Соціально-педагогічний досвід цивілізацій Стародавнього Сходу та Античного Світу

Содержание

Слайд 2

ЗМІСТ Загальні риси виховання в умовах формування і розвитку стародавніх цивілізацій.

ЗМІСТ

Загальні риси виховання в умовах формування і розвитку стародавніх цивілізацій.
Виховання і

школи у Месопотамії.
Виховання у Стародавньому Єгипті.
Виховання у Стародавній Індії.
Розвиток виховання і педагогічної думки в Стародавньому Китаї.
Система соціального виховання у Стародавній Греції. Філософи Стародавньої Греції про виховання. Виховання в добу Еллінізму.
Особливості соціального виховання у стародавньому Римі. Ідеї провідних мислителів стародавнього Риму в контексті соціального виховання.
Слайд 3

Слайд 4

Жерці – суспільний стан чи кастова група людей, що виконували релігійні

Жерці – суспільний стан чи кастова група людей, що виконували релігійні

обряди. Жерці – це люди, які з дитинства виховувалися в храмах, вивчали науку, магічні знання і служили богам.
Слайд 5

Родина Школа Відокремлення розумової праці від фізичної поступово сприяло виникненню особливої професії – учителя.

Родина Школа

Відокремлення розумової праці від фізичної поступово сприяло виникненню особливої професії

– учителя.
Слайд 6

Сімейне виховання Сімейне виховання починається контролюватись державою через закони, регулятиви. Це

Сімейне виховання

Сімейне виховання починається контролюватись державою через закони, регулятиви. Це Закони

вавілонського царя Хаммурапі (п.п. ІІ тис. до н.е.), “Книга притч іудейського царя Соломона” (поч. І тис. до н.е.), Закони Солона (640-559 до н.е.).
Слайд 7

Основні причини організації перших шкіл: Накопичення знань і поява необхідності в

Основні причини організації перших шкіл:

Накопичення знань і поява необхідності в спеціальному

навчанні.
Оформлення перших держав.
Становлення та розвиток писемності.
Слайд 8

Виховання і школи Месопотамії

Виховання і школи Месопотамії

Слайд 9

Виховання і школи Месопотамії Приблизно у ІV тис. до н.е. у

Виховання і школи Месопотамії

Приблизно у ІV тис. до н.е. у Межиріччі

Тигра і Єфрата виникли міста-держави ( Шумер, Аккад, Вавілон та Ассирія ), де розвивались: астрономія, математика, агротехніка, оригінальна писемність,система музичного запису, мистецтво.
Слайд 10

Суб’єкти соціалізації родина армія право

Суб’єкти соціалізації

родина

армія

право

Слайд 11

Підходи до виховання Відповідальність за виховання покладена на батька Сім’я формувала

Підходи до виховання

Відповідальність за виховання покладена на батька

Сім’я формувала особистість у

рамках заданих соціальних норм і цінностей

Виховання здійснювалося з урахуванням соціального прошарку або касти

У виховному процесі родини не існував індивідуальний підхід. Методи і форми соціального виховання ставали все більш жорстокішими й всезагальними

Слайд 12

“Будинки табличок” Назва навчального закладу походить від глиняних табличок, на які

“Будинки табличок”

Назва навчального закладу походить від глиняних табличок, на які

наносився клинопис

Перші едубби були невеликими закладами з одним вчителем

До обов’язків учителя входило: керівництво школою, виготовлення табличок-вправ

Основним методом виховання в школі був приклад старших

Слайд 13

Виховання і навчання дітей здійснювалося переважно в сім‘ї, яка була одним

Виховання і навчання дітей

здійснювалося переважно в сім‘ї, яка була одним із

основних суб'єктів соціалізації і виховання, за яку ніс відповідальність батько;
відбувалися залежно від певного соціального прошарку або касти;
держава здійснювала соціальне виховання через родину;
у виховному процесі не застосовували індивідуальний підхід;
методи і форми виховання ставали все більш жорстокішими.

Палацові та храмові едубби нерідко розміщувалися в культових приміщеннях, мали багато приміщень для зберігання табличок, наукових і навчальних занять. Подібні комплекси називали “будинки знань”.

Слайд 14

Давній Єгипет

Давній Єгипет

Слайд 15

Виховання у Стародавньому Єгипті Суб'єктами соціалізації були сім'я і школа. Відношення

Виховання у Стародавньому Єгипті

Суб'єктами соціалізації були сім'я і школа.
Відношення між

чоловіком і дружиною відбувались на гуманній основі.
Ідеалом стародавнього єгиптянина була небагатослівна, стійка до випробувань і ударів долею людина.
Ідейною основою була релігія.
Безапеляційний і абсолютний авторитет батька, або наставника.
Слайд 16

Школа і виховання Перші відомості про шкільне навчання відносяться на III

Школа і виховання

Перші відомості про шкільне навчання відносяться на III тис.

до н.е.
Школа, виконуючи функцію ініціації, готувала дитину до світу дорослих.
Застосовувались фізичні покарання.
Передача від батька до сина, із покоління до покоління професії.
Військова справа знаходилась поза межами сімейного виховання.
Моральне виховання відбувалось через заучування моралізаторських настанов.
Слайд 17

Виховання у Стародавній Індії

Виховання у Стародавній Індії

Слайд 18

Виховання в Стародавній Індії Виховання у тогочасній Індії носило сімейний характер.

Виховання в Стародавній Індії

Виховання у тогочасній Індії
носило сімейний характер.

У долині

Інда шкільна освіта з’явилась у
доарійський період у горах Харапської
культури (Ш-ІІ-е тис. до н. е.)

Протягом ІІ-І-го тис. до н. е. територія
Індії освоювалась арійськими племенами.
Виникає лад, що був названий кастовим.

Слайд 19

Слайд 20

Якості представників каст Вайші – працелюбство і терпимість Кшатрій – сила

Якості представників каст

Вайші –
працелюбство
і терпимість

Кшатрій – сила і

мужність

Брахмани: інтелектуальні переваги та чистота помислів

Шудри – покірність

Слайд 21

Традиції суспільно-сімейного виховання У сім’ї – систематичність виховання не передбачалась. Для


Традиції суспільно-сімейного виховання
У сім’ї – систематичність виховання не передбачалась.
Для

трьох вищих каст воно починалось після особливого ритуалу посвячення у дорослі й учні – упанаямі.

Порядок упанаямі й зміст подальшого навчання для представників вищих каст не був однаковим.

Слайд 22

Буддизм (з середини І-о тис. до н. е. Головним завданням виховання

Буддизм
(з середини І-о тис. до н. е.

Головним завданням виховання

буддизм вважав удосконалення людської душі, котра повинна визволитись від людських пристрастей через процес самопізнання

Будду вважають першим соціальним педагогом тому, що він пішов із світу, збагнувши особистий конфлікт з ним; у школі він вчить людей як можна отримати спокій і гармонію з оточуючим світом; переймається проблемами взаємодії і взаємовідношень особистості та суспільства, тобто його діяльність здійснюється у проблемному полі входження людини у систему суспільних відношень.

У буддійський період елементарну освіту отримували в релігійних школах вед і світських навчальних закладах.
Буддизм розширив роль шкіл при монастирях.

Слайд 23

Розвиток виховання в стародавньому Китаї

Розвиток виховання в стародавньому Китаї

Слайд 24

Виховання в Стародавньому Китаї В основі педагогічних традицій Стародавнього Китаю лежить

Виховання в Стародавньому Китаї

В основі педагогічних традицій Стародавнього
Китаю лежить сімейно-суспільне

виховання.

Соціально-педагогічна робота здійснювалась
через виховання моральності, любові
до праці за допомогою містичних сил.

В основі внутрішніх відносин родини
лежала повага старших молодшими.

Педагогічний ідеал передбачав виховання начитаної,
ввічливої людини, що володіє внутрішнім самовладанням.

Слайд 25

Школи Китаю у ІІІ-у тис. до н. е. епохи Шан (Інь)

Школи Китаю

у ІІІ-у тис. до н. е.

епохи Шан (Інь) (ХVІ-ХІ

ст. до н. е.)

госюе

сюе

сян

сюй

Вивчали мораль, письмо, рахунок, музику, стрільбу із лука, керування кіньми.

сансюе

епоха Чжоу (ХІ-Ш ст. до н. е.).

Слайд 26

Конфуцій (551-479 рр. до н. е.) Основоположник конфуціанства – етико-політичного і

Конфуцій (551-479 рр. до н. е.)

Основоположник конфуціанства – етико-політичного і

педагогічного вчення світового рівня.

Сенсом людського життя вважав зміцнення моральності та переборення незгод в гармонійному суспільстві.

Узагальнив досвід виховання і освіти Стародавнього Китаю, створив оригінальне вчення.

Стабільність суспільства, вважав Конфуцій, грунтується на вихованні згідно соціального призначення: “правитель повинен бути правителем, батько-батьком, син-сином”.

Слайд 27

Конфуцій (551-479 рр. до н. е.) Велику роль відводив природі і

Конфуцій (551-479 рр. до н. е.)

Велику роль відводив природі і

суспільству у вихованні, що також підтверджує соціально-педагогічний напрямок його учення про виховання.

Ідеально вихована людина за Конфуцієм – це особистість, що володіє благородністю, тягою до істини, багатою душевною культурою, є правдивою.

Конфуцій першим в історії відкрив людину і став вчителем людяності у людині. Можливості людини він прирівнював до можливостей Бога.

Створив першу у Китаї приватну школу.

Слайд 28

Слайд 29

Слайд 30

ЕПОХА ЕЛІНІЗМУ Елінізм – період Стародавньої історії з 323 р. до

ЕПОХА ЕЛІНІЗМУ

Елінізм – період Стародавньої історії з 323 р. до н.е.

до захоплення Римом Єгипту (ІІІ-І ст. до н.е).
Елінська культура виникла внаслідок поєднання грецьких елементів зі Східними

Відбувався розвиток науки, зокрема:
- геометрії;
- географії;
- астрономії:
- медицини

Слайд 31

Таблиця. Порівняння афінської та спартанської систем виховання

Таблиця. Порівняння афінської та спартанської систем виховання

Слайд 32

В епоху Еллінізму виник ряд філософських шкіл, що відігравали роль вищих

В епоху Еллінізму виник ряд філософських шкіл, що відігравали роль вищих

навчальних закладів, якими керували видатні мислителі того часу: Зенодот Ефеський, Аристофан Візантійський.

Зенон вважав, що за допомогою виховання можна зробити людину доброчесною. До основних якостей, які варто формувати в людині, філософ відносив незворушність, спокій і самодостатність. У своїй педагогічній діяльності Зенон дотримувався сократовської теорії про виховання, в основу розумової освіти поклав логіку Арістотеля.
У філософа молодь вивчала філософію, до якої входила фізика, етика, логіка з риторикою і діалектика. Під риторикою розумілася наука, що навчає “добре говорити за допомогою взаємопов’язаних міркувань”, а під діалектикою – мистецтво “правильно сперечатися за допомогою міркувань у вигляді питань і відповідей”. Заняття наукою розглядалися Зеноном як головний засіб розвитку людини.

Зенон (між 336 і 332 – між 264 і 262 рр. до н. е.)