Герой літературного твору

Содержание

Слайд 2

Слайд 3

Остап Бендер («12 Стільців» Є.Петров, І.Ільф)

Остап Бендер («12 Стільців» Є.Петров,
І.Ільф)

Слайд 4

Слайд 5

Слайд 6

ТЕРМІНОЛОГІЯ: Епос: (герой, персонаж, характер, образ, система персонажів) М.М.Бахтін: «…видима і

ТЕРМІНОЛОГІЯ:

Епос: (герой, персонаж, характер, образ, система персонажів)
М.М.Бахтін: «…видима і оформлена індивідуальність…».
«Ціннісний

центр», «носій основної події», «конкретний предмет авторської естетичної думки…».
Терміни корелюють та взаємозаміщують один одного, але є і суттєва різниця.
Слайд 7

ЛІТЕРАТУРНІ ТИПИ: МАЛЕНЬКА ЛЮДИНА, ЗАЙВА ЛЮДИНА, НОВА ЛЮДИНА…

ЛІТЕРАТУРНІ ТИПИ: МАЛЕНЬКА ЛЮДИНА, ЗАЙВА ЛЮДИНА, НОВА ЛЮДИНА…

Слайд 8

ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ, ЛІРИЧНИЙ СУБ’ЄКТ, ALTER EGO-АВТОРА (ЛІРИКА) НІКОЛИ НЕ ДОРІВНЮЄ АВТОРУ!!! НАПРИКЛАД, ПОЕМА М.ЛЕРМОНТОВА «МЦИРІ»(1839)

ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ, ЛІРИЧНИЙ СУБ’ЄКТ, ALTER EGO-АВТОРА (ЛІРИКА) НІКОЛИ НЕ ДОРІВНЮЄ АВТОРУ!!! НАПРИКЛАД,

ПОЕМА М.ЛЕРМОНТОВА «МЦИРІ»(1839)
Слайд 9

ДІЙОВА ОСОБА (ДРАМАТУРГІЯ) В.ШЕКСПІР «ГАМЛЕТ»(1599-1601)

ДІЙОВА ОСОБА (ДРАМАТУРГІЯ) В.ШЕКСПІР «ГАМЛЕТ»(1599-1601)

Слайд 10

ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ ТА ХАРАКТЕРИСТИКИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПЕРСОНАЖІВ: Ім’я персонажа; Портрет; Мовлення; Сон;

ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ ТА ХАРАКТЕРИСТИКИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПЕРСОНАЖІВ:

Ім’я персонажа;
Портрет;
Мовлення;
Сон;
Інтер’єр;
Пейзаж;
Сюжет (події, вчинки);
Композиція (художня побудова,

розташування персонажів)
Слайд 11

ІМ’Я ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРСОНАЖА Промовисті (імена з прозорою семантикою, яка вказує на

ІМ’Я ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРСОНАЖА

Промовисті (імена з прозорою семантикою,
яка вказує на певну рису

характеру, звичку, ваду…)
Наприклад: Правдін, Скотінін, Победоносиков,
Оптимістенко, Раскольников, Ю.Живаго, Собакевич,
Коробочка…

Повні за структурою
(ім'я, прізвище, по-батькові)

Неповні за структурою
(тільки ім'я або прізвище)

Особливу увагу варто приділити випадку з безіменними персонажами!

Слайд 12

Ім'я літературного персонажа може інформувати про: - національність; - соціальне походження

Ім'я літературного персонажа може інформувати про:
- національність;
- соціальне походження та становище;
-

вік;
-професію або діяльність;
- внутрішній світ;
Слайд 13

ПОРТРЕТ ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРСОНАЖА – ЗОБРАЖЕННЯ ЗОВНІШНОСТІ ПЕРСОНАЖА Деталізований (поданий у динаміці,

ПОРТРЕТ ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРСОНАЖА – ЗОБРАЖЕННЯ ЗОВНІШНОСТІ ПЕРСОНАЖА

Деталізований (поданий у динаміці,
повторюваний)

Фрагментарний (мінімальне


зображення зовнішності.
Автор може вказати на одну-дві
риси)

Психологічний – зображення зовнішності героя
з експлікацією його внутрішнього світу (доробок 19 ст.)

Слайд 14

МОВЛЕННЯ ПЕРСОНАЖА Усне: -монолог -діалог -полілог Письмове: -листи -щоденник Внутрішнє: внутрішній монолог потік свідомості

МОВЛЕННЯ ПЕРСОНАЖА

Усне:
-монолог
-діалог
-полілог

Письмове:
-листи
-щоденник

Внутрішнє:
внутрішній монолог
потік свідомості

Слайд 15

ІНТЕР'ЄР – ОПИС ПРИМІЩЕННЯ В ЛІТЕРАТУРНОМУ ТВОРІ (МОЖЕМО ОТРИМАТИ БАГАТО ІНФОРМАЦІЇ

ІНТЕР'ЄР – ОПИС ПРИМІЩЕННЯ В ЛІТЕРАТУРНОМУ ТВОРІ (МОЖЕМО ОТРИМАТИ БАГАТО ІНФОРМАЦІЇ

ПРО ГЕРОЯ) Б.ПАСТЕРНАК «ЗИМОВА НІЧ», МУЗЕЙ М.А.БУЛГАКОВА («БІЛА ГВАРДІЯ») ПЕЙЗАЖ – ОПИС ПРИРОДИ В ЛІТЕРАТУРНОМУ ТВОРІ (ОСОБЛИВЕ ЗНАЧЕННЯ ВІДІГРАЄ У ЛІРИЦІ) НАПРИКЛАД, Е.ХЕМІНГУЕЙ «СНІГИ КІЛІМАНДЖАРО» СОН ПЕРСОНАЖА. ВИКОНУЄ НАЙЧАСТІШЕ ПРОРОЧУ, ПРОГНОСТИЧНУ ФУНКЦІЮ (АВТОР РОЗКРИВАЄ МАЙБУТНЄ, ТАКИМ ЧИНОМ ПОПЕРЕДЖУЄ)
Слайд 16

ВСІ ЗАСОБИ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ТА ХАРАКТЕРИСТИКИ ПЕРСОНАЖІВ ВИКОНУЮТЬ ТАКІ ХУДОЖНІ ФУНКЦІЇ:

ВСІ ЗАСОБИ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ТА ХАРАКТЕРИСТИКИ ПЕРСОНАЖІВ ВИКОНУЮТЬ ТАКІ ХУДОЖНІ ФУНКЦІЇ:

Характерологічна

(ім'я героя роману П.Зюскінда «Парфуми» Жан – найпопулярніше французьке ім'я, Батист - від Жан Батиста Мольєра, а також від англ. Baptize –Хреститель, Гренуй – від.фр. жаба – всі значення символічно, імпліцитно реалізовано в образі геніального парфумера);
Зображально-виражальна (особливо яскраво реалізовано у портретах, наприклад, портрет Гобсека примушує читача асоціювати персонажа з тваринкою. Або опис кімнати героя роману К.Гамсуна «Голод» нагадую за формою труну, персонаж живе на межі, дійсно голодує);
Емоційно-експресивна (вираження авторського ставлення до персонажа, наприклад Катюша Маслова з роману Л.М.Толстого «Воскресіння», поряд в варіантами Катька, Катерина);
Слайд 17

ВІЧНІ ЛІТЕРАТУРНІ ПЕРСОНАЖІ – ЛІТЕРАТУРНІ ОБРАЗИ, ЯКІ МАЮТЬ ВЕЛИКЕ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКЕ ЗНАЧЕННЯ

ВІЧНІ ЛІТЕРАТУРНІ ПЕРСОНАЖІ – ЛІТЕРАТУРНІ ОБРАЗИ, ЯКІ МАЮТЬ ВЕЛИКЕ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКЕ ЗНАЧЕННЯ

Слайд 18

Д.Караваджо «Поцілунок Іуди»

Д.Караваджо «Поцілунок Іуди»