Найдавніші ікони

Слайд 2

Ікона Вишгородської Божої Матері Ця ікона за деякими церковними переказами відноситься

Ікона Вишгородської Божої Матері

Ця ікона за деякими церковними переказами відноситься до

І століття і приписується роботі апостола Луки. За іншими даними – її автором був святий Аліпій з Києва. Як би там не було, але це один з найшанованіших християнами образів Богородиці. Ікона, отримана князем Юрієм Долгоруким з Константинополя, спочатку була розміщена у Вишгороді в спеціально для неї побудованій церкві. Але пізніше святий образ був викрадений суздальським князем Андрієм Боголюбським і розміщений у Володимирі-на-Клязьмі. У 1395 році під час татаро-монгольської навали ікону перенесли до Москви, де вона залишається і в наш час. Там вона прославилася тим, що рятувала місто у скрутні часи.
Слайд 3

Покров Богоматері «Покров Богородиці» належить до оригінальних явищ в українському іконописі,

Покров Богоматері

«Покров Богородиці» належить до оригінальних явищ в українському іконописі, оскільки,

як ніяка інша тема, вона представлена розмаїттям іконографічно-композиційних варіантів. Найдавніші зображення цієї теми сягають періоду Київської Русі, хоча до початку ХVІІ ст. вони відомі порівняно за небагатьма зразками. Очевидно, що іконографія Покрови формувалася на київському грунті, де вже з ХІІ ст. споруджували храми на честь цього свята.
Основа сюжету «Покрови» – молитва заступництва Богородиці перед Христом, що є віддзеркаленням культу Богородиці-Заступниці. Найдавніша відома пам’ятка походить з Галичини і датується початком ХІІІ ст. (зберігається в колекції Державного художнього музею України). Вона є однотипною українською іконою на тему домонгольського періоду, бо висвітлює ранній етап формування даного сюжету. Ікона представляє унікальний варіант  Покрови, де Богородиця сидить на троні у положенні Оранта, а на її грудях зображений малий Христос. Два ангели тримають над Богородицею покров. У такий спосіб тут ідея Покрови поєднана з ідеєю Боговтілення.
Слайд 4

Холмська ікона Божої Матері Холмська ікона Божої Матері написана темперними фарбами

Холмська ікона Божої Матері 

Холмська ікона Божої Матері написана темперними фарбами накипарисових дошках

у візантійському стилі. На іконі зображено Божу Матір, яка тримає на правій руці дитину Ісуса, який правою рукою благословляє, а в лівій тримає сувій. За стилістичними ознаками найближчою аналогією Холмській Богородиці єВолодимирська (Вишгородська) ікона Божої Матері. На іконі збережено 70 % авторського живопису. Розмір її — 95х66 см.
Першу письмову згадку про Холмську Богородицю знаходимо уГалицько-Волинському літопису при описі подій за 1259 рік. Ікону Божої Матері, яку пізніше назвуть Холмською, князь Данило Галицький привіз орієнтовно в 1223—1237 роках з Києва в засноване ним місто Холм (нині — місто Хелм в Польщі).
Слайд 5

Дорогобузька Ікона Дорогобузька iкона, вiдновлена львiвськими фахiвцями- реставраторами. Дорогобузька iкона вражає

Дорогобузька Ікона

Дорогобузька iкона, вiдновлена львiвськими фахiвцями- реставраторами. Дорогобузька iкона вражає осяжнiстю

- жодна деталь постатi Марiї й Христа не є площинна, а деталi цi вималюванi, до того ж, iз чудовим вiдчуттям декоративної доцiльностi, фiлiгранним акцентуванням прикрас на рукавi, на Богородичному плащi-мафорiї й тонким лiнеарним промальовуванням численних складок одягу Iсуса Христа (зображення мiститься на грудях Марiї), котрий благословляє людей характерним жестом правої руки й наче вказує на Богоматiр як на об'єкт надiї вiруючих.