Хроматические клавесины

Слайд 2

Слайд 3

Слайд 4

https://m.youtube.com/watch?v=GPsCB-OzhY0 https://m.youtube.com/watch?v=GPsCB-OzhY0

https://m.youtube.com/watch?v=GPsCB-OzhY0

https://m.youtube.com/watch?v=GPsCB-OzhY0

Слайд 5

Слайд 6

Слайд 7

Слайд 8

https://youtu.be/y80qgsLng9I

https://youtu.be/y80qgsLng9I


Слайд 9

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Слайд 13

Слайд 14

Слайд 15

Слайд 16

Слайд 17

Слайд 18

Слайд 19

Слайд 20

Слайд 21

Орган Antegnati в Церкви Св.Варвары в МанТуе,1565. Здесь,в условиях среднетоновой темперации

Орган Antegnati в Церкви Св.Варвары в МанТуе,1565.
Здесь,в условиях среднетоновой темперации в

¼ с.к.,. представлена хроматическая клавиатура с распространенным типом «расщепленных» клавиш.
черные клавиши в данном примере реализуют звуки:
C # D#-Es F # G #–As Bb
На других инструментах с хроматической клавиатурой также встречается «расщепленная» клавиша A #-Вb

https://youtu.be/7GhAuZH6phs

Слайд 22

John Bull: Chromatic Fantasia on Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La

John Bull: Chromatic Fantasia on Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La

Fitzwilliam Virginal Book I, 51 composed for Cembalo Universale, a harpsichord with 19 divisions to the octave tuned in meantone (all major thirds used are pure) Robert Hill, harpsichord (after Giusti by K. Hill) in simulated 19-division meantone tuning

https://youtu.be/hpDkbRpxwKw

Слайд 23

Слайд 24

Слайд 25

Слайд 26

Слайд 27

Слайд 28

Слайд 29

Nicola Vicentino: Madonna il poco dolce, performed by Johannes Keller on

Nicola Vicentino: Madonna il poco dolce, performed by Johannes Keller on the

2016 arciorgano by Bernhard Fleig at the Schola Cantorum Basiliensis in Basel, Switzerland.

Demonstration of the division of the tone, according to Nicola Vicentino, 1555. Performed on an Arciorgano by Johannes Keller

https://youtu.be/luY9_1sB83I

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=bhGwjgZ8zIY

Слайд 30

Вичентино Мадригал Musica prisca сaput на Архичембало и Архиоргане в исполнении

Вичентино Мадригал Musica prisca сaput на Архичембало и Архиоргане в исполнении

Й.Келлера
Демонстрация трех родов музыки-диатонического, хроматического и энармонического

https://www.youtube.com/playlist?list=RDbhGwjgZ8zIY&feature=share&playnext=1

https://youtu.be/ld36JlmOtM0

Слайд 31

Слайд 32

fragments by Ascanio Mayone for a treatise about a 31-tone keyboard

fragments by Ascanio Mayone for a treatise about a 31-tone keyboard

instrument called "La Sambuca Lincea" by Fabio Colonna and Scipione Stella. Played in meantone temperament. Played by Johannes Keller. Harpsichord by Tony Chinnery (after Grimaldi), keyboard by Markus Krebs.

https://youtu.be/3JXaF7txUGI

Слайд 33

Слайд 34

Слайд 35

Giovanni Battista Benedettis chord progression, raising in syntonic commas. Played on

Giovanni Battista Benedettis chord progression, raising in syntonic commas. Played on

the "Supercembalo" (31-key Clacemusicum on top of a 24-key Cembalo Cromatico), tuned in an Just Intonation tuning similar to EDO 53. Johannes Keller and Eva-Maria Hamberger. Recording Caspar Johannes Walter (March 2017).
Подобный эффект разницы строя 1 и 2 мануалов мог быть на 2-мануальных Архичембало и Архоргане Вичентино и на энармонических инструментах Трасунтино

https://youtu.be/Tn0VZInlhoo

Слайд 36

Слайд 37

Слайд 38

Слайд 39

Слайд 40

Слайд 41

Слайд 42

Слайд 43

Tom Beghin's lecture about the bluray box set released on Naxos

Tom Beghin's lecture about the bluray box set released on Naxos

in 2009 with all the works for solo keyboard composed by Haydn.
Демонстрация «Венской короткой октавы»
15-16 минута

https://youtu.be/LwYQhCFiczI

Слайд 44

Слайд 45