Дон Кихот Мигел де Сервантес

Содержание

Слайд 2

Героите В романа „Дон Кихот“ има разгърната система от персонажи. Рицарят

Героите

В романа „Дон Кихот“ има разгърната система от персонажи. Рицарят има

племенница, икономка и приятели, които се опитват да го излекуват от лудостта му. В странстванията си той среща различни представители на тогавашното общество – от херцози до престъпници.
В центъра на изображението на романа обаче е двойката Дон Кихот и Санчо Панса.
Слайд 3

Дон Кихот – пародиен образ на рицаря от традиционния роман Рицарят

Дон Кихот – пародиен образ на рицаря от традиционния роман

Рицарят от

традиционния роман:
млад, красив, юначен, двадесетгодишен
оръженосецът на рицаря е също така млад и юначен
дамата на сърцето му е красива сеньора от аристокрацията
има блестящо въоръжение
рицарят се бие с многобройни вражески войски и страховити чудовища
отсяда в замъци
винаги печели

Алонсо Кехана или Дон Кихот:
петдесетгодишен, мършав идалго, полудял от четене на рицарски романи, въобразил си, че може сам да е рицар
Санчо Панса е нисък, дебел и пресметлив
Алдонса Лоренсо или Дулсинея дел Тобосо е обикновена селянка
въоръжава се с ръждясала ризница, ръждясал меч, забрало от картон и на главата си вместо шлем слага бръснарски леген
Дон Кихот се бие със стадо овце и вятърни мелници…
отсяда в обикновени крайпътни ханове
почти винаги губи

Слайд 4

Дон Кихот и Санчо Панса – физически и духовно противоположни Дон

Дон Кихот и Санчо Панса – физически и духовно противоположни

Дон Кихот
слаб
мършав
готов

да понася несгоди и опасности
храбър до безразсъдство
образован
поет
ИДЕАЛИСТ

Санчо Панса
пълен (Панса означава „търбух“)
страхлив
благоразумен
обича да си хапва и пийва
цени парите и материалните блага
МАТЕРИАЛИСТ

Слайд 5

Общуването между двамата се превръща в диалог между идеализма и практицизма,

Общуването между двамата се превръща в диалог между идеализма и практицизма,

между книжната мъдрост и здравия разум.
Санчо Панса постепенно започва да изпитва съчувствие, след това уважение, а накрая и истинска обич към господаря си.
Те са двуединен образ, защото са напълно контрастни помежду си, но едновременно с това – взаимно допълващи се. Санчо е този, който удържа връзката с действителността и безуспешно се опитва да изкара господаря си от неговото въображение и да го върне в нея. Но както и да се опитва да промени нагласата на Дон Кихот, в целия текст на осма глава той нито веднъж не се смее на своя обезумял господар.
Слайд 6

Първа глава От нея става ясно за социалното положение и бита

Първа глава

От нея става ясно за социалното положение и бита на

героя.
Представени са домът, хората, с които живее, заниманията му, вещите, храната.
Светът, който го заобикаля, не е нито величав, нито изключителен.
Образът на действителността се изгражда от автора по пътя на снизяването т.е. тук липсват идеализирани, възвишени образи и събития, напротив Дон Кихот е заобиколен от негероични и неизискани персонажи – провинциален свещеник и бръснар, ханджии, козари и свинепаси, каторжници.
Слайд 7

Дон Кихот е част от тази действителност, но всъщност не съвпада

Дон Кихот е част от тази действителност, но всъщност не съвпада

с нея. Той вижда света по различен начин заради другия свят - на рицарските романи, от който той не желае да излезе т.е. налице е разминаване между идеал и действителност.
Слайд 8

Осма глава Представя първите приключения на Дон Кихот от втория поход,

Осма глава

Представя първите приключения на Дон Кихот от втория поход, придружаван

вече от Санчо Панса.
Приключенията са две – битката с вятърните мелници и след това нападението над монасите и битката с бискаеца.
Между двата епизода стои първият разгърнат диалог между Дон Кихот и Санчо Панса, в който се сблъскват възвишените, но откъснати от действителността схващания на Дон Кихот и ограниченото здравомислие на Санчо Панса.
Слайд 9

Епизодът с вятърните мелници Този епизод е емблематичен за романа и

Епизодът с вятърните мелници

Този епизод е емблематичен за романа и неслучайно

изразът „да се бориш с вятърни мелници“ се е превърнал във фразеологизъм (надявам се да помните уроците за фразеологичните словосъчетания).
Приключението се разгръща чрез схема от четири стъпки и този модел след това ще се повтаря многократно в романа. Кои са те?
Слайд 10

1.Дон Кихот вижда нещо -вятърните мелници, които разпознава като великани. 2.

1.Дон Кихот вижда нещо -вятърните мелници, които разпознава като великани.
2. Дон

Кихот и Санчо Панса спорят какво е това, което виждат.
3. Дон Кихот предприема адекватно за него действие, което е неадекватно спрямо действителността.
4. Дон Кихот и Санчо Панса отново обсъждат какво са видели и какво се е случило. Дон Кихот е принуден да приеме фактите, но не признава действията си за грешка.
Слайд 11

Всъщност Дон Кихот не е напълно откъснат от действителността, по-скоро пребивава

Всъщност Дон Кихот не е напълно откъснат от действителността, по-скоро пребивава

едновременно в две действителности – реалния свят и света на въображението.
Той е смешен, защото бърка въображаемо с реално, но е носител на мъдрост и доброта, защото носи в себе си рицарската грижа и състрадание към слабите.
Слайд 12

Пародийното в „Дон Кихот“ Постъпки Дон Кихот следва образцовото поведение на

Пародийното в „Дон Кихот“

Постъпки
Дон Кихот следва образцовото поведение на рицарите от

романите, но обектите върху които прилага този рицарски идеал нямат нищо общо с неговите представи за тях.
Предмети
За разлика от рицарското въоръжение, което е изключително по своето качество и произход, въоръжението на Дон Кихот е вехто и негодно. Много често той самият приспособява за оръжие предмети, които далеч не са внушителни и славни - ръждясала ризница, ръждясал меч, забрало от картон, бръснарски леген.

Език
Романите, които Сервантес пародира, се характеризират с претрупан и изкуствен стил. Самият Дон Кихот се опитва да опише случващото му се на високия стил на рицарските романи.

Слайд 13

На „Дон Кихот“ отдавна не се гледа само като на пародия,

На „Дон Кихот“ отдавна не се гледа само като на пародия,

а като на история за самотния човек, изправил се срещу реалността и историята, въоръжен само със своя идеал , който му дава сила да се изправи срещу всяко зло.
Мотивът за лудостта на Дон Кихот не е само средство на пародията, защото ако виждаме само смешното в това, че той променя самоличността си, името и живота си, от ренесансова гледна точка Дон Кихот е точният представител на ренесансовия хуманизъм, защото той прави индивидуален избор да бъде друг и сам да изгради себе си.
Санчо Панса също е типичен ренесансов герой, който въплъщава друга черта на епохата – жизнелюбието, здравия разум, грижата за себе си, удоволствието и радостта от живота във всеки миг от човешкото съществуване.
Слайд 14

„Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага, с които небесата даряват

„Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага, с които небесата

даряват хората. С нея не могат да се сравнят нито съкровищата, които крие земята, нито тези, които таи морето. За свободата, както и за честта, може и трябва да се жертва животът и обратно, лишаването от свобода е най-голямото зло, което може да сполети човека.“