Культура Київської Русі

Содержание

Слайд 2

Мета і завдання Ознайомитися з появою писемності та освіти на Київській

Мета і завдання
Ознайомитися з появою писемності та освіти на Київській Русі.
Розкрити

різновиди перекладної та оригінальної літератури того періоду.
Охарактеризувати особливості архітектури та познайомитися з її досягненнями.
На прикладі Софії Київської ознайомитися з мозаїками та фресками поч. ХІ ст.
Показати роль музики та видовищ в житті тогочасного суспільства.
Слайд 3

План 1. Писемність і освіта. 2. Література і фольклор. 3. Архітектура

План

1. Писемність і освіта.
2. Література і фольклор.
3. Архітектура і мистецтво.
4. Музика

та видовища.
Слайд 4

Писемність Писемність у Київській Русі стала відома в Х ст., ще

Писемність
Писемність у Київській Русі стала відома в Х ст., ще

до прийняття християнства.
Договори Русі з Візантією були написані двома мовами: грецькою і слов'янською.
Руські посли та купці після приїзду до Візантії повинні були пред'явити грамоти з підписом великого князя київського.
Можливо, перехідний варіант писемності зберігся в граффіті —настінних написах Софійського собору в Києві.
Слайд 5

Писемність і освіта Слов'янська писемність була винайдена греками Костянтином (в чернецтві

Писемність і освіта

Слов'янська
писемність була винайдена
греками Костянтином (в чернецтві
Кирилом) і Мефодієм. Її

основа -
пристосування букв грецької мови
до слов'янської мови.Відомі два
варіанти слов'янської
середньовічної писемності:
глаголиця і кирилиця. Кирилиця
служить основою сучасної
української мови.
Слайд 6

Писемність і освіта З писемних пам’яток давньої Русі, що дійшли до

Писемність і освіта

З писемних пам’яток давньої Русі, що дійшли до нас

на папері, найдавнішими слід, очевидно, вважати так звані київські глаголичні листки. Датуються вони кінцем Х - початком ХІ ст. Знаходяться ці сім невеликих аркушів паперу, списаних глаголичним письмом, у Центральній науковій бібліотеці Національної академії наук у Києві.
Слайд 7

Освіта Для поширення писемності у давньоруському середовищі були потрібні школи. Перші

Освіта

Для поширення писемності у давньоруському середовищі були потрібні школи. Перші школи

були засновані при київському великокняжому дворі і християнських церквах.
Про значне поширення грамотності в Київській Русі свідчать берестяні грамоти, настінні написи, написи на ремісничих виробах.
Приналежності для письма:
воскові таблички, берестяні грамоти
Слайд 8

Писемність і освіта Черниця Ганна (Яна) Всеволодівна у 1086 р. заснувала

Писемність і освіта

Черниця Ганна (Яна) Всеволодівна у 1086 р. заснувала при

Андріївському монастирі у Києві школу для дівчат - перше у Європі жіноче училище, де навчали не лише грамоті, а й співу, рукоділлю.

Приналежності для письма: писала

Слайд 9

Писемність і освіта Поширення грамотності, потреба в релігійних книгах привели до

Писемність і освіта

Поширення грамотності, потреба в
релігійних книгах привели до
виникнення нової

професії –
переписувача книжок, книжника.
Для поширення книг діяли центри з переписування книг (скрипторії) у Києві, Новгороді, Галичі, Чернігові, Володимирі Волинському, Переяславі, Ростові та інших містах.
Слайд 10

Писемність і освіта У Київській Русі книжники використали три різновиди письма:

Писемність і освіта

У Київській Русі книжники
використали три різновиди письма:
а) устав

— каліграфічне письмо;
б) напівустав — письмо з елементами округлення букв;
в) скоропис — письмо від руки, порівняне з сучасною ручної техніки письма.
Слайд 11

Література і фольклор За змістом перекладна література ділилася на: військово-історичну: «Олександрія»,

Література і фольклор

За змістом перекладна література ділилася на:
військово-історичну: «Олександрія», «Девінево

діяння», «Троянська війна»;
природознавчу: «Фізіолог», «Шестоднев», «Християнська топографія»,
і повчальну: «Бджола». «Бджола» — збірник моральних сентенцій, запозичених з Біблії та творів стародавніх філософів.
Слайд 12

Література і фольклор Перші оригінальні літературні твори Київської Русі носили релігійний

Література і фольклор

Перші оригінальні літературні твори Київської Русі носили релігійний

характер.
У середині XI ст. митрополит Іларіон написав «Слово про закон і благодать". Це перший художньо-публіцистичний твір вітчизняної літератури.
Слайд 13

Література і фольклор “Остромирове Євангеліє”(1056-1057) було виконане київським дяком Григорієм на

Література і фольклор

“Остромирове Євангеліє”(1056-1057) було виконане київським дяком Григорієм на замовлення

новгородського посадника Остромира — родича князя Ізяслава Ярославича. Написане воно на пергаменті вишуканим урочистим письмом, так званим “уставом”.
Слайд 14

Література і фольклор В XI — на поч. XII століття був

Література і фольклор

В XI — на поч. XII століття був сформований перший

письмовий збірник законів — «Руська правда»
Слайд 15

Література і фольклор На початку XII ст. князь Володимир Мономах написав

Література і фольклор

На початку XII ст. князь Володимир Мономах написав «Повчання

дітям». Жанр «Повчання» можна визначити як літопис автобіографія..
Слайд 16

Література і фольклор Вершиною епічної поезії Київської Русі є «Слово о

Література і фольклор

Вершиною епічної поезії Київської Русі є «Слово о

полку Ігоревім» (80-ті роки XII ст.).
Слайд 17

Література і фольклор Першими письмовими творами у Київській Русі були літописи.

Література і фольклор

Першими письмовими творами у Київській Русі були літописи. Найдавнішим

літописом, який дійшов до наших днів, є «Повість временних літ»,
створена на початку XII ст. Вона збереглась у Лаврентіївському (1377 р.) та
Іпатіївському (початок XV ст.) списках. Відомі також «Київський літопис» XII ст.,
«Галицько-Волинський літопис» XIII ст.
Слайд 18

Література і фольклор В епоху Київської Русі продовжується розвиток усної народної творчості.

Література і фольклор

В епоху Київської Русі продовжується розвиток усної народної

творчості.
Слайд 19

В архітектурі Київської Русі відбулося переплетіння привнесених та місцевих традицій. Архітектура і мистецтво Десятинна церква

В архітектурі Київської Русі відбулося переплетіння привнесених та місцевих традицій.


Архітектура і мистецтво

Десятинна церква

Слайд 20

Михайлівський Золотоверхий собор у Києві. Архітектура і мистецтво На межі ХI-ХII

Михайлівський Золотоверхий собор у Києві.

Архітектура і мистецтво

На межі ХI-ХII ст.

недалеко від храму Святої Софії був споруджений собор, присвячений архангелу Михайлу, який увійшов в історію під назвою Золотоверхий.
Слайд 21

Чернігівський Спасо-Преображенський собор Архітектура і мистецтво

Чернігівський
Спасо-Преображенський собор

Архітектура і мистецтво

Слайд 22

Архітектура і мистецтво Софія Київська

Архітектура і мистецтво

Софія
Київська

Слайд 23

Архітектура і мистецтво До вершин давньоруського мистецтва належить і внутрішнє оздоблення

Архітектура і мистецтво

До вершин давньоруського мистецтва належить і внутрішнє оздоблення

собору.
Мозаїка і фрески виконані в суворій візантійської манері.
Слайд 24

Одним з шедеврів мозаїчних розписів є зображення Богоматері Оранти (яка молиться)

Одним з шедеврів мозаїчних розписів є зображення Богоматері Оранти (яка молиться)

з високо піднятими руками, яка звертається з молитвою до Вседержителя Христа.

Архітектура і мистецтво

Слайд 25

Архітектура і мистецтво В середньому ярусі апсиди Софійського Собору широко разгорнута

Архітектура і мистецтво

В середньому ярусі апсиди Софійського Собору широко разгорнута

багатофігурна композиція «Євхаристія»— символічна сцена причащення апостолів, яка розкриває головний догмат християнського віровчення.
Слайд 26

Архітектура і мистецтво Мозаїка Христос Пантократор

Архітектура і мистецтво

Мозаїка Христос Пантократор

Слайд 27

Архітектура і мистецтво Фреска Павло апоспол

Архітектура і мистецтво

Фреска
Павло апоспол

Слайд 28

Архітектура і мистецтво Привезена з Візантії ікона “Володимирська Богоматір” послужила основою

Архітектура і мистецтво

Привезена з Візантії ікона “Володимирська Богоматір” послужила основою цілого

ряду ікон, які отримали назву “Замилування”.
Слайд 29

Архітектура і мистецтво Протягом 150 років, у ХІ-ХІІ ст., в Києво-Печерському

Архітектура і мистецтво

Протягом 150 років, у ХІ-ХІІ ст., в Києво-Печерському монастирі

існувала Київська школа живопису. Тут творив відомий давньоруський художник Алімпій Іконник.

Алімпій. Богоматір. Велика панагія. XII ст.

Слайд 30

Музика і видовища Частиною культури Київської Русі була музика і видовища.

Музика і видовища

Частиною культури Київської Русі була музика і видовища.

Слайд 31

Святкування на честь Купайла і святкові вогні. Музика і видовища У

Святкування на честь Купайла і святкові вогні.

Музика і видовища

У IX-X ст.

видовища на Русі були пов'язані з язичницькими культами.
Слайд 32

Головне свято зимового циклу був пов'язаний з Колядою. Коляда - божество

Головне свято зимового циклу був пов'язаний з Колядою. Коляда -

божество жіночого роду, яка навчила слов'ян робити колесо. Свято Коляди включав в себе славослів'я на честь Сонця.

Музика і видовища

Слайд 33

Висновок У розвитку культури Київської Русі проявлялися як загальні закономірності, так

Висновок
У розвитку культури Київської Русі проявлялися як загальні закономірності, так і

національні особливості. Її основа - самобутня культура східнослов'янських племен. Принциповим рубежем у розвитку культури стало прийняття християнства. Значним був вплив візантійської культури. На відміну від Західної Європи, на Русі держава не підпала під владу церкви, і, відповідно, в культурі світські елементи були сильнішими. Намітилася прогресивна тенденція диференціації духовної культури. У відносно короткі терміни Київська Русь зробила величезний крок, вийшовши на загальноєвропейський культурний рівень, а в деяких її сферах перевершивши його.