Культура України XIV – I пол. XVII ст.

Содержание

Слайд 2

Мета і завдання Ознайомитися з соціально-політичною та культурною ситуацією в українських

Мета і завдання
Ознайомитися з соціально-політичною та культурною ситуацією в українських землях

в XIV –
I пол. XVII ст.
Розкрити сутність ренесансно-реформаційних ідей та показати їх поширення в Україні.
Охарактеризувати особливості архітектури та познайомитися з її досягненнями.
Ознайомитися з розвитком освіти, книгодрукування та літератури в цей період.
Розкрити особливості культури українського козацтва.
Слайд 3

План 1. Соціально-політична та культурна ситуація на українських землях. 2. Ренесансно-реформаційні

План

1. Соціально-політична та культурна ситуація на українських землях.
2.

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі.
3. Архітектура та мистецтво.
4. Освіта, книгодрукування, література.
5. Культура українського козацтва.
Слайд 4

Соціально-політична та культурна ситуація XIV - середина XVII ст. включає в

Соціально-політична та культурна ситуація

XIV - середина XVII ст. включає в себе

два історичні етапи української культури:
1. подолання наслідків навали монголо-татарських орд, відновлення міської цивілізації в Подніпров'ї, початок колонізації південноукраїнських степів.
2.концентрація основної частини українських земель у складі Речі Посполитої, наростання загрози колонізації та асиміляції України Польщею.

Історія української культури

Слайд 5

Соціально-політична та культурна ситуація Факторами культурного розвитку України в XV -

Соціально-політична та культурна ситуація

Факторами культурного розвитку України в XV - XVI

ст. були:
1. Ліквідація українських удільних князівств, утвердження в Україні чужоземної влади.
2.Відновлення Київської митрополії як центру управління православної церкви України та Білої Русі. Розмежування православної церкви України і Білорусі з Московською митрополією - центром православної церкви Росії.
3.Вплив падіння Візантії, зростання турецької агресії проти країн Східної та Центральної Європи.
4. Епохальні зрушення в культурі Західної Європи: Відродження, Реформація і контрреформація.
Слайд 6

Соціально-політична та культурна ситуація У XIV - XV ст. кордони розподілу

Соціально-політична та культурна ситуація

У XIV - XV ст. кордони розподілу України

між низкою держав (Польща, Литва, Московська Русь та Угорщина) залишалися майже незмінними. Виняток становить Чернігівщина, втрачена Литвою в ході війн з Московською державою.
Слайд 7

Соціально-політична та культурна ситуація Істотні зміни відбувалися в соціальному становищі окремих

Соціально-політична та культурна ситуація

Істотні зміни відбувалися в соціальному становищі окремих станів.

Продовжувалося формування шляхти, як замкненої корпорації, основною політичною перевагою якої було привілейоване землеволодіння.
Слайд 8

Соціально-політична та культурна ситуація На рубежі XV-XVI ст. вперше заявляє про

Соціально-політична та культурна ситуація

На рубежі XV-XVI ст. вперше заявляє про себе

українське козацтво.

Поступово козацтво стає головною захисною силою України від турецько-татарських нападів.

До середини XVI ст. козаки освоюють пониззя Дніпра, де трохи пізніше виникає історичний центр українського козацтва - Запорізька Січ.

Слайд 9

Соціально-політична та культурна ситуація Православна церква України та Білорусі − головна

Соціально-політична та культурна ситуація

Православна церква України та Білорусі − головна

опора збереження та розвитку національної культури - в XVI-перш. пол. XVII ст. була ослаблена відсутністю державної опіки

У православ'ї існували сили, які прагнули до посилення церковних структур. У 1509-1510 р. митрополит Йосип II Солтан скликав церковний собор у столиці Великого князівства Литовського Вільно

Слайд 10

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Реформація – антикатолицький рух за переоблаштування

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Реформація – антикатолицький рух за переоблаштування церкви;
У

XVI ст. країни Європи були охоплені Реформацією. Її учасники виступали:
-Проти надмірного втручання церкви в усі сфери життя;
-За зменшення впливу церкви та духовенства;
-За здешевлення церкви і спрощення церковних служб.
Слайд 11

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Унаслідок виник Протестантизм – третій напрямок

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Унаслідок виник Протестантизм – третій напрямок у

християнській релігії(після православ'я та католицизму).

Реформація знайшла відгук в діяльності братств, що були засновані у Львові(1586 р.),Рогатині, Галичині, Вінниці, Лубнах, Києві(1615 р.),Луцьку та інших містах.

Слайд 12

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі У XVI-XVII ст. ідеї Ренесансу виявлялися

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

У XVI-XVII ст. ідеї Ренесансу виявлялися в

містобудуванні, архітектурі та живописі. Під впливом Відродження побудовані міста-фортеці Броди, Жолква, Бережани, Меджибож, Тернопіль та інші.
Слайд 13

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Регулярне міське планування характерне для забудови Львова та Кам'янця-Подільського.

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Регулярне міське планування характерне для забудови Львова

та Кам'янця-Подільського.
Слайд 14

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Оновлений у другій половині XVI ст.

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Оновлений у другій половині XVI ст. середньовічний

замок в м. Острозі.

У другій половині XVI ст. перебудовується Кам'янець-Подільська фортеця.

Слайд 15

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі «Чорна кам'яниця» у Львові (архітектор П.

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

«Чорна кам'яниця» у Львові (архітектор П.

Римлянин).

А архітектор П. Барбон будує вежу Корнякта.

Слайд 16

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Протягом XVI ст. помітно зростає кількість

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Протягом XVI ст. помітно зростає кількість українців,

які навчалися в західноєвропейських університетах.

Наприклад, у списках Краківського університету значаться понад ста імен вихідців з руських земель.

Зустрічаються імена русичів і у списках студентів та випускників Празького університету, а також в ряді навчальних закладів Італії, Німеччини та Франції.

Слайд 17

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Юрій Дрогобич або Ю.Котермак (1450-1494) навчався

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Юрій Дрогобич або Ю.Котермак (1450-1494) навчався у

Краківському та Болонському університетах. Досягнувши ступеня доктора філософії та медицини, кілька років викладав у Болонському університеті астрономію, був ректором медиків та студентів вільних мистецтв..
Слайд 18

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі Станіслав Оріховський народився в 1513 р.

Ренесансно-реформаційні ідеї в українській культурі

Станіслав Оріховський народився в 1513 р. у

с. Ораховці біля Перемишля в шляхетській польсько-українській родині. Навчався у Краківському, Віденському, Віттенберзькому, Падуанському та Болонському університетах.
Слайд 19

Київський замок на Замковій горі над Подолом (згорів у XVII ст.).

Київський замок на Замковій горі над Подолом (згорів у XVII ст.).


Архітектура і мистецтво

У XIV-XV ст. провідним напрямом української архітектури стає оборонне будівництво.

Хотинська фортеця

Слайд 20

Архітектура і мистецтво У першій половині XVII ст. костьольне будівництво стало

Архітектура і мистецтво

У першій половині XVII ст. костьольне будівництво стало чинником

наступу католицизму на православну віру. Були споруджені Успенський собор у Язлівці, костьол Різдва Богородиці у Бережанах, костьол бернардинів у Збаражі, розпочато будівництво костьолу Івана Предтечі в Києві. Під час Визвольної війни частина культових католицьких будівель була знищена народом, що повстав.
Слайд 21

Архітектура і мистецтво У XV-XVII ст. помітним явищем українського живопису були

Архітектура і мистецтво

У XV-XVII ст. помітним явищем українського живопису були іконопис

та написання портретів.

«Битва під Клушино» із зібрання м. Жолкви. Можливо, автором картини є Симон Богушевич, львів'янин вірменського походження.

Слайд 22

Освіта, книгодрукування, література З другої половини XVI ст. українська культура вступає

Освіта, книгодрукування, література

З другої половини XVI ст. українська культура вступає

в період гострої боротьби за своє існування. У цій боротьбі організацією українського міщанства стали братства - православні релігійні об'єднання.
Слайд 23

Освіта, книгодрукування, література Виник новий напрям літератури – полемічний . Полемічна

Освіта, книгодрукування, література

Виник новий напрям літератури – полемічний . Полемічна

література - унікальне явище української культури. Її розвиток в кінці XVI-першій третині XVII ст. прискорив розвиток української літературної мови, збагатив її зразками розмовної мови, підвищив риторичну майстерність письменників. В Острозі Христофором Філалетом було написано фундаментальний богословський трактат «Апокрисис».
Слайд 24

Освіта, книгодрукування, література Полеміст Мелетій Смотрицький написав перший підручник з вітчизняної

Освіта, книгодрукування, література

Полеміст Мелетій Смотрицький написав перший підручник з вітчизняної

філології - «Граматику», що десятки разів видавалася у XVII і XVIII століттях.

Непримиренним ворогом католицизму проявив себе афонський чернець Іван Вишенський.

Слайд 25

Освіта, книгодрукування, література Першою школою нового типу стала Острозька (1578 р.).

Освіта, книгодрукування, література

Першою школою нового типу стала Острозька (1578 р.).

До її програми поряд з церковнослов'янською і грецькою мовами входили вивчення латини, діалектики, риторики, музики, арифметики, геометрії та астрономії.

Києво-Могилянський колегіум.

Слайд 26

Освіта, книгодрукування, література Перший українсько-білоруський друкар Ф. Скорина працював у Празі в першій чверті XVI ст.

Освіта, книгодрукування, література

Перший українсько-білоруський друкар Ф. Скорина працював у Празі

в першій чверті XVI ст.
Слайд 27

Освіта, книгодрукування, література У другій половині XVI ст. спільними зусиллями типографів

Освіта, книгодрукування, література

У другій половині XVI ст. спільними зусиллями типографів

І. Федорова і П. Мстиславця та магнатів Хоткевича і Острозького були створені друкарні в Заблудові, Острозі, Львові. Основна продукція друкарень І. Федорова - богослужбові книги «Апостол» і «Часослов». У 1578 р. був надрукований «Буквар», у 1581 р. - «Острозька Біблія». Після смерті І. Федорова в 1583 р. його справу продовжило Львівське братство.
Слайд 28

Освіта, книгодрукування, література “Апостол” у 1574р. “Буквар”-1578р. “Острозька Біблія” 1581

Освіта, книгодрукування, література

“Апостол” у 1574р.

“Буквар”-1578р.

“Острозька Біблія” 1581

Слайд 29

Культура українського козацтва Історичні джерела говорять, в основному, про військово-політичну діяльність

Культура українського козацтва

Історичні джерела говорять, в основному, про військово-політичну діяльність козацтва,

взаєминах з державою. Фольклор дає ідеалізований і гіперболізований образ козака та Запорізької Січі.
Слайд 30

Культура українського козацтва Елементи нелігітимності, таємного чоловічого братства створили чимало легенд

Культура українського козацтва

Елементи нелігітимності, таємного чоловічого братства створили чимало легенд та

міфів про козацтво, наприклад, уявлення про козаків - характерників, наділених надприродною силою.
Слайд 31

Культура українського козацтва Політичний та соціальний устрій Війська Запорізького ґрунтувався на

Культура українського козацтва

Політичний та соціальний устрій Війська Запорізького ґрунтувався на принципі

прямої демократії, верховенства загальної волі при вирішенні всіх питань.
Слайд 32

Культура українського козацтва Поступово в козацькому середовищі встановилися відносини лицарської честі, військового товариства, взаємовиручки.

Культура українського козацтва

Поступово в козацькому середовищі встановилися відносини лицарської честі, військового

товариства, взаємовиручки.
Слайд 33

Культура українського козацтва В народній творчості образ рядового козака став головним

Культура українського козацтва

В народній творчості образ рядового козака став головним в

історичних піснях (думах) українського народу. Дума «Івась Коновченко, Вдовиченко» своїм змістом закликала селян та міську бідноту в козацькі ряди, до ратних подвигів у боротьбі із загарбниками.
Слайд 34

Культура українського козацтва Думи виконували морально-етичну та виховну функції. Лейтмотивом думи

Культура українського козацтва

Думи виконували морально-етичну та виховну функції. Лейтмотивом думи про

Самійла Кішку є ідея суворого покарання за зраду.
Слайд 35

Культура українського козацтва Дума про козака Байду містить у собі узагальнений

Культура українського козацтва

Дума про козака Байду містить у собі узагальнений образ

народного героя. Головна її риса - високе патріотичне звучання, апофіоз мужності воїна-героя, який відмовився служити ворогові заради збереження життя.