Жанрово-тематичне розмаїття середньовічної літератури. Середньовіччя, як історична та культурна доба, її хронологічні межі

Содержание

Слайд 2

Тема. Середньовіччя як історична та культурна доба, її хронологічні межі.

Тема. Середньовіччя як історична та культурна доба, її хронологічні межі.

Слайд 3

Середньовіччя (IV – XIV ст.) – важливий етап становлення світової культури.

Середньовіччя (IV – XIV ст.) –
важливий етап становлення світової культури.

Література

Середньовіччя

жанрова розмаїтість

Героїчний епос

Шванки
(короткі комедійні оповідання )

Театральне мистецтво

Це поняття ввели в життя італійські гуманісти на межі XV i XVI ст.

Світська

Церковна

Слайд 4

Який період у розвитку людства називають Середньовіччям? Які хронологічні межі цього

Який період у розвитку людства називають Середньовіччям?
Які хронологічні межі цього періоду?
Хто

ввів у життя це поняття?
Які види літератури були поширені в епоху Середньовіччя?
Назвіть жанри, що були найбільш популярними в епоху Середньовіччя.
Слайд 5

Тема. Із китайської лірики. Особливості долі середньовічного поета. Творчість Лі Бо та Ду Фу.

Тема. Із китайської лірики. Особливості долі середньовічного поета. Творчість Лі Бо

та Ду Фу.
Слайд 6

Ду Фу Лі Бо “ Золотою сторінкою ” світової літератури стала

Ду Фу

Лі Бо

“ Золотою сторінкою ” світової літератури стала східна література

Середньовіччя. Найголовніше, що об'єднує східних митців доби Середньовіччя, - це палка зацікавленість людиною, її життям, почуттями, проблемами, знаннями, духовними пошуками.

Китайська література зазнала впливу двох філософських систем конфуціанства і даосизму
Конфуціанство засноване на вірі в можливість “ окультурення ” дикої природи людини словом істини та моральним прикладом.

Даосизм вважає за благо нічого не змінювати в людській сутності, а лише прислухатися до потаємного в природі людини
Песня о хлебе и шелковых червях
Наверно, городов
У нас в стране
Теперь не меньше
Тысяч десяти.
Но разве есть такой –
Скажи мне, -
Где б воинов в доспехах
Не найти?
О, если б
Переплавить мы могли
Доспехи
На орудия труда,
Чтобы каждый дюйм
Заброшенной земли
Перепахать!
И было б так всегда.

Тоска у яшмовых ступеней
Ступени из яшмы
Давно от росы холодны.
Как влажен чулок мой!
Как осени ночи длинны!
Вернувшись домой,
Опускаю я полог хрустальный
И вижу – сквозь
полог –
Сияние бледной луны.

Переклад М. Басманова

Переклад А. Гитовича

Слайд 7

1.Що нового для себе ви дізналися на уроці? 2. Назвіть спільні

1.Що нового для себе ви дізналися на уроці?
2. Назвіть спільні теми,

які хвилюють обох поетів.
3. Танський поет Хань Юй сказав: “ Вірші Лі Бо й Ду Фу живуть, і сяйво їх поширюється на далекі відстані ”. Чи згодні ви з такою думкою?
Слайд 8

Тема. Із персидської лірики. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у

Тема. Із персидської лірики. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у

творчості Омара Хайяма

Світ – це море.
Плисти бажаєш –
Збудуй судно з добрих справ.
Рудакі

Слайд 9

Омар Хайям 1048 – між1122 і 1131 Єдиною формою для своїх

Омар Хайям
1048 – між1122 і 1131
Єдиною формою для своїх віршів

обрав чотиривірш. Така форма була поширена в народній поезії під назвою “ рубаї ”.
Рубаї – чотиривірш, як правило філософського змісту.
Рубаї – викінчений мініатюрний віршований твір, що виражає певну думку, підкреслену в останньому рядку строфи .
Схема римування: а а – а .
Наприклад:
І юних, і старих – всіх поглинає час а
І невеликий нам дається днів запас а
Ніщо не вічне тут: ми підемо так само холостий рядок
Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас. а

Філософські питання, які хвилюють
Омара Хайяма - це

життя і смерть,

пошуки свого місця в житті,

сенсу буття.

Слайд 10

Я тільки знаю, що знання шукаю, В найглибші таємниці проникаю. Я

Я тільки знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю

вже сімдесят два роки –
І бачу, що нічого я не знаю
Слайд 11

Які філософські питання хвилюють поета? Які “ добрі справи ” залишив

Які філософські питання хвилюють поета?
Які “ добрі справи ” залишив людству

Омар Хайям?
Яке враження на вас справила поезія Омара Хайяма?
Проаналізуйте на основі поезії Омара Хайяма особливості рубаї.
Слайд 12

Тема: Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та

Тема: Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та

радощів життя у творчості Омара Хайяма.

Ми – сонце щастя й горя океан..
Злі й добрі ми, довершені й нікчемні…
Омар Хайям

Слайд 13

Омар Хайям завжди прагнув до знань, ніколи не соромився навчатись. Найбільше,

Омар Хайям завжди прагнув до знань, ніколи не соромився навчатись. Найбільше,

що цінував поет у людях, було не багатство, а розум.
Хоча поет жив самотній, серце його пізнало радощі кохання.

Для Омара Хайяма кохання – це “ чарівна троянда ”, “ стрункий кипарис ”, жадана й ніжна.
Він не цурався земних утіх і вважав, що кожна людина має право на щастя. Оспівування кохання, земних утіх, вина (але не пияцтва!) надають оптимістичного звучання його творам.

Быть в плену у любви, сердце, сладко тебе,
В прах склонись, голова, перед милой в мольбе.
Не сердись на капризы прекрасной подруги
Будь за то, что любим, благодарен судьбе.

Особливості рубаї як ліричного жанру

Філософська глибина

Гнучкість форми

Лаконізм

Чітка ритмомилодика

Слайд 14

Чим приваблюють поезії Омара Хайяма сучасного читача? У чому полягає значення

Чим приваблюють поезії Омара Хайяма сучасного читача?
У чому полягає значення поезії

Омара Хайяма для світової літератури?
Визначте особливості рубаї як ліричного жанру.
Які моральні риси цінував митець у людях?
Як Омар Хайям ставиться до радощів буття?
Слайд 15

Тема. Чарівний світ східної поезії. Творчість Рудакі та Гафіза.

Тема. Чарівний світ східної поезії.
Творчість Рудакі та Гафіза.

Слайд 16

Абу –Аббуло Рудакі (860 – 941 рр.) Творчість Рудакі називали “

Абу –Аббуло Рудакі
(860 – 941 рр.)

Творчість Рудакі називали “ золотою сторінкою

” літератури Сходу.Він писав у різних формах, властивих східній поезії –бейти, газелі, рубаї, - намагався проникнути в сутність явищь.

Бейт (араб.) - у тюркомовній, перській та арабській поезіях - двовірш, в якому міститься певна закінчена думка; може бути римованим і не римованим.

Газель (араб.) – ліричний вірш, що складається не менш як із трьох, але не більше 12 рядків, пов'язаних наскрізною римоюкожного другого рядка.

До тебе прагне вся краса земна,
Як до провалля прагне бистрина.

Усі великі вік свій дожили,
Усі покірні смерті улягли.
Сховались будівничі під землею,
Що зводили ці вежі і вали.
Із усього добра, що назбирали,
З собою тільки саван узяли.
Бо тільки їхнього було, що одяг
Та те, що з'їли, та що нам дали.

Слайд 17

Гафіз Ширазі (бл. 1325 – 1389 або 1390) Собака більшої достоєн

Гафіз Ширазі
(бл. 1325 – 1389 або 1390)

Собака більшої достоєн шани,
Ніж той,

хто ближньому кує кайдани.
Не щира правда, що її людина
З відкритим серцем визнати повинна.
З тобою кожен може їсти й пити,
А псу не вільно й на поріг ступити,
Хоч це найперший друг і сторож дому
На цій землі, де все доступне злому.

Збірник творів Гафіза налічував 693 поезії й називався “ диван ”
(збірка творів, укладених у певному порядку).
Більшість віршів Гафіза стали народними піснями.

Слайд 18

Які форми східної поезії є найпоширенішими? Дайте визначення цим формам. Які

Які форми східної поезії є найпоширенішими?
Дайте визначення цим формам.
Які теми є

характерними для творчості Рудакі та Гафіза?
Який загальний настрій поезій?
Слайд 19

Тема. “ Пісня про Роланда ” – французький героїчний епос. Історична правда та вигадка в поемі.

Тема. “ Пісня про Роланда ” – французький героїчний епос. Історична

правда та вигадка в поемі.
Слайд 20

До числа визначних пам'яток середньовічної літератури відносять старофранцузьке епічне сказання “

До числа визначних пам'яток середньовічної літератури відносять старофранцузьке епічне сказання “

Пісня про Роланда ”.
В основі “ Пісні про Роланда ” лежить дійсний історичний факт, пов’язаний з боротьбою французького короля Карла Великого проти маврів у VIIІ столітті.

У “ Пісні про Роланда ” діють історичні особи та вигадані персонажі. Серед реальних осіб можна назвати Карла Великого, Роланда, Турпена, Ганелона, Жоффруа.

Героїчний епос — збірна назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендаризованій формі відображено волю, завзяття народу в боротьбі проти ворогів, зла, гноблення. В такому епосі прославляється розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв. Витоки героїчного епосу лежать в усній народній творчості.

Слайд 21

У зв'язку з чим у різних народів світу виникли твори героїчного

У зв'язку з чим у різних народів світу виникли твори героїчного

епосу?
До якого періоду історії Франції належить “ Пісня про Роланда ”?
Який історичний факт лежить в основі твору?
Слайд 22

Тема. Зображення героїчної боротьби франків проти іновірців у “ Пісні про Роланда ”.

Тема. Зображення героїчної боротьби франків проти іновірців у
“ Пісні про

Роланда ”.
Слайд 23

“ Пісня про Роланда ” 1 частина “ Відданий Роланд ”

“ Пісня про Роланда ”

1 частина
“ Відданий Роланд ”
пісні 1-80

2

частина
“ Битва у Ронсевальській ущелині ”
пісні 81- 178

3 частина
Покарання зрадника Ганелона і оплакування смерті Роланда
пісні 179 - 280

Слід зазначити, що тут відсутні любовні та побутові сцени.
Для “ Пісні про Роланда ” характерними є широта й монументальність зображуваних подій, напружений драматизм розповіді.

Тема твору – зображення боротьби франків проти іноземців та іновірців за батьківщину та християнську віру.

Головні ідеї “ Пісні про Роланда ”
“ Пісня
про
Роланда ”

Бог

Франція

Король

Мужність

Патріотизм

Шляхетність

Слайд 24

З літературних творів відомо, що воїни завжди з повагою і любов'ю

З літературних творів відомо, що воїни завжди з повагою і любов'ю

ставилися до своєї зброї і коней.
Своїм мечам вони часто давали прізвиська, у яких відображалися кращі якості металу, його твердість і міць.
Так , назва меча Роланда – “ Дюрандаль ” – вказує на його надзвичайну твердість.

Навіть помираючи Роланд звертається до свого меча з прощальним словом.

У творі франки і маври зображувалися сильними супротивниками.

Порівняльна характеристика франків і маврів

Слайд 25

Що вразила вас у “ Пісні про Роланда ”? Які риси

Що вразила вас у “ Пісні про Роланда ”?
Які риси середньовічної

естетики відобразилися у творі?
Які особливості героїчного епосу?
Слайд 26

Тема. Хоробрий рицар Роланд ( Образ Роланда як головного героя епосу “ Пісня про Роланда ”).

Тема. Хоробрий рицар Роланд
( Образ Роланда як головного героя епосу

“ Пісня про Роланда ”).
Слайд 27

У творах давньогрецького героїчного епосу характерною рисою головного героя було прагнення

У творах давньогрецького героїчного епосу характерною рисою головного героя було прагнення

захищати інтереси свого роду чи міста, відстоювати інтереси своєї нації, бути відданим своєму сюзеренові.

Роланд – головний герой епосу, граф, племінник короля,пасинок Ганелона і просто сміливий рицар. Він вірно служив королю.
У зв'язку з цим головна тема твору, тема вірності королю і васальського служіння йому.

Слайд 28

Порівняльна характеристика Роланда і Олівера Роланд Олівер Вірні християни Роланд та

Порівняльна характеристика
Роланда і Олівера

Роланд

Олівер

Вірні християни

Роланд та Олівер – два варіанти

позитивного героя, різні втілення народного ідеалу. Кожний із них правий по-своєму, але обидва вони з честю служать Богові, Карлу, народу, батьківщині

Нерозсудливий, не знає міри ні в чому

Поєднує хоробрість із розумом

Розважливий, поміркований

Запальний, відчайдушний

Обидва гинуть героїчно, боючись безславної загибелі

Сильні й мужні воїни

Віддані Карлові й батьківщині

Відмінність

Схожість

Аспекти порівняння

Висновок

Слайд 29

Яким мав бути позитивний герой середньовічного епосу? Які позитивні і негативні

Яким мав бути позитивний герой середньовічного епосу?
Які позитивні і негативні риси

має герой твору?
Яка тема твору?
Як Роланд виконує свій обов'язок перед королем?
Слайд 30

Тема. Образ Карла Великого як ідеалу державної мудрості.

Тема. Образ Карла Великого як ідеалу державної мудрості.

Слайд 31

Карл Великий Карл Великий в народній творчості благородний величний могутній У

Карл Великий

Карл Великий
в народній творчості

благородний

величний

могутній


У “

Пісні про Роланда ” Карлові сняться два сни, які стають “ віщими ”.
Сон він бачить тоді коли його дружина наближається до сарагоських земель. Карлу сниться, що Ганелон схопив списа, а той розсипався. А потім неначе на Карла накинувся ведмідь і леопард. Карл відкусив у ведмедя вухо, а з леопардом вступив у бій. Усе це віщує, що незабаром станеться велика битва.
А в іншому сні, коли Роланд бився з маврами, Карлові сниться страшенна буря, грім, блискавиці, вогонь, які падають з неба на франків. На військо напали страшні чудовиська. А на Карла накинувся величезний лев і зав'язалася страшна сутичка. Але в другому сні Карлові з'являється ангел. Це є свідченням того, що Бог все ж таки на боці франків і вони переможуть ворога, але за значними втратами.

хоробрий

рішучий

мудрий

розсудливий

поміркований

цінує відданість своїх васалів

справедливий

прислухається до інших

людяний

його поважають навіть вороги

Слайд 32

Який образ має Карл Великий у творі? Як Карл ставиться до

Який образ має Карл Великий у творі?
Як Карл ставиться до своїх

підданих?
Як Карл сприйняв звістку про смерть Роланда?
Як Карл повів себе зі зрадником Ганелоном?
Слайд 33

Тема. Ціна людської зради (Зрадник Ганелон – антипод Карла і Роланда ).

Тема. Ціна людської зради
(Зрадник Ганелон – антипод
Карла і Роланда

).
Слайд 34

Зрада – найстрашніше з того, на що здатна людина. Зародилася вона

Зрада – найстрашніше з того, на що здатна людина.
Зародилася вона

на зорі людського життя й існувала в усі часи і в усіх народів. Зрадники бувають різними, як і плата, за яку вони це роблять.
Іуда зрадив Христа за 30 срібних монет… Брут – Цезаря … Хтось зрадив друга, кохання, батьківщину… Для чого люди це роблять? Що рухає їхніми вчинками? На ці та багато інших питань людство шукає відповідь, але знайти іх дуже важко.
З давніх давен ця тема звучала в народних піснях, думах, сказаннях, легендах, переказах. Значне місце вона займає й на сторінках літературних творів. Є вона і в середньовічній “ Пісні про Роланда ”.

Ганелон
“ Блискучі очі, гордий вид у нього, Широкі груди, благородне тіло, А гарний – не надивляться всі
пери ”.
Та зрадництво - це прояв душі, а зовнішність тут ні до чого. Зрадниками можуть бути звичайні люди, що й лякає.
Сменилось место, обстоятельства,
система символов и знаков,
но запах, суть и вкус предательства
на всех планетах одинаков.
Ігор Губерман

Слайд 35

Слайд 36

Яким автор зображує Ганелона? Чому? Що роздратувало Ганелона в поведінці Роланда?

Яким автор зображує Ганелона? Чому?
Що роздратувало Ганелона в поведінці Роланда?
Що стало

причиною прокляття Ганелона?
Доведіть, що Ганелон є антиподом Карла і Роланда.
Слайд 37

Тема. Данте – видатний мислитель і поет Італії.

Тема. Данте – видатний мислитель і поет Італії.

Слайд 38

Данте Аліг’єрі З Давніх-давен існує одна дивовижна легенда. Якось глибокої ночі,

Данте Аліг’єрі

З Давніх-давен існує одна дивовижна легенда.
Якось глибокої ночі,

коли навколо панувала тиша, у браму одного монастиря гучно постукав блідий, змучений подорожній. Брязкіт заліза пролунав у гарячому повітрі. Воротар запитав, хто стукає і що йому треба. На це незнайомий відповів глухо і коротко: “ Миру! ”
Виявляється, що цим подорожнім був флорентійський вигнанець, найвидатніший поет Італії Данте Аліг’єрі.
Не тільки для себе жадав він спокою і миру, а й для батьківщини своєї, що терзалася безконечними чварами, війнами й міжусобицями.
Слайд 39

“ Божественна комедія ” – енциклопедія середньовічного світогляду. Але в цьому

“ Божественна комедія ” – енциклопедія середньовічного світогляду. Але в цьому

світогляді поруч із застарілими уявленнями були й прогресивні риси, що відкривали змученому народові перспективи не потойбічного райського життя, а земного, радісного та справедливого.
Літературознавці часто поєднують композицію поеми з величним храмом минулих часів, де кожна деталь строго зважена і розрахована. Три частини вміщують увесь загробний світ, яким він поставав у свідомості середньовічної людини: “ Пекло ”, “ Чистилище ”,
“ Рай ”.
Алегорична цифра “ три ”, що втілює божественну триєдність, є відомим задумом поета. Навколо цього числа, у деяких випадках помноженого на три, зводиться будова поеми. В кожній її частині міститься 33 пісні, а всього їх 100, тому що у творі є ще й вступ. Усі частини поеми мають форму терцини.
Слайд 40

Данте зазначив, що поему “ Божественна комедія ” слід сприймати у

Данте зазначив, що поему “ Божественна комедія ” слід сприймати у

кількох аспектах:
буквальний ( текст сприймається реально),
алегоричний ( коли під текстом розуміються події зовнішнього світу ),
філософський або містичний.
В основі сюжету лежить подорож героя загробним світом. Але у Данте “ подорож душі після життя ” не є розв'язанням проблем власного снування, вона перетворюється на зображення сучасної Італії і всього людства.
Слід відмітити, що Данте назвав свій твір “ Комедією ”. За середньовічним поняттям комедія означала, що в поемі відсутня особлива трагедійна піднесеність, а також зниження стилю до комічного бурлеску.
Слайд 41

Основні образи “ Божественної комедії ”

Основні образи “ Божественної комедії ”