Особливості методики викладання музики в 3-4 класах загальноосвітньої школи

Содержание

Слайд 2

Психологічні особливості розвитку дітей 8 -10 років Основними потребами дитини в

Психологічні особливості розвитку дітей 8 -10 років

Основними потребами дитини в початкових

класах є: потреби спілкування з людьми, в емоційному контакті, визнанні, оцінці своїх дій та вчинків, виявленні власних позицій у ставленні до інших, світу, потреба у дружбі, товариськості, повазі особистості, у самоповазі, набутті нових знань та вмінь для пізнання довкілля.
Слайд 3

Дитина молодшого віку вчиться не лише виконувати вимоги колективу, а й

Дитина молодшого віку вчиться не лише виконувати вимоги колективу, а й

бере активну участь у постановці вимог, виборі доручень, справи, яка їй до душі. В учнів виникають стійки форми поведінки і діяльності, які становлять основу формування її характеру, розвиваються і змінюються внутрішні етичні інстанції, формуються моральні мотиви поведінки; розвивається здатність співпереживати, співчувати і співдіяти з дорослими та однолітками.
Слайд 4

Якщо для учнів 1-2 класів учитель залишається центральною фігурою, арбітром, авторитетом,

Якщо для учнів 1-2 класів учитель залишається центральною фігурою, арбітром, авторитетом,

то в 3-4 класах самооцінка, оцінка однолітків починає переважати оцінку вчителя. Зовнішнім вираженням позиції дитини є роль у різноманітних ситуаціях дитячого життя. Вона проявляється в залежності від очікувань вчителя і дитини. Діти з невиправданими очікуваннями стають часто агресивними або, навпаки, пригніченими; боязкими або недовірливими, соціально інфантильними або неспокійними.
Слайд 5

Вчителю слід пам'ятати: що в молодшому віці дітей переважає образне мислення

Вчителю слід пам'ятати:

що в молодшому віці дітей переважає образне мислення то

основне місце має бути відведено ігровим методам і прийомам роботи з дітьми: ситуаційно-рольовим, сюжетно-рольовим іграм; методам аналізу життєвих ситуацій і привчання; ігровим методикам щодо виявлення самооцінки; іграм - драматизаціям, інсценуванню, іграм-бесідам, іграм-мандрівкам; екскурсіям; ігровим вправам, колективним творчим проектам, практичним акціям тощо.
Слайд 6

Навчальні програми: “Музика” 1-4 клас ( авт. Ростовський О., Хлєбнікова Л.,

Навчальні програми:

“Музика” 1-4 клас ( авт. Ростовський О., Хлєбнікова Л., Марченко

Р. 2006 р.);
“Музика” 1-4 клас ( авт. Лобова О.);
“Музика” 1-4 клас з поглибленим вивченням ( авт. Гумінська О.)
Слайд 7

Характеристика структури навчальної програми Програма має тематичну побудову, що дає змогу

Характеристика структури навчальної програми

Програма має тематичну побудову, що дає змогу об'єднати

різні види музичної діяльності учнів: сприймання музики, виконання, засвоєння необхідних музичних понять і термінів, елементарне музикування, інсценування пісень, ритмічна й пластична імпровізація тощо) на одному уроці.
Слайд 8

Тематична структура програми: 3 клас Тема 1. Пісенність, танцювальність, маршовість –

Тематична структура програми:

3 клас
Тема 1. Пісенність, танцювальність, маршовість – 8 годин
Тема

2. Інтонація – 8 годин
Тема 3. Розвиток музика – 10 годин
Тема 4. Будова (форма) музики – 9 годин
Слайд 9

Тематична структура програми: 4 клас Тема 1. Тема 2. Тема 3. Тема 4.

Тематична структура програми:

4 клас
Тема 1.
Тема 2.
Тема 3.
Тема 4.

Слайд 10

Наваємося музичному мистецтву

Наваємося
музичному мистецтву

Слайд 11

Особливості організації навчально-виховного процесу: формування музичної культури учнів – основа уроку,

Особливості організації навчально-виховного процесу:

формування музичної культури учнів – основа уроку, який

може мати різне художньо-педагогічне втілення.
Цілісність уроку досягається завдяки єдності всіх його складових елементів, що надає змогу вносити в урок будь-які контрасти, для підтримки уваги учнів та творчої атмосфери зацікавленості.
Слайд 12

Музичне сприймання - основа музичної освіти На першому плані завдання аналізу

Музичне сприймання - основа музичної освіти

На першому плані завдання аналізу й

інтерпретації музичних творів, від комплексного жанрово-ситуативного враження до диференційованого сприймання музичних творів, що забезпечує загальний розвиток учнів.
Слайд 13

Хоровий спів на уроці Сприяє природному способу вираження естетичних почуттів, що

Хоровий спів на уроці

Сприяє природному способу вираження естетичних почуттів, що тісно

пов'язане з розвитком музичних здібностей і активному, зацікавленому й творчому ставленню учнів до музики.
Слайд 14

Творча діяльність учнів Може виявлятися в імпровізації пісенних мелодій, придумуванні нескладних

Творча діяльність учнів

Може виявлятися в імпровізації пісенних мелодій, придумуванні нескладних мотивів,

інсценуванні сюжетів пісень, складенні елементарних танців, темброво-ритмічних супроводів.
Слайд 15

Виконання музично-ритмічних рухів Спрямовано на пластичне вираження змісту музики ( пластичне

Виконання музично-ритмічних рухів

Спрямовано на пластичне вираження змісту музики ( пластичне інтонування,

вільне диригування, танцювальні рухи, крокування, “ гра ” на уявних музичних інструментах.
Це має розвивати музичні здібності учнів, їх здатність емоційно й свідомо сприймати музику.
Слайд 16

Гра на елементарних музичних інструментах Сприяє розвитку музичного слуху, умінню розрізняти

Гра на елементарних музичних інструментах

Сприяє розвитку музичного слуху, умінню розрізняти

ритмічні, темброві та динамічні особливості звучання.
Музичні інструменти: шумові, саморобні ( власне учнями).
Слайд 17

Домашні завдання Основним видом домашніх завдань з предмета мають бути завдання:

Домашні завдання

Основним видом домашніх завдань з предмета мають бути завдання: слухати

музику, де б вона не звучала, і розповідати свої враження на уроках, творчі завдання ( малюнки, загадки, кросворди, ребуси тощо), слухати, дивитися протягом тижня певні радіо-і телепередачі та аналізувати їх.
Слайд 18

Педагогічна скарбничка вчителя

Педагогічна скарбничка
вчителя

Слайд 19

Педагогічна скарбничка вчителя музики: - український народнопісенний фольклор; - музичні ігри;

Педагогічна скарбничка вчителя музики:

- український народнопісенний фольклор;
- музичні ігри;
- казкові сюжети

на уроках;
- народна та авторська казка в різних видах діяльності.
Слайд 20

Український народнопісенний фольклор ритмізація та мелодизація українських народних приказок, загадок, віршів;

Український народнопісенний фольклор

ритмізація та мелодизація українських народних приказок, загадок, віршів;
інструментальний та

вокальний супровід народних українських казок;
інсценізація народних пісень;
виконання українських народних пісень і танців в ансамблі та дитячому оркестрі (шумові та найпростіші музичні інструменти).
Слайд 21

Українські народні пісні та обряди - зимові календарно-обрядові пісні (колядки, щедрівки)

Українські народні пісні та обряди

- зимові календарно-обрядові пісні (колядки, щедрівки) та

зимові обряди;
- весняні календарно-обрядові пісні ( веснянки, гаївки) та весняні календарні звичаї і обряди;
- літні календарно-обрядові пісні (русальські, купальські пісні) та обряди;
- осінні календарно-обрядові пісні (зажиночні, жниварські, обжинкові) та обряди.
Слайд 22

Методичні рекомендації щодо ознайомлення дітей з українськими народними обрядами - адаптувати

Методичні рекомендації щодо ознайомлення дітей з українськими народними обрядами

- адаптувати матеріал

відповідно до віку дітей;
- доступно, спираючись на життєвий досвід, учнів пояснити поняття і явища у невеликому об'ємі;
- повторення деяких основних знань про обряди і звичаї у бесіді;
- пояснення значення ставлення давніх слов'ян до природи і магічних сил.
Слайд 23

Музичні ігри на уроках вокальні ігри: спів пісень за малюнком,впізнай мелодію,

Музичні ігри на уроках

вокальні ігри: спів пісень за малюнком,впізнай мелодію,

пісня-імпровізація;
ігри при сприйманні музики:диригент, музичний оглядач, музичне інтерв'ю, пейзажисти;
ігри на музикування: гастролер, конкурс виконавців, кастинг, імпровіз.
Слайд 24

Казкові сюжети на уроках Казка, гра, фантазія – животворне джерело дитячого

Казкові сюжети на уроках

Казка, гра, фантазія – животворне джерело дитячого мислення

та почуттів (В.Сухомлинський).
Казка – улюблений літературний жанр дітей.
Вчитель може використовувати казкові сюжети і дитячі опери на уроках для розвитку творчих здібностей та дитячого уявлення.
Слайд 25

Народна й авторська казка на уроці казкові образи в творчості українських,

Народна й авторська казка на уроці

казкові образи в творчості українських, російських

та зарубіжних композиторів ( М.Лисенко, Е.Гріг, П.Чайковський, М. Римський-Корсаков);
сюжетні, музично-дидактичні ігри, в яких є казкові герої;
музично-естетичне виховання через казки В.Сухомлинського – “ слухання природи ” (бджолина музика, пісня цвіркуна, як дзвенять сніжинки).
Слайд 26

Форми навчальної співпраці учнів парне кооперування в процесі усних завдань та

Форми навчальної співпраці учнів

парне кооперування в процесі усних завдань та взаємодопомога

учнів при роботі у парах (радяться, допомагають один одному);
групове кооперування для виконання творчих завдань та навчання учнів співпрацювати в навчальній діяльності (допомога, взаємодія, варіативність взаємодії).