Історія зарубіжної літератури (друга половина ХІХ ст.)

Содержание

Слайд 2

Як набирати бали, якщо немає семінарів? Усього: 100 балів Модуль 1:

Як набирати бали, якщо немає семінарів?

Усього: 100 балів
Модуль 1:
Відвідування

лекцій № 1-3
Виконання письмового завдання до кожної теми – 15 балів (5 Х 3)
Атестаційний контроль №1 – 15 балів
Модуль 2:
Відвідування лекцій № 4-6
Виконання завдань до тем 4-7 – 20 балів
Атестаційний контроль № 2 – 10 балів
Індивідуальне науково-дослідне завдання – 20 балів (обрати зі списку на платформі електронного забезпечення навчання): https://moodle.znu.edu.ua/course/view.php?id=1026
Залік (усний за матеріалом лекцій і прочитаних творів) – 20 балів
Слайд 3

ЛЕКЦІЯ № 1 Реалізм як естетична категорія і художня система у

ЛЕКЦІЯ № 1 Реалізм як естетична категорія і художня система у сучасному

літературознавстві

План 1. Дискусійні аспекти вивчення реалізму. 2. Історичні передумови реалізму. Характер становлення реалістичної естетики. 3. Принципи зображення дійсності в літературі реалізму.

Слайд 4

Проблема тлумачення реалізму Типологічна концепція Реалізм як «тип творчості», що притаманний

Проблема тлумачення реалізму

Типологічна концепція
Реалізм як «тип творчості», що притаманний мистецтву протягом

всієї його історії.
Виявляється у прагненні до правдивого відтворення дійсності.
Античний реалізм, ренесансний реалізм, просвітницький реалізм

Конкретно-історична концепція
Реалізм - категорія історична, що означає художню систему або напрям. Виникає на певній стадії еволюції мистецтва і має більш менш чіткі хронологічні межі.

Слайд 5

Проблема визначення хронологічних меж реалізму Традиційна точка зору – 1830 –

Проблема визначення хронологічних меж реалізму

Традиційна точка зору – 1830 – 1860-ті

роки.
Хронологічні межі в різних країнах не співпадають. Наприкінці 1820-1830-х рр. формується у Франції (Стендаль, О. де Бальзак, Г. Флобер, П. Меріме) та Англії (Ч. Діккенс, В.М. Теккерей, сестри Бронте, Дж. Еліот, Е. Гаскелл, Е. Троллоп), пізніше в інших європейських країнах (Італії, Іспанії, Польщі, Німеччині, Україні).
Слайд 6

Проблема термінологічного позначення Термін «критичний реалізм» (М. Горький) Виділяє критичний пафос

Проблема термінологічного позначення

Термін «критичний реалізм» (М. Горький)
Виділяє критичний пафос в оцінці

дійсності як найважливішу родову ознаку реалізму. АЛЕ критичне сприйняття реальності притаманне не лише реалістам.
Критична позиція не виключає позитивного начала в реалізмі, який не є явищем "чистої критики".

Термін «класичний реалізм»
має на увазі певну найвищу якість реалізму ХІХ ст. у порівнянні з іншими "реалізмами".
Термін «реалізм ХІХ ст.» має історично конкретний і одночасно досить широкий зміст, означає складне явище, яке протягом століття розвивалося в умовах кожної конкретної національної літератури.

Слайд 7

Соціально-історичні передумови реалізму революційні катаклізми, конфлікти, що породжувалися новим суспільством; Технічний

Соціально-історичні передумови реалізму

революційні катаклізми, конфлікти, що породжувалися новим суспільством;
Технічний прогрес;
Наукові відкриття;
Промислова

революція;
Філософія позитивізму;
Накопичення капіталу (фетишизація матеріальних цінностей);

!!! На відміну від романтиків з ідеєю "двоєсвіту", і прагненням вийти в сферу глобальних проблем "універсуму", реалістів приваблює оточуюча реальність, сучасне суспільство.

Слайд 8

Ґенезис літературного реалізму Стендаль (1783-1842). Автор першого в європейській літературі реалістичного

Ґенезис літературного реалізму

Стендаль (1783-1842). Автор першого в європейській літературі реалістичного роману

«Червоне і чорне» (1830)

О. де Бальзак (1799-1850). Автор циклу реалістичних романів «Людська комедія» (1829 – 1846)

Слайд 9

Обґрунтування реалізму Гюстав Курбе (Gustave Courbet; 1819–1877) — французький живописець, скульптор,

Обґрунтування реалізму Гюстав Курбе  (Gustave Courbet; 1819–1877) — французький живописець, скульптор, графік. Картина «Поховання

в Орнані» (1850).
Слайд 10

Г. Курбе «Післяобідній відпочинок в Орнані»

Г. Курбе «Післяобідній відпочинок в Орнані»

Слайд 11

Обґрунтування теорії реалізму Шанфлері (Жюль Франсуа Юссон, 1821 - 1889 Луїс Еміль Дюранті 1833 -1880

Обґрунтування теорії реалізму

Шанфлері (Жюль Франсуа Юссон, 1821 - 1889

Луїс Еміль Дюранті

1833 -1880
Слайд 12

Художні принципи реалізму Принцип детермінізму – взаємоприналежності, взаємозумовленості людини і середовища.

Художні принципи реалізму

Принцип детермінізму – взаємоприналежності, взаємозумовленості людини і середовища.
Еволюції принцип

– визнання і розуміння безперестанної зміни, розвитку життя.
Історизму принцип – принцип зображення дійсності як перемінного явища, яке розвивається згідно з об’єктивними законами. Реалісти показують взаємодію людини і часу через буденні події і звичайні долі. У якості об'єкту обирають не історичне минуле, а оточуюче повсякденне життя, сучасність

Всеохопності принцип (універсальності). Полягає у прагненні до тотального охоплення і впорядкування явищ за допомогою класифікації, систематики, таксономії.
Об`єктивізму принцип – визнання істинного знання незалежним від знань, уявлень і вірувань окремого суб’єкта пізнання.
За Стендалем письменник – подорожній, що іде дорогою із дзеркалом, прив'язаним до спини. Він не керує відображеними картинами.

Слайд 13

Характеристики реалістичного художнього методу Типізація (від гр. typos – відбиток) прийом

Характеристики реалістичного художнього методу

Типізація (від гр. typos – відбиток) прийом зображення,

характерний для літератури реалізму, в ході реалізації якого створюються характерні для історично-конкретного суспільства характери і долі.
Аналітизм психологічний – прийом зображення складних внутрішніх процесів, що відбуваються у людській психології. Аналітичне начало – одне з провідних в естетиці реалізму, на відміну від емоційного, особистісного, на яке орієнтувалися романтики.

Аналітизм соціальний - погляд на суспільство як на об’єкт наукового дослідження. Характери персонажів, образи матеріального світу створюються на основі аналізу, співставлення і осмислення реальних історичних фактів, документів, свідчень.
Художня деталізація. Культ речей як носіїв характерних особливостей своїх власників.

Слайд 14

Типологічні риси реалізму - тяжіння до достовірності, об'єктивності; - відмова від

Типологічні риси реалізму

- тяжіння до достовірності, об'єктивності;
- відмова від розмежування явищ

на «естетичні» та «неестетичні»;
- пізнавальне спрямування (зв'язки з природознавством, історією, соціологією, психологією);
- аналітичний підхід до дійсності, намагання відтворити світ як складну єдність;
- увага до проблем взаємодії людини і середовища;
- зображення типових характерів за типових обставин;
- перенесення центру уваги на соціальну сферу;
- переважання епічного начала;
- поява синтетичних індивідуальних стилів, які поєднували реалістичні та романтичні елементи;
- психологізація атмосфери твору, його предметно-емоційного світу (портрет, інтер'єр, пейзаж тощо).