Натуралізм та течії раннього модернізму в художній прозі ХІХ-ХХ ст. Головні шляхи оновлення європейського театру

Содержание

Слайд 2

План. Межа ХІХ – ХХ ст. як особлива доба і історії

План.
Межа ХІХ – ХХ ст. як особлива доба і історії розвитку

західної культури. Світоглядно-естетичні зрушення у мистецтві та літературі. Поширення імпресіонізму в малярстві, музиці, літературі.
Розробка принципів натуралізму Е. Золя та братами Гонкурами.
Виникнення неоромантизму. Ранній модернізм у прозі кінця ХІХ – поч. ХХ ст.
Оновлення європейського роману як вияв творчої свободи митця. Елементи імпресіонізму, символізму та неоромантизму в прозових творах даної доби. Модерністські романи – К. Гамсун роман «Пан», О. Вайльд «Портрет ДоріанаГрея».
Передумови та шляхи оновлення європейського театру кінця ХІХ – поч. ХХ ст. Основні тенденції розвитку драматургії: «драма ідей» (Г. Ібсен); «драма-дискусія» (Б. Шоу); лірико-психологічна драма (А. Чехов); символістська драма (М. Метерлінк).
Слайд 3

На межі ХІХ ст. - ХХ ст. відбувається глибоке оновлення прози

На межі ХІХ ст. - ХХ ст. відбувається глибоке оновлення прози
Який

напрям виник у мистецтві останньої третини ХІХ ст.?
Слайд 4

Почалися активні пошуки нових форм пізнання дійсності

Почалися активні пошуки нових форм пізнання дійсності

Слайд 5

Декаданс (у перекладі з французької — занепад) — узагальнена назва кризового

Декаданс (у перекладі з французької — занепад) — узагальнена назва кризового

світосприйняття, що виявилося у світобаченні, у літературі та мистецтві.
Слайд 6

Остання третина ХІХ – поч. ХХ ст. в літерурі пройшла під прапором раннього модернізму

Остання третина ХІХ – поч. ХХ ст. в літерурі пройшла під

прапором раннього модернізму
Слайд 7

Модернізм— загальна назва напрямів мистецтва та літератури останньої третини ХІХ —

Модернізм— загальна назва напрямів мистецтва та літератури останньої третини ХІХ —

початку ХХ століття, що відбили кризу культури й розрив із естетикою минулого.
Слайд 8

нереалістичність настанова на елітарність мистецтва; • надання переваги «суб’єктивному»; • особлива

нереалістичність
настанова на елітарність мистецтва;
• надання переваги «суб’єктивному»;
• особлива увага до художньої

форми;

Характерні ознаки модернізму

Слайд 9

• руйнування традиційного сюжету, засобів зображення персонажів; Характерні ознаки модернізму •

• руйнування традиційного
сюжету, засобів зображення персонажів;

Характерні ознаки модернізму

• широке використання

елементів умовності та фантастики та ін.
Слайд 10

ПАНОРАМА РОЗВИТКУ прози доби раннього модернізму (к. ХІХ – поч. ХХ ст.) – співіснування течій, напрямів

ПАНОРАМА РОЗВИТКУ прози доби раннього модернізму (к. ХІХ – поч. ХХ

ст.) – співіснування течій, напрямів
Слайд 11

Ознаки імпресіонізму Тонкий психологізм Прагнення відтворити найтонші зміни настроїв Схопити миттєві

Ознаки імпресіонізму

Тонкий психологізм
Прагнення відтворити найтонші зміни настроїв
Схопити миттєві враження
Лаконізм прози
Ритмічність,

багатство відтінків, увага до кольорів, звуків, яскравих художніх деталей.
Слайд 12

Натуралізм (Франція) Еміль Золя Брати Гонкур: Едмон і Жуль “Я не

Натуралізм (Франція)

Еміль Золя

Брати Гонкур: Едмон і Жуль

“Я не хочу, як

Бальзак…, бути політиком, філософом, моралістом. Мене влаштовує роль ученого”.
Слайд 13

На становлення натуралізму (як і реалізму) вплинули природничі науки філософія позитивізму.

На становлення натуралізму (як і реалізму) вплинули
природничі науки філософія позитивізму.

Чарльз

Дарвін

Огюст Конт

Іполит Тен

Слайд 14

Натуралізм (лат.“natura” – природа) – літературна течія, що виникла в західній

Натуралізм (лат.“natura” – природа) – літературна течія, що виникла в

західній літературі (Франція) в останній третині ХІХ століття.
Принципи :
фотографічно точне й неупереджене зображення і пізнання дійсності, насамперед - матеріально-побутового довкілля;
людський характер зумовлений фізіологічною природою та середовищем.
Слайд 15

Теоретичне обґрунтування натуралізму Еміль Золя: «Експериментальний роман» (1880) «Романісти-натуралісти» (1881) «Натуралізм у театрі» (1881)

Теоретичне обґрунтування натуралізму

Еміль Золя:
«Експериментальний роман» (1880)
«Романісти-натуралісти» (1881)
«Натуралізм у театрі» (1881)

Слайд 16

Слайд 17

Характерні ознаки літератури натуралізму: - Безпристрасне «протоколювання» реальності, перетворення літератури у

Характерні ознаки літератури натуралізму:
- Безпристрасне «протоколювання» реальності, перетворення літератури у «фотографію

дійсності», у «точний документ» про стан суспільства у певному місці у певний час;
- зображення “неприємних” деталей навколишнього світу, життя соціального “дна”;
- розуміння людини та її вчинків як обумовлених спадковістю і середовищем (соціальними умовами, побутовим і матеріальним оточенням);
- митець у своїй діяльності має бути подібним до вченого;
- сумніви у наявності у людини свободи волі;
- фаталізм і песимізм - думка про те, що герої не несуть відповідальності за своє життя – у них просто немає вибору;
відсутність критичного та сатиричного пафосу;
примітивність психологізму натуралістів, який зводив усі таємниці людської психіки до фізіології; відтворення хворобливої психіки людини, її сексуальних звичок, зумовлених інстинктами (наприклад, і. самозбереження).
Слайд 18

Роман Е. Золя «Тереза Ракен» (1867) викликав у тогочасної критики обурення

Роман Е. Золя «Тереза Ракен» (1867) викликав у тогочасної критики обурення

Слайд 19

Золя вирішив зобразити сучасну йому добу. Так з’явився цикл романів (20 томів) під спільною назвою «Ругон-Маккари».

Золя вирішив зобразити сучасну йому добу. Так з’явився цикл романів (20

томів) під спільною назвою
«Ругон-Маккари».
Слайд 20

Еміль Золя. Роман“Кар`єра Ругонів” «… Тут город начал подумывать о том,

Еміль Золя. Роман“Кар`єра Ругонів”

«… Тут город начал подумывать о том, как

извлечь пользу из коммунального достояния, пропадающего без толку. Снесли каменную стену вдоль улицы и тупика, выпололи траву, срубили грушевые деревья. А потом перенесли кладбище. Почву вскопали на несколько метров вглубь и свалили в угол кости, отданные землей. Мальчишки оплакивали гибель грушевых деревьев, но зато целый месяц катали черепа как шары, а раз ночью досужие шутники привязали человеческие кости ко всем дверным звонкам в городе.
Безобразные выходки, о которых Плассан не забыл и поныне, прекратились, когда, наконец, решили захоронить кости в яме, вырытой на новом кладбище. Но в провинции работы производятся с мудрой медлительностью, и жители Плассана в течение целой недели наблюдали, как по улицам проезжает одна-единственная телега, перевозя человеческие останки навалом, точно строительный мусор. Хуже всего было то, что с телеги, которая тащилась через весь город и тряслась по ухабам, при каждом толчке сыпались кости и комья жирной земли. Останки перевозили неторопливо, с грубым равнодушием; и помину не было о религиозной церемонии. Никогда еще город не испытывал такого омерзения».
Слайд 21

Натуралізм у літературі США Теодор Драйзер Стівен Крейн Френк Норріс Джек Лондон

Натуралізм у літературі

США
Теодор Драйзер
Стівен Крейн
Френк Норріс
Джек Лондон

Слайд 22

Натуралізм в образотворчому мистецтві Ж. Бастьєн-Лепаж. “Діти рибалки ” Ж. Бастьєн-Лепаж. “Сінокіс”

Натуралізм в образотворчому мистецтві

Ж. Бастьєн-Лепаж. “Діти рибалки ”

Ж. Бастьєн-Лепаж. “Сінокіс”


Слайд 23

Натуралізм в образотворчому мистецтві Ж. Бастьєн-Лепаж. День усіх святих Д. Р. Найт. Гукаючи поромщика

Натуралізм в образотворчому мистецтві

Ж. Бастьєн-Лепаж. День усіх святих

Д. Р. Найт.

Гукаючи поромщика
Слайд 24

Натуралізм в образотворчому мистецтві А. Мутт. “Розвантаження брига у Марселі” Л. Лерміт. “Видача жалування женцям”

Натуралізм в образотворчому мистецтві

А. Мутт. “Розвантаження брига у Марселі”

Л. Лерміт.

“Видача жалування женцям”
Слайд 25

Критика натуралізму за недостатню художність Іван Тургенєв Гюстав Флобер

Критика натуралізму за недостатню художність

Іван Тургенєв

Гюстав Флобер

Слайд 26

Вплив Н. на розвиток світової літератури: Натурлізм вплинув на письменників-реалістів XX

Вплив Н. на розвиток світової літератури:

Натурлізм вплинув на письменників-реалістів XX ст.,

бо продовжував реалістичні традиції.
Н. став основою для майбутніх письменників-модерністів, бо натуралісти змусили ще раз переглянути проблему «табу» - заборонених тем у літературі: вони розширили коло тем, яких «дозволялось» торкатись в книгах.
Сприяв оновленню драматургії.
Слайд 27

Як реакція на надмірну увагу натуралізму до науковості в літературі виникає

Як реакція на надмірну увагу натуралізму до науковості в літературі виникає

неоромантизм.
Це художня течія межі ХІХ-ХХ ст., виникла у Великій Британії,
стала ідейно-естетичним протиставленням реалістичним і натуралістичним тенденціям у літературі й мистецтві
ІІ пол. ХІХ ст.
Ознаки: герой - це сильна особистість, життя якого наповнене романтикою (кохання, пригоди, мандри, трагічні пристрасті тощо). Наявний гострий, динамічний і напружений сюжет.
Слайд 28

Письменники - неоромантики Р. Кіплінг (Велика Британія) “Книги джунглів” (історія Мауглі),

Письменники - неоромантики

Р. Кіплінг (Велика Британія)
“Книги джунглів” (історія Мауглі), роман “Кім”,

поезія

А. Конан Дойль (Велика Британія)
“Пригоди Шерлока Холмса”

Слайд 29

Письменники - неоромантики Джек Лондон (США) “Білий клик”, “Мартін Іден”, “Морський

Письменники - неоромантики

Джек Лондон (США)
“Білий клик”, “Мартін Іден”, “Морський Вовк”

Р.

Л. Стівенсон (Шотландія) “Острів скарбів”, “Таємнича справа доктора Джекіла і містера Хайда”, поезія
Слайд 30

Оновлення роману Творча свобода митців призвела до суттєвого оновлення роману. Романи

Оновлення роману

Творча свобода митців призвела до суттєвого оновлення роману.
Романи Кнута

Гамсуна і Оскара Вайльда стали яскравим прикладом синтезу
неоромантизму, імпресіонізму, символізму і психологізму.
Слайд 31

Неоромантизм + Імпресіонізм + символізм + психологізм - ознака оновленої прози

Неоромантизм + Імпресіонізм + символізм + психологізм
- ознака оновленої прози
к.

ХІХ – поч. ХХ ст.
Слайд 32

Роман “Пан” “ Серце моє наче налите темним вином”, - зауважує

Роман “Пан”

“ Серце моє наче налите темним вином”, - зауважує лейтенант. Метелики,

мухи, жуки дивовижно прекрасні – деякі з них скидаються на фіалки, що літають у повітрі. Затишно й приємно палає вогонь у сторожці. Пахне смаженим. Комахи світяться, а звичайні рослини видаються Гланові такими дорогими. “Спасибі тобі, Боже, за кожен шматочок вересу, який ти мені дав побачити; вони наче крихітні троянди на узбіччі, я плачу від любові до них. Десь поблизу лісова гвоздика, я не бачу її, я впізнаю її за запахом.
А вночі раптом розпускаються білі квітки, вінчики їх розкриті, вони дихають. І мохнаті комахи сідають на них, і вони тремтять”.

Кнут Гамсун (Норвегія)

Слайд 33

Оскар Вайльд – “принц парадокс” “Бути греком – означає не мати

Оскар Вайльд – “принц парадокс”

“Бути греком – означає не мати одягу,


бути людиною Середньовіччя – не мати тіла, бути сучасною людиною – не мати душі”
(з парадоксів
О. Вайльда).
Слайд 34

Парадокс думка, що разюче розходиться зі звичними, традиційними поглядами й начебто

Парадокс

думка, що разюче розходиться зі звичними, традиційними поглядами й начебто

суперечить здоровому глуздові, хоча насправді може й не бути хибною.
“Я чув про вас стільки поганого, що не маю сумнівів: Ви – прекрасна людина!”
“Ніколи не відкладайте на завтра те, що можна зробити післязавтра” (Оскар Уайльд).
Слайд 35

Естетизм це культ прекрасного в мистецтві й житті, визнання вищою цінністю

Естетизм

це культ прекрасного в мистецтві й житті, визнання вищою цінністю

життя абсолютної Краси, а насолоду нею – його сенсом:
«Сенс життя – у Мистецтві!»
(О. Вайльд).
Виник у Франції в сер. ХІХ ст., розквіт – у Великій Британії.
Слайд 36

Риси естетизма Витонченість та іронічність Манірність Стилізація Втілення ідеї “чистого мистецтва”

Риси естетизма

Витонченість та іронічність
Манірність
Стилізація
Втілення ідеї “чистого мистецтва” (або мистецтва для мистецтва)
Краса

та мистецтво не залежать від моралі, політики, релігії тощо.
Слайд 37

Кінець ХІХ ст. став початком розвитку “нової драми”. Митці відчували потяг

Кінець ХІХ ст. став початком розвитку “нової драми”.
Митці відчували потяг

до нового, кардинально змінювали погляди на призначення мистецтва, його вплив на людину.

Оновлення театру

Слайд 38

“Нова драма” відкрила нову тему: головним тепер стало відтворення життя особистості

“Нова драма”

відкрила нову тему: головним тепер стало відтворення життя особистості в

суспільстві, виявлення конфліктів людини та суспільства.
(Для старої драми було характерним відтворення трагедії в житті людини)
Слайд 39

Драма – вид літератури, твори якої створені для гри на сцені.

Драма – вид літератури, твори якої створені для гри на сцені.
Текст

драми – це репліки героїв і авторські ремарки.
Жанри драми: комедія, трагедія і власне драма.
Витоки драми: античний театр.
Видатні драматурги: Есхіл, Шекспір, Ібсен, Чехов, Шоу, Метерлінк.
Слайд 40

Передумови оновлення драми Принцип індивідуалізму – застарілий, не відповідає новим історичним

Передумови оновлення драми

Принцип індивідуалізму – застарілий, не відповідає новим історичним

умовам.
Драма повинна швидко реагувати на процеси у світі.
Нагальна потреба у нових героях.
Значимість кожної людини незалежно від місця, яке вона посідає в суспільстві.
Драматичні колізії – результат протиборства внутрішніх сил.
Слайд 41

«стара драма» «нова драма» Центром уваги є Герой Персонажі Автор Глядач

«стара драма» «нова драма»

Центром уваги є

Герой

Персонажі

Автор

Глядач

Слайд 42

Поява нових типів драми

Поява нових типів драми

Слайд 43

Драматурги-новатори Генрік Ібсен (Норвегія) – автор “драми ідей” (“Ляльковий дім”, “Пер

Драматурги-новатори

Генрік Ібсен (Норвегія) – автор “драми ідей” (“Ляльковий дім”, “Пер Гюнт”).
Антон

Павлович Чехов (Росія) – автор лірико-психологічної драми (“Чайка”, “Вишневий сад”, “Дядя Ваня”).
Бернард Шоу (Ірландія) – автор «драми-дискусії» (“Пігмаліон”, “Моя прекрсна леді”)
Моріс Метерлінк (Бельгія) – автор “символістської драми” (“Синій птах”, “Сліпі”).
Слайд 44

Генрік Ібсен (1828-1906)

Генрік Ібсен (1828-1906)

Слайд 45

А. Чехов (1823-1898)

А. Чехов (1823-1898)

Слайд 46

Б. Шоу (1856-1950)

Б. Шоу (1856-1950)