетичні принципи.
Українське бароко.
Архітектура. Скульптура.
Образотворче мистецтво. Іконопис.

Слайд 3

УВЕСЬ СВІТ – ТЕАТР, А ЛЮДИ В НЬОМУ АКТОРИ У.ШЕКСПІР

УВЕСЬ СВІТ – ТЕАТР,
А ЛЮДИ В НЬОМУ АКТОРИ
У.ШЕКСПІР

Слайд 4

Бароко (іт. barocco — вибагливий, химерний) — стиль у європейському мистецтві

Бароко (іт. barocco — вибагливий, химерний)  — стиль у європейському мистецтві у

16-18 ст.
Батьківщиною бароко була Італія, де у визначних мистецьких центрах виробили перші зразки бароко в архітектурі, скульптурі, живописі.
Слайд 5

МЕТА БАРОКО – ВИКЛИКАТИ ПОДИВ ГЕРОЇ – ЕКЗАЛЬТОВАНІ МУЧЕНИКИ, ЯКІ НЕ

МЕТА БАРОКО – ВИКЛИКАТИ ПОДИВ ГЕРОЇ – ЕКЗАЛЬТОВАНІ МУЧЕНИКИ, ЯКІ НЕ

ВІРЯТЬ У СЕНС І МЕТУ ЖИТТЯ
Слайд 6

ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУРИ БАРОКО УЯВЛЕННЯ ПРО ДИСГАРМОНІЮ СВІТУ ТРАГІЧНІСТЬ СПРИЙНЯТТЯ ЖИТТЯ ГЕРОЙ

ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУРИ БАРОКО

УЯВЛЕННЯ ПРО ДИСГАРМОНІЮ СВІТУ
ТРАГІЧНІСТЬ СПРИЙНЯТТЯ ЖИТТЯ
ГЕРОЙ – ОСОБИСТІСТЬ, ЯКА

ШУКАЄ СВОЮ “РОЛЬ” У СВІТІ, ПОЗБАВЛЕНОМУ ГАРМОНІЇ
СУМНІВИ У МОЖЛИВОСТЯХ ЛЮДИНИ
ВІДЧУТТЯ МАРНОСТІ БУТТЯ І ПРИРЕЧЕНОСТІ БОРОТЬБИ ЗІ ЗЛОМ
Слайд 7

ЕСТЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ БАРОКО ВИКЛЮЧНО ВИСОКА ЕМОЦІЙНІСТЬ ПОЄДНАННЯ КОНТРАСНИХ ЖИТТЄВИХ ЯВИЩ МЕТАФОРИЧНІСТЬ

ЕСТЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ БАРОКО

ВИКЛЮЧНО ВИСОКА ЕМОЦІЙНІСТЬ
ПОЄДНАННЯ КОНТРАСНИХ ЖИТТЄВИХ ЯВИЩ
МЕТАФОРИЧНІСТЬ ЗОБРАЖУВАЛЬНИХ ЗАСОБІВ
АЛЕГОРИЧНІСТЬ
ПИШНІСТЬ І

ГРАНДІОЗНІСТЬ
Слайд 8

Три етапи розвитку бароко в архітектурі: ранній (друга половина 17- початок

Три етапи розвитку бароко в архітектурі:
ранній (друга половина 17- початок

18 ст.)
зрілий (1720-1750)
завершальний (друга половина 18 ст.).
Слайд 9

церква Різдва Богородиці

церква Різдва Богородиці

Слайд 10

Троїцький храм у Чернігові

Троїцький храм у Чернігові

Слайд 11

храм Воздвиженського монастиря у Полтаві

храм Воздвиженського монастиря у Полтаві

Слайд 12

І.Шедель. Брама Заборовського

І.Шедель. Брама Заборовського

Слайд 13

І. Шедель. Дзвіниця Софійського собору

І. Шедель. Дзвіниця Софійського собору

Слайд 14

І.Шедель Дзвіниця Києво-Печерської лаври

І.Шедель Дзвіниця Києво-Печерської лаври

Слайд 15

Ф.Б.Растреллі І.Мічурін Андріївська церква

Ф.Б.Растреллі І.Мічурін Андріївська церква

Слайд 16

Михайлівська церква в с.Вороніж на Сумщині

Михайлівська церква в с.Вороніж на Сумщині

Слайд 17

Зберігаючи цінності східнохристиянського, православного духовного життя, українська культура дала Європі унікальне явище козацького бароко.

Зберігаючи цінності східнохристиянського, православного духовного життя, українська культура дала Європі унікальне

явище козацького бароко.
Слайд 18

В результаті визвольної боротьби було зруйновано традиційну середньовічну структуру суспільства. Замість

В результаті визвольної боротьби було зруйновано традиційну середньовічну структуру суспільства. Замість

іноземної, іновірної аристократичної еліти - польської шляхти, місце провідної верстви в Україні зайняло козацтво.
Саме воно стало тією суспільною елітою, яка визначила неповторне обличчя козацького бароко.
Слайд 19

Риси бароко: більш помірний орнамент і спрощені, більш природні форми на

Риси бароко:
більш помірний орнамент і спрощені, більш природні форми на відміну

від західноєвропейської барокової архітектури
відсутність чітко вираженого головного фасаду
козацький собор ніби відкритий до всіх сторін світу
козацький собор завжди виділявся пишністю
Слайд 20

Поширення набув хрестоподібний храм Над кожною частиною козацького храму зводився купол,

Поширення набув хрестоподібний храм
Над кожною частиною козацького храму зводився купол, в

основі якого був гранчастий барабан
Для козацького собору властивим є також і унікальна грушовидна форма купола, який завершувавався іншим куполом значно менших розмірів. 
Слайд 21

Іван Степанович Мазепа

Іван Степанович Мазепа

Слайд 22

Богоявленська церква у Києві

Богоявленська церква у Києві

Слайд 23

Церква Всіх Святих Києво-Печерської лаври

Церква Всіх Святих Києво-Печерської лаври

Слайд 24

Михайлівська церква Видубицького монастиря

Михайлівська церква Видубицького монастиря

Слайд 25

Домініканський костьол у Львові

Домініканський костьол у Львові

Слайд 26

Собор Почаївської лаври

Собор Почаївської лаври

Слайд 27

Церква у Великих Сорочинцях

Церква у Великих Сорочинцях

Слайд 28

І.Григорович-Барський. Собор Різдва Богородиці у Козельці

І.Григорович-Барський. Собор Різдва Богородиці у Козельці

Слайд 29

Троїцька надбрамна церква Києво-Печерської лаври

Троїцька надбрамна церква Києво-Печерської лаври

Слайд 30

Б.Меретін Собор Святого Юра у Львові

Б.Меретін Собор Святого Юра у Львові

Слайд 31

Слайд 32

І.Григорович-Барський. Церква Миколи Набережного в Києві. 1772-1775 р.р.

І.Григорович-Барський. Церква Миколи Набережного в Києві. 1772-1775 р.р.

Слайд 33

Степан Ковнір. Дзвіниця на Дальніх Печерах 1761 р.

Степан Ковнір. Дзвіниця на Дальніх Печерах 1761 р.

Слайд 34

скульптура Протягом XVII—XVIII ст. в Україні розвивалася скульптура. Автором численних іконостасів

скульптура

Протягом XVII—XVIII ст. в Україні розвивалася скульптура. Автором численних іконостасів і

скульптур, зокрема у Хрестовоздвиженському соборі в Полтаві, у Мгарському монастирі, церкві св. Покрови в Ромнах, був Сисой Шалматов.
Слайд 35

Скульптура Саваофа, з церкви у Чоповичах, 1774—75, Національний художній музей України

Скульптура Саваофа, з церкви у Чоповичах, 1774—75, Національний художній музей України

Скульптура

апостола Петра, з церкви у Чоповичах, 1774—75, Національний художній музей України

Шалматов Сисой Зотович

Слайд 36

Талановиті скульптори працювали і в Західній Україні, з-поміж яких найвидатнішим був

Талановиті скульптори працювали і в Західній Україні, з-поміж яких найвидатнішим був

Йоган Пінзель, автор скульптурного оформлення Святоюрського комплексу у Львові та ратуші в Бучачі.
Слайд 37

Жертвоприношення Авраама Святий Юрій Іван Георгій Пінзель

Жертвоприношення Авраама Святий Юрій

Іван Георгій Пінзель

Слайд 38

Фрагмент кафедри Андріївської церкви в Києві.

Фрагмент кафедри Андріївської церкви в Києві.

Слайд 39

Надзвичайну популярність мали в Україні народні картини “Козак Мамай”. Протягом XVIII

Надзвичайну популярність мали в Україні народні картини “Козак Мамай”. Протягом XVIII

ст. зображення козака Мамая можна було побачити в кожній українській хаті. Козаків малювали олійними фарбами на полотні, стінах, дверях, віконцях, кахлях, скринях, посуді й навіть на вуликах, вважаючи символічне зображення Мамая оберегом.
Слайд 40

Невідомий художник. Козак-бандурист. XVIII ст.

Невідомий художник. Козак-бандурист. XVIII ст.

Слайд 41

1728. Невідомий художник. Козак Мамай.

1728. Невідомий художник. Козак Мамай.

Слайд 42

“Козак Мамай”

“Козак Мамай”

Слайд 43

Козак Мамай

Козак Мамай

Слайд 44

Розпис церкви св.Юра в Дрогобичі

Розпис церкви св.Юра в Дрогобичі

Слайд 45

І.Руткович. Жовківський іконостас

І.Руткович. Жовківський іконостас

Слайд 46

Йов Кондзелевич Богородиця-Дороговказниця.


Йов Кондзелевич Богородиця-Дороговказниця.

Слайд 47

Іконостас церкви в монастирі св.Іллі

Іконостас церкви в монастирі св.Іллі

Слайд 48

Іконостас Софійського собору в Києві

Іконостас Софійського собору в Києві

Слайд 49

Ікона Покрова Богородиці з портретом Богдана Хмельницького

Ікона Покрова Богородиці з портретом Богдана Хмельницького

Слайд 50

Розп’яття з полковником Леонтієм Свічкою. Кінець 17 ст.

Розп’яття з полковником Леонтієм Свічкою. Кінець 17 ст.

Слайд 51

Михайло Миклашевский

Михайло Миклашевский

Слайд 52

ПОРТРЕТ Василя Дуніна-Борковського 1701-1703

ПОРТРЕТ Василя Дуніна-Борковського 1701-1703

Слайд 53

Портрет Семена Сулими 1754 р.

Портрет Семена Сулими 1754 р.

Слайд 54

Портрет Даніїла Єфремовича

Портрет Даніїла Єфремовича

Слайд 55

Слайд 56

Теза Щирського присвячена ректору Київської Академії П. Колачинському Щирський Інокентій

Теза Щирського присвячена ректору Київської Академії П. Колачинському

Щирський Інокентій