- Главная
- Литература
-
ОМАР ХАЙЯМ - ПЕРСЬКО-ТАДЖИЦЬКИЙ ПОЕТ І ВЧЕНИЙ
Содержание
- 2. Омар Хайям – це поет, який славить бенкет життя, його чаша чарівна і сповнена людським розумом
- 3. ОМАР ХАЙЯМ (1048 – 1131)
- 4. ПОВНЕ ІМ‘Я ПОЕТА Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фахі (імена предків-дідусів) Омар ібн Ібрагім Хайям (ім‘я поета) (ім‘я батька) (прізвище) Нішапурі
- 5. БІОГРАФІЧНА ДОВІДКА ІМЯ ПРИ НАРОДЖЕННІ: Омар Хайям ДАТА НАРОДЖЕННЯ: 18 травня 1048 року МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ: Нішапур
- 6. Молоді роки Датою народження Омара Хайяма вважають 18 травня 1048. Цю дату вдалось встановити за гороскопом
- 7. Наукова діяльність Наукова діяльність Омара Хайяма протікала при дворі караханідського принца Шамс аль-Мулука (1068–1079). Літописці XI
- 8. Календарна реформа В Сельджуцькій імперії існувало одночасно дві календарні системи: сонячний домусульманский зороастрийський календар і місячний,
- 9. Хайям і астрологія Астрономія в епоху Омара Хайяма була нерозривно зв'язана з астрологією, остання входила в
- 10. Хайям- математик У Ісфагані, при дворі Малік-шаха, Омар Хайям продовжив заняття математикою. Відомі математичні результати, досягнуті
- 11. Алгебра Алгебраїчні твори Омара Хайяма — їх збереглося до наших днів два (третій, без назви, не
- 12. Теорія паралельних Хайяма Другим важливим твором Омара Хайяма була праця «Трактат про тлумачення темних положень у
- 13. Теорія відношень та вчення про число Друга та третя книги «Трактату про тлумачення темних положень у
- 14. Філософія та релігія у світогляді Хайяма У Ісфаганський період Омар Хайям займався також і проблемами філософії,
- 15. Світогляд Хайяма у рубаї Особливо Омар Хайям відомий завдяки своїм рубаї. Але через труднощі перекладу, а
- 16. Смерть Довгий час датою смерті Омара Хайяма вважався 1123 рік. Проте існує декілька джерел, які збереглися
- 17. Поетичне надбання Ймовірно, сам Хайям не записував свої вірші (рубаї). Але кількість збереженого поетичного надбання поета
- 18. Якби мені до рук скрижалі Долі, Я розписав би їх по власній волі! Із світу вигнав
- 19. Перелік почесних титулів ОМАРА ХАЙЯМА : «Вчений муж століття»; «Доказ істини»; «Знавець грецької науки»; «Цар філософів
- 21. Скачать презентацию
Омар Хайям – це поет, який славить бенкет життя, його чаша
Омар Хайям – це поет, який славить бенкет життя, його чаша
ОМАР
ХАЙЯМ
(1048 – 1131)
ОМАР
ХАЙЯМ
(1048 – 1131)
ПОВНЕ ІМ‘Я ПОЕТА
Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фахі
(імена предків-дідусів)
Омар ібн Ібрагім Хайям
(ім‘я поета) (ім‘я батька)
ПОВНЕ ІМ‘Я ПОЕТА
Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фахі
(імена предків-дідусів)
Омар ібн Ібрагім Хайям
(ім‘я поета) (ім‘я батька)
Нішапурі (місто народження)
БІОГРАФІЧНА ДОВІДКА
ІМЯ ПРИ НАРОДЖЕННІ: Омар Хайям
ДАТА НАРОДЖЕННЯ: 18 травня 1048 року
МІСЦЕ
БІОГРАФІЧНА ДОВІДКА
ІМЯ ПРИ НАРОДЖЕННІ: Омар Хайям
ДАТА НАРОДЖЕННЯ: 18 травня 1048 року
МІСЦЕ
ДАТА СМЕРТІ: 4 грудня 1131 року
МІСЦЕ СМЕРТІ: Нішапур
НАЦІОНАЛЬНІСТЬ: перс
МОВА ТВОРІВ: фарсі
РІД ДІЯЛЬНОСТІ: поет, астроном, математик,
філософ
НАПРЯМОК: поезія
ЖАНР: рубаї
Молоді роки
Датою народження Омара Хайяма вважають 18 травня 1048. Цю дату
Молоді роки
Датою народження Омара Хайяма вважають 18 травня 1048. Цю дату
Нішапур, розташований в центрі Сельджуцької імперії, був, по визначенню істориків, найвеличнішим містом давньої культурної провінції Хорасан в XI сторіччі. Населення нараховувало декілька сот тисяч людей, у місті було не менше 50-ти великих вулиць, більш, ніж 50 різновидів ремесел, багато базарів та ярмарок. Нішапур уславився своїми бібліотеками, з XI сторіччя у місті діяли школи середнього та вищого типу — медресе. Ось у такому місті пройшли дитячі та юнацькі роки Омара Хайяма. Але детальних даних про його молоді роки дуже мало. Відомо лише, що «у 17 років він досяг глибоких знань у всіх областях філософії» (Агмад Табрізі, письменник XV століття), був «знавцем мовознавства, мусульманського права та історії», а також «послідовником Абу Алі Сіна у різних областях філософських наук» (Ал-Бейгакі, історик XII ст.). У той час під філософськими науками розуміли дуже різноманітні напрямки знань: теоретичні — «вищу науку» (або «метафізику», тобто філософію в нинішньому розумінні), «середню» — математику та «нижчу» науку — фізику, а також практичні науки, до яких належали політичні, юридичні дисципліни та вчення, пов'язані з моральністю.
Наукова діяльність
Наукова діяльність Омара Хайяма протікала при дворі караханідського принца Шамс
Наукова діяльність
Наукова діяльність Омара Хайяма протікала при дворі караханідського принца Шамс
У 1074 році Омара Хайяма запросили до двору могутнього султана Малік-шаха (1072–1092), у місто Ісфаган. Того року почався 20-літній період його особливо плідної наукової діяльності, блискучої за досягнутими результатами. Місто Ісфаган було у цей час столицею могутньої централізованої сельджукської держави, що простягалася від Середземного моря на заході до кордонів Китаю на сході, від Головного Кавказького Хребта на півночі до Перської затоки на півдні. Омар Хайям був запрошений султаном Малік-шахом на настійну вимогу Нізам аль-Мулька (візиря Малік-шаха) аби очолити палацову обсерваторію. Тут працювали «кращі астрономи століття» (записи тогочасних джерел), яким надали великі кошти для придбання відповідного устаткування. Султан наказав Омару Хайяму розробити новий календар.
Календарна реформа
В Сельджуцькій імперії існувало одночасно дві календарні системи: сонячний домусульманский
Календарна реформа
В Сельджуцькій імперії існувало одночасно дві календарні системи: сонячний домусульманский
Протягом 5 років Омар Хайям разом із групою астрономів вели наукові спостереження в обсерваторії, і до березня 1079 року вони розробили новий календар, що відрізнявся високим ступенем точності. Цей календар, названий на честь імені султана, який замовив його, «Малікшаховим літочисленням», мав у своїй основі 33-річний період, що включав 8 високосних років; високосні роки випливали 7 разів через 4 роки і один раз через 5 років. Проведений розрахунок дозволив тимчасову різницю пропонованого року в порівнянні з роком тропічним, що обчислюється в 365,2422 дні, звести до 19 секунд. Отже, календар, запропонований Омаром Хайямом, був на 7 секунд точнішим за нинішній григоріанський календар (розроблений у XVI столітті), де річна помилка становить 26 секунд. Хайямівська календарна реформа з 33-річним періодом оцінюється сучасними вченими як чудове відкриття. Однак система не була у свій час впроваджена в практику.
У довгі години роботи в обсерваторії, що була однією з найкращих у світі на той час, Омар Хайям вів і інші астрономічні дослідження. На підставі багаторічних спостережень за рухом небесних тіл він склав «Астрономічні таблиці Малік-шаха» — «Зідж-е Малікшахі». Ці таблиці розповсюдили на середньовічному Сході.
Хайям і астрологія
Астрономія в епоху Омара Хайяма була нерозривно зв'язана з
Хайям і астрологія
Астрономія в епоху Омара Хайяма була нерозривно зв'язана з
Після смерті султана Малік-шаха обсерваторія була закрита.
Хайям- математик
У Ісфагані, при дворі Малік-шаха, Омар Хайям продовжив заняття математикою.
Хайям- математик
У Ісфагані, при дворі Малік-шаха, Омар Хайям продовжив заняття математикою.
Алгебра
Алгебраїчні твори Омара Хайяма — їх збереглося до наших днів два
Алгебра
Алгебраїчні твори Омара Хайяма — їх збереглося до наших днів два
Теорія паралельних Хайяма
Другим важливим твором Омара Хайяма була праця «Трактат про
Теорія паралельних Хайяма
Другим важливим твором Омара Хайяма була праця «Трактат про
Теорія відношень та вчення про число
Друга та третя книги «Трактату про
Теорія відношень та вчення про число
Друга та третя книги «Трактату про
На відміну від Евкліда та інших давньогрецьких математиків, Омар Хайям не тільки не протиставляв числа неперервним величинам, геометрію — арифметиці, а й намітив конкретні шляхи до виявлення єдності протилежностей, до ліквідації прірви між дискретністю та неперервністю.
Філософія та релігія у світогляді Хайяма
У Ісфаганський період Омар Хайям займався
Філософія та релігія у світогляді Хайяма
У Ісфаганський період Омар Хайям займався
Проблем філософії та релігії Хайям торкнувся у багатьох своїх віршах та в 5 спеціальних трактатах. Але його світогляд і досі не має однозначної оцінки, бо багато в чому його філософські трактати розходяться з поетичними висловлюваннями.
До 1080 року належить перша праця Омара Хайама — «Трактат про буття і повинність». Трактат був написаний у відповідь на лист імама та судді ан-Насаві, який пропонував «царю філософів Заходу і Сходу Абу-ль-Фатгу ібн Ібрагіму Хайяму» висловитися в питаннях «про мудрість творця у створенні світу й особливо людини, і про необхідність людям молитися». До цього трактату належить також «Відповідь на три питання: необхідність протиріч у світі, детермінізму та довговічності», у передмові до якої Хайям зазначив, що він не чекав, що «йому поставлять питання, де міститься такий сумнів». Звертання до Хайяма ідеолога ісламу було викликано протиісламськими висловленнями, що поширювалися вже в той час різними релігійними сектами. Вірогідно, лист мав на меті спонукати Хайяма виступити з відкритим визнанням основних положень ісламу. Чи було це спробою допомогти поету відвести від себе чутки про вільнодумство, чи спроба змусити його виправдовуватись — достеменно не відомо. У відповідному трактаті Омар Хайям, заявивши себе учнем і послідовником Авіценни, висловив свої судження з філософських позицій. Визнаючи існування Бога як першопричини всього сущого, Хайям стверджував, однак, що конкретний порядок будь-яких явищ не є результатом Божественної мудрості, а визначається в кожному окремому випадку законами самої природи. Назагал, у своїх філософських трактатах Хайям виступав як прибічник східного аристотелізму зі значними елементами неоплатонізму, суттєво пристосованого до мусульманського віровчення. Раціоналістичні доводи використовувалися Хайямом на підтвердження важливих положень ісламу та релігійної обрядності. Точка зору Хайяма згодом отримала в Європі назву «концептуалізм».
Світогляд Хайяма у рубаї
Особливо Омар Хайям відомий завдяки своїм рубаї. Але
Світогляд Хайяма у рубаї
Особливо Омар Хайям відомий завдяки своїм рубаї. Але
« У Персії нема суперечок щодо віршів Омара і їх значення: автор шанується як великий релігіозний поет. Його возвеличення вина і любові представляють собою класичні суфійські метафори: під вином розуміється духона радість, а любов - радісна вірність Богу...Омар не виставляв свої знання напоказ, а закамуфлював його. Абсурдно відноситися до подібної людини як до п′яниці та нероби, однак його глибокі вірші, які здаються на перший погляд поверхневими, вводять в оману.»
Смерть
Довгий час датою смерті Омара Хайяма вважався 1123 рік. Проте існує
Смерть
Довгий час датою смерті Омара Хайяма вважався 1123 рік. Проте існує
З глибин XII сторіччя дійшла розповідь про його останні часи. Абу-ль-Гасан Бейгакі переповів її зі слів родичів. У той день Омар Хайям уважно читав книгу свого улюбленого Авіценни «Книга зцілення». Дочитавши до розділу «Одиничне та множинне», він поклав зубочистку між двома листами й попрохав покликати людей, необхідних, щоб скласти заповіт. В той день він не їв і не пив. Ввечері, закінчивши останню молитву, вклонився до землі і сказав: «О боже, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру своїх можливостей. Вибач мені, моє знання тебе — це шлях до тебе». І помер.
Колись Омар Хайям сказав у присутності Нізамі Самарканді, що могила його буде розташована на такому місці, «де кожної весни вітерець буде осипати мене квітами». У 1136 році Нізамі Самарканді, як він зазначив 4 роки потому після смерті Хайяма, захотів вклонитися праху великої людини і зайшов на кладовище Хайре у Нішапурі. Біля підвалин стіни, що відгороджувала сад, була його могила, а грушеві та абрикосові дерева, перехиляючись із саду, вкривали його могилу своїми квітами. Нізамі Самарканді згадав слова свого кумира і розплакався — на всій землі не могло бути кращого місця для майстра.
Поетичне надбання
Ймовірно, сам Хайям не записував свої вірші (рубаї). Але кількість
Поетичне надбання
Ймовірно, сам Хайям не записував свої вірші (рубаї). Але кількість
Літературознавці нараховують нині (2008 рік) майже п'ять тисяч старовинних рубаї, так чи інакше пов'язаних із доробком уславленого поета. Склалася навіть своя традиція перекладів рубаї іншими мовами.
Якби мені до рук скрижалі Долі,
Я розписав би їх по власній
Якби мені до рук скрижалі Долі,
Я розписав би їх по власній
Із світу вигнав би всі смутки, болі,
Чолом небес досяг, не жив би
долі!
ОМАР ХАЙЯМ
Перелік почесних титулів ОМАРА ХАЙЯМА :
«Вчений муж століття»;
«Доказ
Перелік почесних титулів ОМАРА ХАЙЯМА :
«Вчений муж століття»;
«Доказ
«Знавець грецької науки»;
«Цар філософів Сходу і Заходу»;
ІМАМ (духовний вождь).