Музична культура Індії та Далекого Сходу: індійський танець, значення поз, жестів, позицій рук(мудра)

Содержание

Слайд 2

Індійська культура є однією з найстаріших і найрізноманітніших культур світу Вірування

Індійська культура є однією з найстаріших і найрізноманітніших культур світу

Вірування й

релігії відіграють в Індії значну роль, це країна походження кількох світових релігій (індуїзм, буддизм, джайнізм, сикхізм) які своїм впливом формували культуру
Важливий етап розвитку індійської музики пов'язаний з найдавнішими літературними пам'ятками — Ведами.
Слайд 3

Індія - визнана академія танцю. Цей вид мистецтва дійшов до наших

Індія - визнана академія танцю.

Цей вид мистецтва дійшов до наших днів

з якнайдавніших часів і фактично залишився незмінним. Перші згадки про нього містяться в «Рігведе». Своє теоретичне обгрунтування танець отримав в трактатах Бхарати «Натьяшастра» і Нандікешвари «Абхинайя Дарпана»
Слайд 4

Творцем і заступником танцювального мистецтва в Індії вважається Шива — один

Творцем і заступником танцювального мистецтва в Індії вважається Шива — один із

трьох великих богів індуїзму. У Стародавній Індії танець був обов'язковою частиною релігійного ритуалу. Його виконували храмові танцівниці девадаси («рабині Бога»)..
Тематика танців заснована на міфах, легендах і творах класичної літератури.
Слайд 5

Індійський танець тісно пов’язаний із переказами, міфами, часто для танцю беруться

Індійський танець тісно пов’язаний із переказами, міфами, часто для танцю беруться

теми міфів і поеми-постановки.

Танцювальне мистецтво Індії народилося в стародавні часи як ритуал і тривалий час було надбанням храмів. У храмах і зараз є майданчики для ритуальних танців, а на стінах присутні зображення танцівників.

Традиційний танець в Індії культивувався головним чином девадасі — храмовими танцівницями. Аж до ХХ століття танець був частиною храмових обрядів. Танцівниці і їхні музиканти грали дуже важливу роль у виконанні ритуалу, а їхні дії у храмовому танці мали сакральне значення.

Слайд 6

Танець в Індії розглядався як явище божественне, дарунок богів людству. В

Танець в Індії розглядався як явище божественне, дарунок богів людству. В

індуїзмі танець ̶ засіб духовного розвитку людини.

На виконавиці індійського храмового танцю величезна кількість прикрас, що дзенькають при кожному русі. Бронзові дзвіночки на ногах, золоті браслети на зап’ястях і над ліктями, у носі ̶ кільце натх, з’єднане ланцюжком із мочкою вуха, на шиї ̶ намисто, голову обхоплює плоский обруч із підвіскою.

Майже всі індуїстські танці виконуються босоніж – традиція, що прийшла з історії, тому що у храм можна було заходити винятково босоніж. 

Слайд 7

Індійський танець прийнято розділяти на класичний і народний Рухи класичних танців

Індійський танець прийнято розділяти на класичний і народний

Рухи класичних

танців були канонізовані.
Рухи народних танців не були канонізовані і не мають зафіксованих письмових традицій.
Слайд 8

Класичний Індійський танець (релігійний танець) Відомі сім стилів класичного танцю -

Класичний Індійський танець (релігійний танець)

Відомі сім стилів класичного танцю - Бхарат

Натьям, Катхак, Катхакалі, Маніпурі, Одісси, Мохиніаттам і Кучипуді. Перші чотири форми вважаються основними, інші напівкласичні
Рухи класичних танців були канонізовані (Бхарата, "Натья-Шастра").
Аж до настання 20-го ст. танець був частиною храмових обрядів.
Слайд 9

Чотири класичні стилі індійського танцю: Бхарта-наттьям Катхак Катхакалі Маніпурі

Чотири класичні стилі індійського танцю:

Бхарта-наттьям
Катхак
Катхакалі
Маніпурі

Слайд 10

Бхарата-наттьям З усіх стилів індійського класичного танцю бхарата-натьям вважається найдавнішим. Бхарата-натьям

Бхарата-наттьям

З усіх стилів індійського класичного танцю бхарата-натьям вважається найдавнішим. Бхарата-натьям ̶

танець-молитва, танець-розмова, що виконувався у храмах Шиви. Саме слово «бхарата-натьям» перекладається як «індійський танець».    

Усі рухи в бхарата-натьям виконуються строго за геометричними траєкторіями, що надає танцю лінійності. Очі, голова й руки танцівниці ніби малюють кола, прямі лінії й трикутники. У давнину ці рухи мали характер магічної дії.

Бхарата-натьям виконується під південноіндійську музику, де до оркестру входить барабан мриданга, струнний інструмент віна, флейта й цимбали.

Слайд 11

Творцем цього стилю називають бога Брахму, який дорівняв мистецтво танцю до

Творцем цього стилю називають бога Брахму, який дорівняв мистецтво танцю

до вед, назвавши його «пʼятою ведою». Богом-заступником танцю вважається Шива, а приніс його людям мудрець Бхарата за вказівкою бога Брахми.

Різні пози танців у стилі бхарата-натьям висічені на стінах храмів на півдні Індії, який вважається традиційним центром бхарата-натьям.

Слайд 12

Катхак В Індії розповідача казок називають катхаком. Танцювальна форма катхак зародилася

Катхак

В Індії розповідача казок називають катхаком. Танцювальна форма катхак зародилася на

півночі країни, і першими її виконавцями були храмові розповідачі казок, що ілюстрували релігійні вірші жестикуляцією й танцями.

Катхак заснований на міфологічних сюжетах із життя бога Крішни і його дружини Радхи. Танцівниці дзенькотом дзвіночків на одягнутих на ноги браслетах відтворюють ритм, що акомпанує танцю барабана.

Мусульманським правителям не подобалося слухати історії, пов'язані з індуїстськими богами, і танець став більше розвиватися в технічній частині, ускладнилися ритми, збільшилася різноманітність пластичних рухів.

Слайд 13

Катхак поʼєднав і взаємо збагатив традиції індуського храму й мусульманського двору.

Катхак поʼєднав і взаємо збагатив традиції індуського храму й мусульманського

двору.

Танцівниця може виступати в індуському або мусульманському одязі. Вона виглядає як танцівниця, яку зображували на могольських і раджпутських мініатюрах. Тому костюм катхаку нагадує костюми народів Ірану, Афганістану й Середньої Азії. 

На відміну від інших стилів, де танцювальний костюм імітує задрапіроване сарі, у костюмах виконавиця має довгу спідницю-сонце, що підкреслює стрімкість обертів.

Слайд 14

Катхакалі Цей танець, поєднує в собі пантоміму й драму та бере

Катхакалі

Цей танець, поєднує в собі пантоміму й драму та бере початок

у давньоіндійських епосах «Рамаяна» й «Махабхарата». Виконують його тільки хлопчики і юнаки; гримуючись і переодягаючись, вони грають і жіночі ролі. 

Виконавці з дитинства вивчають мистецтво найскладнішої пантоміми й мови умовних жестів і танцюють під акомпанемент не тільки музичний, але й речитативний.

Катхакалі використовує сюжети з епічних творів «Махабхарата» і «Рамаяна». Основні почуття, які зображуються в танці, ̶ героїзм. Катхакалі строго додержується традицій «Натья-Шастри». Виконання Катхакалі може тривати цілу ніч.

Слайд 15

Два співаки співають пісні мовою малаялам, розповідаючи про події, які танцюристи

Два співаки співають пісні мовою малаялам, розповідаючи про події, які танцюристи

грають найскладнішою мовою поз, рухів тіла, жестів і міміки.

Персонажів упізнають за кольором гриму, накладеного на обличчя, що відзначається складною символікою ліній і малюнка

Основу гриму пака становить зелений колір, це грим шляхетних і доброчесних персонажів, божественних героїв і великих царів.
Грим каті ̶ також зелений, але перебивається червоним, навколо ніздрів нанесені лінії у формі вигнутого ножа, на чолі й носі прикріплені підвіски. Це грим злих персонажів шляхетного походження, царів Равана й Дурьодхана.
Чорний грим карі символізує жителів джунглів, мисливців і відьом.
Грим природнього темно-жовтого кольору мінакку призначений для жінок, мудреців і браминів.

Слайд 16

Маніпурі Маніпурі ̶ танець, присвячений богу Крішні, зображує відносини між ним

Маніпурі

Маніпурі ̶ танець, присвячений богу Крішні, зображує відносини між ним

і його дружиною Радхою. Традиційна вистава в стилі маніпурі ̶ повномасштабна опера, з елементами танцю й хоровим виконанням.

Танець виконують чоловіки й жінки в колі або півколі. У танці поєднується стриманість і легкість. Жести плавні й перетікають із одного в інший, очі зазвичай опущені вниз. Виконання супроводжується піснями з «Гітаговінда».

Танець маніпурі супроводжується оркестром: флейти, однострунна піна, барабанчик-пунг і цимбали. В танці використовуються сюжети поезії Відьяпати.

Слайд 17

Індійський храмовий танець Індійський храмовий танець – це форма «динамічної медитації»

Індійський храмовий танець

Індійський храмовий танець – це форма «динамічної медитації» з

метою досягнення гармонії тіла і емоцій. При правильному виконанні танець - це спосіб звільнення від нескінченного ланцюга перероджень.
частина релігійного обряду
Танець розглядався як явище божественне, дар богів людству. У індуїзмі танець - засіб духовного розвитку людини.
Слайд 18

Позиції рук: мудра і хаста правила, що визначають мову рук, тулуба,

Позиції рук: мудра і хаста

правила, що визначають мову рук, тулуба, плечей,

шиї.
Існує 24 типи рухів однією кистю,
13 типів рухів кистями рук,
10 рухів руками цілком,
5 типів рухів для грудної клітки і по 5 типів для торсу, живота і стегон.
Є типи рухів для брів, а також 36 типів поглядів.
Слайд 19

Існують правила позицій ступнів. Майже всі танці індуїстів виконуються босоніж –

Існують правила позицій ступнів. Майже всі танці індуїстів виконуються босоніж –

традиції, що прийшли з історії, оскільки в храм можна було заходити виключно босоніж.
На виконавці храмового танцю величезне число прикрас, Бронзові дзвіночки на ногах, золоті браслети на зап'ястях і над ліктями, в носі кільце натх, сполучене ланцюжком з мочкою вуха, на шиї намисто, голову обхвачує плоский обруч з підвіскою.
Слайд 20

Слайд 21

Індійський танець – видовище святкове і захоплююче за яким стоять роки

Індійський танець – видовище святкове і захоплююче

за яким стоять роки тренувань

і неухильне дотримання стародавніх канонів. На розучування танцювальних рухів затрачають 5-9 років.
Слайд 22

Народні індійські танці Народні танці в Індії тісно пов'язані з повсякденним

Народні індійські танці

Народні танці в Індії тісно пов'язані з повсякденним життям
В

кожному штаті Індії існують свої народні танці.
Рухи народних танців не були канонізовані і вони не мають зафіксованих письмових традицій.
Слайд 23

Естрадний індійський танець або кінотанець з'явився одночасно з «комерційними» фільмами. Кінотанець

Естрадний індійський танець

або кінотанець з'явився одночасно з «комерційними» фільмами.
Кінотанець є

суміш класичних, народних і європейських танців. Він завжди відповідає духу часу, використовує сучасні мелодії і ритми, комп'ютерну графіку і спецефекти.