Навчання грамоти

Содержание

Слайд 2

Особливості української фонетики і графіки

Особливості української фонетики і графіки

Слайд 3

Слайд 4

Алфавіт

Алфавіт

Слайд 5

Букви

Букви

Слайд 6

Голосних звуків в українській мові 6 (шість). Вони можуть бути наголошеними

Голосних звуків в українській мові 6 (шість).
Вони можуть бути наголошеними

й ненаголошеними.
Усі голосні — складотворчі [а], [о], [у], [е], [и], [і].
На письмі позначаються 10 (десятьма) буквами: а, о, у, е, и, і, я, ю, є, ї.
Слайд 7

Букви я, ю, є я, ю, є на початку слова —

Букви я, ю, є

я, ю, є на початку слова — завжди

2 звуки:
Я в і р — 4 б., 5 зв. Ю н г а — 4 б., 5 зв. Є в г е н — 5 б., 6 зв.
↓ ↓ ↓
[йа] [йу] [йе]
я, ю, є після голосних звуків будуть позначати 2 звуки:
м о я т в о є с в о ю
↓ ↓ ↓
[йа] [йе] [йу]
я, ю, є після апострофа позначають два звуки:
в’ я н у т и в’ ю н и п а м’ я т а є
↓ ↓ ↓ ↓
[йа] [йу] [йа] [йе]
я, ю, є після приголосних позначають один звук та м’якість
попереднього приголосного:
п і с н я с и н є м о л ю с я
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
[н’][а] [н’][е] [л’][у][с’][а]
Слайд 8

Букви ї, щ, ь, й букви ї та щ завжди будуть

Букви ї, щ, ь, й

букви ї та щ завжди будуть позначати

два звуки незалежно від позиції в слові:
ї х а в п о ї з д м о ї в’ ї з д
↓ ↓ ↓ ↓
[йі] [йі] [йі] [йі]
щ а с т я п р а щ у р и к у щ
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
[шч] [т’][а] [шч] [шч]
ь (знак м’якшення) не позначає звука:
б а т ь к о н е н ь к а д о н ь к а
↓ ↓ ↓
[ø] [ø] [ø]
буква й завжди позначає м’який приголосний:
р і й к р а й р о з м а й
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
[р’][і][й’] [к][р][а][й’] [р][о][з][м][а][й’]
Слайд 9

М’якість приголосних [д’][т’][з’][с’][ц’][л’][н’][р’] [дз’], усі інші, які знаходяться у позиції перед

М’якість приголосних

[д’][т’][з’][с’][ц’][л’][н’][р’] [дз’],
усі інші, які знаходяться у позиції перед

голосним [і]: вінок [в’інок], гілка [г’ілка], жінка [ж’інка], кішка [к’ішка], півник [п’івник], фіалка [ф’іалка], хірург [х’ірург], вечір [веч’ір], шість [ш’іст’], щітка [шч’ітка].
М’якість приголосних ще може позначатися на письмі буквами я, ю, є, ь, коли вони стоять у слові після букв на позначення приголосних, які вимагають м’якої вимови: нянька [н’ан’ка]; Нюра [н’ура]; ллє [л’:е]; батьківський [бат’к’івс’кий].
Слайд 10

Дзвінкі та глухі приголосні Дзвінко Глухо г р и б (грибочок)

Дзвінкі та глухі приголосні

Дзвінко Глухо
г р и б (грибочок) г

р и п (грипує)
↓ ↓
пориста рослина вірусне захворювання
к а з к а (казочка) к а с к а (касочка)
↓ ↓
літературний жанр (твір) головний убір
Слайд 11

Вимова дзвінких приголосних Вимовляємо приголосні в кінці слова та в кінці

Вимова дзвінких приголосних

Вимовляємо приголосні в кінці слова та в кінці складу

— дзвінко:
За-вод, дуб, бе-рег, гряд-ка, друг, сад, ряд, лож-ка, град.
Перевіримо правильну вимову, вимовляючи пари слів:
Завод – заводи; дуб – дуби; берег – береги; грядка – грядочки;
друг – з другом; сад – в саду; ряд – ряди; ложка – ложечки;
град – градом.
Слайд 12

Слайд 13

Завдання 1. Запишіть слова, підставляючи замість цифр порядковий номер букв в

Завдання

1. Запишіть слова, підставляючи замість цифр порядковий номер букв в алфавіті,

і проаналізуйте їх за звуковим складом (словникові слова , слова до теми).
19, 16, 12, 3, 7, 27, 31
2. Вставте потрібне слово в речення (тема «Апостроф»).
17, 1, 21, 33, 18, 15, 1 працює за 15, 19, 17, 20,32, 23, 7, 21, 19, 17.
Слайд 14

Віднови прислів’я 30 11 21 7 слово, 6 19 2 21

Віднови прислів’я
30 11 21 7 слово, 6 19 2 21 7

діло 6 24 29 24 й 22 7 21 27 7 обігріло.
Слайд 15

Навчання грамоти – це засіб набуття дітьми перших навичок правильного читання

Навчання грамоти

– це засіб набуття дітьми перших навичок правильного читання

і письма, формування їх мислення і розвиток мови.
Основні завдання:
розвиток фонетико-фонематичного слуху,
розвиток мовлення,
формування механіки читання навички,
формування каліграфічного письма.
Слайд 16

Психолого-педагогічні основи навчання грамоти: підбір форм, методів і видів роботи із

Психолого-педагогічні основи навчання грамоти:

підбір форм, методів і видів роботи із врахуванням

психологічних особливостей першокласника (мовлення, мислення, увага, уява, сприймання).
Основний метод - звуковий аналітико-синтетичний метод навчання грамоти.
Основоположник методу - К.Д.Ушинський.
Слайд 17

Класифікація методів навчання грамоти за критерієм, яка мовна одиниця клалася в

Класифікація методів навчання грамоти за критерієм, яка мовна одиниця клалася в

основу навчання грамоти (буква, звук, склад, слово)
Слайд 18

Класифікація методів навчання грамоти за критерієм, який прийом роботи (аналіз чи синтез) був провідним

Класифікація методів навчання грамоти за критерієм, який прийом роботи (аналіз чи

синтез) був провідним
Слайд 19

Науково-методичні засади звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти 1) предметом читання є

Науково-методичні засади звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти

1) предметом читання є позначена

буквами звукова будова слова; звуки мовлення є основними мовними одиницями, якими вона оперує на початковому етапі оволодіння грамотою;
2) початкові фонетичні уявлення діти мають одержувати тільки на основі спостережень за відповідними одиницями мовлення (звук, голосний, приголосний, склад та ін.) з належним усвідомленням їх істотних ознак;
3) початку ознайомлення дітей з буквами має передувати період практичного засвоєння звукової системи рідної мови, так званий добукварний період.
Слайд 20

Особливості методу має виховний і розвивальний характер, забезпечує розумовий розвиток через

Особливості методу

має виховний і розвивальний характер,
забезпечує розумовий розвиток через

систему аналітико-синтетичних вправ;
спирається на живе мовлення учнів, на мовленнєвий досвід;
за основу аналітико-синтетичної роботи береться звук;
одиниця читання – склад;
виділяються три періоди навчання грамоти – підготовчий (добукварний), букварний (основний) і післябукварний періоди;
письмо формується паралельно з читанням;
диференційований та індивідуальний підхід до учнів;
пропедевтичне введення елементів граматики, словотвору, орфографії, лексикології – на практичній основі;
Слайд 21

Провідний принцип звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти

Провідний принцип звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти